Sv: 04-ornas tråd edition 4!!
Dåså är det dags för en uppdatering från kvalitets för oss med!
Vi lastade vid 10 tiden på söndagmorgon (mycket bra tid tycker jag! ) och körde ner till bollerup, vi var där på plats strax före 11. Det var extremt dåligt skyltat när vi väl kom fram, ingen skylt eller nått om vart man skulle parkera, så efter att vi kört för långt, vänt och frågat efter vägen så kom vi äntligen rätt =)
Twi fick stå kvar i transporten och tugga på sitt hö medans jag och syrran turades om att springa på toaletten och spana in anläggningen.
Jag fick en smärre chock när jag tittade på gångartsbedömningen, Bo Genå som dömde satt och sa i speaker under rittens gång exakt vad och hur man skulle rida och det ingick ganska små volter i båda trav och galopp. Galoppen har vi ju just lärt oss att galoppera på stora volten
Jag trodde att det skulle vara "friare" ridning..
Men vi tar det från början, först var det ID-kontroll och veterinärbesiktning, Twi var lugn och cool men tyckte att det var lite läskigt att trava inne i stenvalvet då det ekade ganska mycket, men det var inga problem. Bedömning 10/10
Sedan var det dags för exteriören, som var utomhus bakom ridhuset, där var lugnt och inget folk, vilket jag tror var en nackdel eftersom hon är snyggare när hon spänner upp sig lite
men det gick ganska bra iaf och hon fick bedömningen 78887 = 38p
Efter det så gick vi ner till transporten igen och sadlade för att rida fram inför gångarterna, men framridningsbanan var under all kritik! enormt djup och tung sand! så jag skrittade henne runt området sedan blev det nått varv i trav åt bägge håll och samma i galopp, sedan vågade jag inte rida där mer.
Det blev ganska lång väntan innan vi skulle in (de låg före i programmet på exteriören och efter på gångarterna) så jag hann skritta runt rätt länge och sedan även hoppa av och titta en sväng till innan det var dags att gå in, tog ett varv till i trav innan vi skulle in och hon kändes mycket fin och avslappnad =)
Så in på banan, vi red själva en och en så vi var ensamma inne i ridhuset och här kom problemet... Twi har aldrig varit med om folk på läktaren förut! enormt farligt tyckte hon!
vilket gjorde att hon började spänna sig ganska mycket och inte ville gå nära läktarlångsidan...
Vi började iaf i trav och fick trava på stora mittvolten och göra skrittövergångar och överstrykning i båda varv och även minska volten. Därefter ut på fyrkanten och länga på långsidorna. Med tanke på hur pass spänd hon var så gjorde hon vad hon kunde för dagen! vi brukar kunna få taktmissar och galoppinslag i längningarna men dem fixade hon rätt bra faktiskt (med tanke på vad hon kan i dagsläget) vi fick även länga en gång på diagonalen där han sa åt mig att försöka länga ännu lite till och så mycket har jag aldrig gått på henne tidigare och ändå så behöll hon en hyffsad takt =) Sen in på volt igen och galopp. Och så mycket fräs i galoppen har jag nog inte haft förut, så pass att jag inte fick igenom mina förhållningar ordentligt, så jag fick inte tillbaks henne i en bra arbetsgalopp, men det var iaf mycket energiskt.. längningar på långsidorna även här och det gick bra. Sen var det bara skritten kvar, på lång tygel på volt framför dommaren och kunna ta upp kontakten och släppa igen.
Vi fick bedömningen,
Skritt 7 (Förtjänster: ren, taktmässig, avspänd)
Trav 6 (Förtjänster: taktmässig. Brister: obalanserad, ngt spänd/låst, slapp)
Galopp 7 (Förtjänster: rytmisk, ganska välbalanserad, energisk)
Allmänt intryck 7 där framåtbjudning, sammarbetsvilja och utvecklingsbarhet bedömdes god
Och inte att glömma! Ryttarens inverkan på provet: God =)
Övriga skriftliga kommentarer: Trevlig utvecklingsbar ponny som behöver mer självbärighet.
När Vi kom ut från ridhuset och jag hoppade av så var både jag och Twi halvt döda, kändes som en total urladdning.. Ner till transporten igen, av med sadeln i med betfor och vatten i ponnyn, på med benskydd och direkt iväg till löshoppningen i det andra ridhuset.. inte mycket till paus däremellan!
Hoppade fram okey på de lägre höjderna men när det blev lite högre kom hon plötsligt på att man kunde stanna (vilket hon aldrig brukar göra) och då blev vi lite tagna på sängen och var inte riktigt med så hon lyckades stanna ett par gånger och även vända i hörnet en gång, sen flög jävulen i oss, så där får hon faktiskt inte göra, ignorerade rådet som vi fick av "löshoppningsgubben" som vi var och tränade för inför detta, som sa "driv inget mellan hindren..." och sprang in under bandet bakom henne med pisken och drev som f***n och då hoppade hon! gick upp en höjd till med (tror hon var uppe på maxhöjd då) och hon hoppade även detta. Dommaren sa att det syntes att hon hade kapacitet för mer än hon visade för dagen, men att hon var lite "som en skåning i NY" storögd med huvudet fullt av alla intryck
och det stämde nog väldigt bra!
Så bedömingen här blev bara
Teknik och förmåga 7
Temperament/Allmänt intryck 6 med kommentaren att hon var ngt opåverkbar (nähä haha)men att hon visade Gott förtroende
Så summa summarum.. I slutpoäng fick hon
Hoppning: 7,52
Gångarter: 7,49
och om jag förstår det rätt så blev hon klass 1 i båda... rätta mig om jag har fel, för jag hittar inte poängskalan för ponny någonstans...
Vi är iaf nöjda med dagen.. lite besviken på hoppningen.. vi trodde att det skulle gå bättre, trodde nog inte att det skulle ta såå mycket mentalt på henne.. men hon var helt knäckt efteråt.. orkade knappt gå in i transporten när vi skulle hem.. söt=)
Det blev inte så många bilder, vi hade tyvärr ingen som fotade med oss och hade fullt upp båda två helatiden, men några suddiga från gångarterna blev det och så ställde vi upp henne när vi kom hem med =)
jag är iaf nöjd med dagen, det var ju första gången som jag och syrran visat en häst/ponny själva, till nästa gång har jag iaf lite mer koll på vad som krävs