-04'ornas tråd Edition 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: -04'ornas tråd Edition 8

Crap! Lycka till på kliniken, förhoppningsvis blir det bara en liten penicillinkur eller annat enkelt.

*kl*
Fick plocka av A:et ännu en baksko igår! Hans bakhovar växer så det knakar, nåja framhovarna växer också men eftersom han gick barfota bak sommar/höst så har det märkts mer på bakfötterna. Tur hovis kommer den 18:e.

Akilles, som *pepparpeppar tackochlov* har sån bra hovkvalitet kunde gärna få donera sin hovväxarräserfart till någon stackare med dåliga fötter.

Träligt med såret! Men får hoppas det inte är något allvarligt.

Tänkte på de där med galoppen.
Börja inte samla traven innan du fattar, då orkar han uppenbarligen inte. Låt han börja om från början och fatta tex ur sväng och i lite högre tempo.
Bråka inte med honom i ridhuset utan kör på ute i skogen lr på fält så han tycker det blir lite roligt. :) kör utan krav några veckor så kommer han igen sen, det tror jag iaf.

Tänk på att det går jätte fort att tappa men tar lång tid att bygga upp igen, så låt han få sin tid han behöver, han är ju en stoor kille också. Lr hur? :)

Van remo: Började fundera på vart ni tog vägen! Han är lika fin som vanligt din stoore grabb! :d

elli_noran:
Vad blev det för någon denna gång? :)

Jo det blev ett danskt halvblod född -01 så 9 år nu då... ca 160 i mkh och fux med bläs. Har hoppat bana på 110 -120 på träning men bara tävlad 1m då hon inte var så intresserad av tävling. Kan grunderna som öppna, sluta och enkla byten... han är väldigt frammåt i hoppningen men helt ärlig och hoppar verkligen hur fel vi än kom, känns väldigt skönt och tror det är vad jag behöver!

Var ute och galopperade på ett stort fält i all snö igår och han är ju så underbar :love: har haft honom knappt en vecka men jag är såååå :love: fast jag har ju lätt att bli det i alla hästar :angel: men jag tror verkligen det här blir bra! Känns skönt med att han är besiktad och röntgad både ben och rygg så förhoppningsvis inga otrevliga överaskningar denna gången :grin:

Moster har lovat fota lite på söndag så smyger kanske in en bild :D

Tack för tipsen om galoppen! Ska absolut ta med mig dem!

Idag fick jag lämna W på klinken över dagen. De sövde hon om och "opererade" såret. Skar bort en massa och brände sedan. Passade på att skölja tårkanaler och få foderrådgivning också så jag fick lite valuta för de där pengarna. Glad över att vettig försäkring!

Nu blir det bara skritt i två veckor och så får jag hoppas att det sista i tårkanalen släpper av sig självt och att såret inte börjar växa igen...
Det är kanske bra att han får ta det lugnt i två veckor igen med tanke på hans vikt. 506 kg till drygt 165 cm, känns lite lite:-(

Har nu lagt upp vårens träningar. Rätt så normalt kanske 1 gång hopp och en gång dressyr för tränare i veckan . Målsättning är satt i samråd med mitt inre jag :crazy: ska prova på sk. programridning i alla fall testa lite (är inbiten hoppryttare) sedan försöka få honom rundt en ld och lc runda .
Är rätt nyfiken på hur ni andrar har tänkt med era -04 or . Jag tror jag ligger långt bak men med honom får man skynda långsamt.

Lycka till!!

Sixt donerar glatt några kilon till din häst :D
Hon har blivit en boll av den ofrivilliga vintervilan :o

Du, här i tråden ryms allt från knappt inridna till Breeders-hästar ;) Så du behöver inte vara orolig för att vara efter. Min t.ex. blev sent inriden och vi skyndar långsamt.

bild bild bild. :D

Kl
Aprilia fick gå årets första "hård träning" uppe i kumla 3-4 jan. 2 dagars hoppkurs för min gamla tränare, sen var det meningen att vi skulle starta upp säsongen den 6 hos grevagården med en 110. Men deras underlag hade frusit när det var så kallt i års skiftet. Surt!
Sen har min bil gett upp, lr den vill iaf inte starta. Så kommer inte iväg att kunna träna ordentligt heller. Så just nu tränar vi mkt samling och pulsar i snön. ca 60 cm har vi här så nog blir det bra träning alltid. :)
Satsar på nästa tävling i tidaholm sista helgen i jan. tar nog 110 och ev 120 då beroende på hur mkt jag hinner träna innan.
Hon känns iaf super fräsch och hon verkar må bra också.

Har funderat fram och tillbaka hur jag ska gör med falsterbo kval och liknande, men har tillslut bestämt mig för att jag skippar det och kör på med 120 tills vi är säkra i det och sen testar vi någon 130 för att se hur hon känns. Höjden i sig är inga som helst problem, det sitter i styrkan. Men den får vi hoppas kommer, nu har vi ju pulsat i snön i en månad ju. :D

URL=http://img121.imageshack.us/i/spike091228048.jpg/]
spike091228048.jpg
[/URL]

Vet inte vad jag ska säga om min ridning :o men kul hade vi :D ser ju ut som en michelin gubbe med alla lager kläder också :rofl:

Härligt det ser ut! :)

KL
Igår var första gången sen i somras som jag kunde rida ett helt pass utan att hon bockade! :bump: (vilket hon gör i protest när hon inte orkar längre).

Jag har ett stooort problem! Hennes man är rent ut sagt fördjävlig! Den står åt alla håll och kante, måde möjliga och omöjliga, den är halvt stubbad på mitten av halsen, där förra ägaren bar klippt halva mankammen troligen för att få manen att lägga sig, men ja, nu har den ju vuxit ut och blivit stubb, som petar över manen på "fel" sida ändå. Rycka den kan jag bara drömma om, hon hatar det och blir arg och hugger efter mig, och som den ser ut nu kan den ju inte göra!

Hennes man är jätte tjock också, så det kommer nog inte att räcka med att låta den växa ut och sen klippa den rätt, måste tunna ur den på något sätt.
Snälla svara snabbt, för annars ryker den idag :S

Vad tycker ni?
Stå ut med det
Stubba (vilket många i min omgivning tycker, och jag själv är inne på - men vågar inte)

www.bilddagboken.se
54075_1263840071.jpg

Stå ut.

Bara den fåt växa sig lite längre så kan du trimma och tunna den snygg.

Hihi, verkar vara lite mindre än Dobby :D

(fast jag är ju ofantligt nyfiken på varför det nästan blev att du tog tillbaka honom men ändå inte..)

Modett
Hur skall jag tunna ut den sen?
Hon låter mig inte rycka den, extreeemt håröm!

KL
Idag tänkte jag rida över lite bommar... Tänkte, hon bara plöjer, skiter fullständigt i att jag sitter där uppe, hon blir så stark! Vad ska jag göra? Dressyrandet är det inga problem med, där visar hon inga som helst tendeser till att dra iväg och bli stark, men så fort man styr upp mot en bom/hinder är det andra bullar, hon petsar öronen och bara tar tag i bettet och verkar typ säga "håll i dig matte, för nu åker vi!"

Senast ändrad:

Jag skulle också låta den vara, använd en trimkniv sen för att tunna ur den

Hur gör man med trimkniv för att få det bra? har provat innan, men det gick inte heller an tyckte fuxdamen.

Jag använder den på samma sätt som när jag rycker, förutom att man då skär av stråna istället för att rycka bort dem.

Kamma igenom manen, ta tag om de längsta stråna och dra kniven uppåt längs stråna (vinklad snett neråt) och för att tunna ur så kapar man stråna ganska nära mankammen och skär av genom att dra kniven mot dig.

Tycker hon att det är obehagligt så ta lite varje dag (och väldigt få åtgången). Om du inte är emot att bremsa, så kan det hjälpa att sätta en brems som man kopplar fast i grimman. Och att frisera efter motionering då de är lite varma i kroppen.

Tålamod och lugn är annars de bästa knepen. Och en vass kniv, en slö kniv luggas mer.

/förste friserare på ridskolan där jag jobbade innan, med allehanda temperament på hästarna ;) (min egen ser fördjävlig ut i manen!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 965
Senast: Squie
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar