-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Modett
Hur skall jag tunna ut den sen?
Hon låter mig inte rycka den, extreeemt håröm!

Jag använder alltid trimkniv vid mantrimning, precis som aida. (Och precis som hennes häst så ser min fördjävlig ut i manen, trots att - eller kanske på grund av att - jag en gång varit "förste friserare" :angel:)

Annars kan du ju tunna ut med en sax, dvs klippa tunna "tofsar" på samma sätt som om du ryckt. En intressant grej som jag inte har provat men kom att tänka på nu är en vanlig "uttunnings-sax" för människor, dvs en som ser ut ungefär som en kam. Lånar bild från stenbroasen.se:

66_mansax2.jpg

Säg till hur det funkade om du testar!

!

En sådan äger jag!

Men jag vet inte om jag är särskilt vän med den.
lr om det är tvärtom?! :D

Ska man använda en sån får man vara rikttigt försiktig så inte hela manen ryker, för det är stor risk kan jag säga. :P

Nu har jag ( tack och lov ) ingen bild på när jag och herr sax var på dejt första gången. Jag tänkte att nu tar vi ordentligt, och det gjorde jag. Ni kan ju tänka er hur min stackars ponny häst såg ut sen ;)

Iaf, ska man använda den så ta lite lite till att börja med.
Bara ett litet tips! :)

elli_noran: Vilken härlig uppsyn den hade. Såg trevlig ut!

Daredevil: Var rider du med för bett i hoppnigen?

Haha, jag klipper Husse som - i likhet med Akilles - har väldigt tjockt hår. Så vi har också en sådan, och åtminstone i Husses hår får den jobba rätt ordentligt :D Tror dock inte att Husse skulle uppskatta att dela sax med Akilles, så ska jag testa på A så får jag nog köpa en till..

En sådan sax med en rak sida och en taggad klipper lite mindre så det kan ju vara att föredra om man vill behålla lite man:-)

En sådan sax har jag till och med, fast med en rak kant, undan stoppad någon stans helt oanvänd. (fick den av mamma för några år sedan, med dåvarande häst behövde inte) Får bli till att rota fram den då.

Lovar att det kommer att dyka upp bild på resultatet sedan! När jag hittat saxen vill säga)

flurrizen
Vanligt 3-delat med lösa ringar och bettskivor
(finns inget mellanting av 10,5 och 11,5 som jag skulle behöva när det kommer till ledade bett, därav bettskivorna - 10,5 i raka)

Spännande! Börja lite försiktigt och så tar du mer om det behövs :laugh:

(Minns ett scenario där en elev till mig skulle testa en makapär för mantrimning, som bestod av en kam och ett rakblad som man "knipsade" av manen med, på sin häst. Hästen blev.. väldigt kortmanad innan det hela var över :o)

*kl*

Igår åkte skorna på, tassen som tappat en sko var ganska trasig, men vi har varit med om värre :o
Ikväll blir det promenad och lite lätta lösgörande övningar (hon har ju bara gått i hagen i ca 2 månader nu, innan dess var hon igång i 2-3 månader efter 5-6 månaders vila).

Förhoppningsvis blir det en kortare skrittur till helgen när jag har medhjälpare, sen återgår vi till markarbete en tid till.
Hon har blivit rejält tjock - jag vet inte om hon kan ha sadeln eller sadelgjorden nu :o

Du kan inte prova med nåt lite starkare bett?

Nu är jag inget jättefan av skarpa bett, men ibland behövs det ju. Det verkar som det kan behövas i ditt fall. Enligt mig är det bättre att ha ett lite skarpare, men snällt bett, i hoppningen tills de lär sig att inte bara dra. Aprilia var rätt duktig på de när hon kom på att hoppning var skit kul. :p

Så jag satte på min gamla hästs raka pelham och hoppade med en gång, det räckte med att sitta tillbaka och ta en lätt förhållning för att hon skulle lyssna. Använde bettet 2 - 3 gånger innan jag bytte tillbaka till 3 delade som hon gått på sen dess.
Antingen det lr att sätta hästen på arslet och rygga några gånger tills den lär sig att inte dra. Bättre att dra till ordentligt så de sätter sig än att sitta och små dra som den ändå inte känner något av.

Så tycker jag iaf. :)

Jo jag har med funderat på det, dock tror jag att hon skulle tycka att ett pelham är för skarpt, men kanske ett kimblewick på översta fåran?

Verkar inte gå in i skallen när man tar tag i henne och sätter henne på röven, för hon ska likt förbannat dra mot nästa bom eller hinder också.

Ska åka ner till charli*s och införskaffa, det är ju inte värre än att man får byta/sälja....

Du kan ju testa med dubbla tyglar på pelham lr jakt kandar.
Då kan du ta när det behövs och behöver knappt hålla i den nedre tygeln när hon lyssnar. :) Men passa dig för enkel ledade såna bett, de viks upp i gomen eftersom det blir hävstång på dom.:crazy:

Liite bökigt att hoppa med dubbla tyglar tycker även jag som har snurrat runt på marken med kandar på x antal hästar. Men det går rätt snabbt att få in snitsen. ;)

Nu har jag införskaffat mig ett babypelham :D
Kanske jag kan få stopp och kontroll över kräket nu :devil:

Tittade först på kimblewick, men fanns bara med port och jag vill ha ett som är rakt och böjt. (absolut inga ledade hävstångsbett i pållas munn!) Så hittade jag detta från Källq*ist som har ca 5cm skänkel och är bara 15 mm tjockt. Testköras imorgon! (2 tyglar)

Fanns inga "skumremmar" på Charli*s, tror du att det fungerar med ett skosnöre?

Bilddagboken
91989_1264175741.jpg

Det såg ju jätte bra ut. :)
Får man fråga vad det kostade?
har letat efter baby pelham länge, men inte hittat nåt i normal prisklass.

Nog tror jag att hon kommer trivas på och du borde ha mer kontroll än innan iaf. ;)

http://beridaren.blogspot.com/
I bloggen jag har finns både bilder och film på min lilla häst, jag hade lite svårt att få in bilden här direkt..
Han är e Saigon-Amiral och jag har haft honom i 6 månader ungefär. Planen är att vi ska ut och rida Breedersklasser i år och siktet är inställ på Falsterbo!
http://www.youtube.com/watch?v=w7MaSTZ56_k
Filmen ovan är från vår örsta LA start i oktober förra året, vi fick 68,68%.
Han är en guldklimp!

Härligt att läsa om alla fina hästar!!:bow:

Senast ändrad av en moderator:

En som visar vad som hänt på lite mindre än 6 månader..

Ozzy%2Bmuskla.png

Jättefin! Blir nog en stjärna! :d

*kl*

Jag ska försöka sälja Saga...:(

Inser att jag inte har tiden hon behöver. Har ju längtat efter att sätta igång henne men min dotter vill inte lämnas så jag lyckas aldrig oxå skulle hon ju även behöva en snäppet tuffare ryttare som lyckas ta bort hennes dumheter i galoppen. Känns tungt, har hunnit ändra mig flera gånger men återkommer alltid till samma att det skulle vara bättre för oss båda om någon med mer tid och lust att jobba på bockelibock hade henne. Kommer antagligen gråta blod när hon åker samtidigt som det kommer bli en sorts lättnad oxå för nu har jag dåligt samvete hela tiden. Kommer en tjej och tittar i veckan.

Det är ju min lilla bäbis, har haft henne sen hon var två ju och jag älskar henne verkligen men försöker vara realistisk...:cry:

Bilddagboken
87694_1264250849.jpg

Idag har vi då testkört bettet - asbra gick det! Lugn och samlad var hon och väntade för första gången i hennes hoppkarriär på att hindret skulle komma till henne. Till och med små balanserade volter fick vi till :O (innan har minimun varit 18m volter, idag lyckades vi med en 14-15m volt! :laugh:

Hoppade en oxer på hela 70 cm i galopp :angel:

flurrizen
Ja jag vill minnas att det fanns utan gummi på med, mitt kostade 350:-

Åh vad kul med en dressyrryttare! :D Det är väldigt många hopperyttare i den här tråden nu, men jag tycker inte mindre om er för det, men dressyren ligger närmare mitt hjärta ;)

Ser jättefin ut, härligt swung i både traven och galoppen, kommer nog bli riktigt läcker när han blir starkare :laugh: Gillar speciellt traven på sista uppridningen mot halten!
Hur mycket riden är den?

Jag blir bara mer och mer förtjust i dessa Saigon-hästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar