Sv: 04-ornas tråd edition 4!!
Så kan ju jag också uppdatera om vårat "äventyr" i helgen, för jo det blev start till slut i alla fall. Inte precis så mkt riden i veckan innan och vi fortsatte för säkerhetsskull att ha hovbandage varje natt även om det inte kom ut någonting de sista nätterna.
Dock kändes vi ju inte så välförberedda för det som egentligen legat på schemat sista veckan var dels att rida ihop med annan häst (vilket hon faktiskt aldrig blivit, inte bara fördelar med att ha eget ridhus) och så att åka iväg bort till grannens ridhus för att bli riden i främmande ridhus, iom klyddet så blev ju ingenting av detta av så det kändes ju lite osäkert hur hon skulle reagera.
Tidig start och vi skulle köra hemmifrån redan 7, kom fram till att jag måste fläta kvällen innan iom att hon aldrig blivit flätad så var det ju omöjligt att veta om hon skulle stå still eller inte och därmed beräkna tiden.
Kom ut och fodrade kl 6 och hur många flätor tror ni hon hade kvar, jo exakt två stycken översta och understa. Bara att ställa sig och fläta om hela manen. Sent på det springer ut för att köra fram lastbilen, stendöd inte en gnutta batteri, in som tusan hämta startkablar och bilnycklar till bil att starta med.
Startade ialla fall direkt sen, nästa problem var bara att vi kunde ju inte stanna den direkt igen, jaja tänkte jag vi får prova att lasta med motorn igång (damen har varit uppe i den en enda gång för att se att hon gick in och ut igen tidigare) men hon var duktig fnös lite åt att den stod och brummade men knallade sedan upp snällt och vi kom iväg, om än rejält försenade, så gick det med att vara där i mkt god tid för att hon skulle hinna vänja sig.
När vi kom fram var det bara att kasta ut hästen och springa bort till idkontrollen, hon tittade sig storögt omkring men uppförde sig jättebra.
Nu var det nervöst hur skulle veterinärbesiktningen gå dels pga hennes gamla skada, den något forcerade inridningen och inte minst det senaste molnet hovbölden.
Hur det gick jo galant, med beröm godkänt inte en anmärkning och vi gick ut med 10 för veterinärstatus och 10 för temperament.
Veterinärstationen var försenad men se det var inte gången, vilket gjorde att innan vi ens sadlat så började de kalla, panik jag måste lina lite först iom att hon aldrig varit iväg och var klart överladdad. Kastade på sadlen sprang bort till paddocken jagade ut henne två varv i linan, sen upp i sadlen och tog två varv runt paddocken i galopp i vart varv sedan var det bara att trav iväg mot ridhuset, hon såg sig minst sagt storögt omkring när vi travade genom den ganska röriga anläggningen där det står mkt egendomliga saker överallt.
Kände att jag satt på minst sagt högexplosiv vara och det kändes väldigt skönt att hon i alla fall hamnat ihop med en 5 åring på gången. Hon tittade storögt på domarbordet men släppte det faktiskt så fort vi kom fram och hon såg att det var människor som satt där, så nästa sak hon inte träffat på en lågbyggd långsidesläktare med folk på. Skrittade bort där och bad ett par tjejer som satt där att prata lite med henne och vips så var inte heller det farligt. Hon är väldigt klok och fin den lilla tjejen.
Lite roligt var att hon som sedan vi började med bett igen varit ganska orolig i munnen och därmed ostabil i formen, hon la sig bekvämt till rätta i form (om än lite väl hög "tävlings"form för hennes nivå och kändes för första gången med bett riktigt stabil i munnen) spänd som en fiolsträng var hon men till att börja med uppförde hon sig dock jättebra och travade på bra även om överlinjen var minst sagt spänd och därmed bakbenen lite bortkopplade, att länga henne var bara att glömma, gjorde ett par försök och det resulterade bara i spring. Jag hade förberett henne enligt anvisningarna för hur gångarterna skulle gå till (har inte visat på några år nu på kvalitet och en hel del är ju ändrat) voltarbete har vi ju inte riktigt kommit så långt på men ett varv in på stora volten då och då har hon fått träna på inför detta. Döm om minförvåning när vi fick göra nästan hela visningen på mittvolten och även minska volten för att inte snacka om att vi skulle visa 10 m volt i både trav och galopp. Men tjejen var så duktig och jobbade på bra även om jag efter en stund upptäckte att jag gjort en supermiss jag hade glömt att spänna sadelgjorden i stressen och spänd som hon var så kom ju hennes svaga sida fram tydligare vilket gjorde att hon resolut hela tiden sköt över den lösa sadlen åt det hållet medans jag fick lägga stor energi åt att försöka trampa tillbaka den och hur lätt är det när man sitter på volt...Till saken hör att jag fegade iom att jag inte viste hur hon skulle vara och valde att ha hoppläder vilket gjorde det ännu mer spännande när det ena stiglädret blev kortare och kortare efterhand som sadlen gled.....
Allt gick som sagt bra fram tills vi skulle vända snett igenom och vi kommer på samma diagonal från vars ett håll och det snillet jag red med håller åt fel håll i mötet varpå tjejen tycker det är mkt läskigt och spänningarna rinner över och hon tappar totalt takten i traven och kör med taktning kontra ramla över i galopp med jämna mellanrum, inte blir det bättre av att hennes häst totalt tappar bjudningen och hon dels försöker hänga tjejen i haserna för att få lite draghjälp och det pallade inte tjejen att ha en främmande häst så inpå. Säger till henne och hon vänder bort, sedan börjar hon i stället att smacka vilket ni själv kan räkna ut hur det påverkade denna dam. Till slut var det dags för skritten och när damen fick lång tygel så släppte hon en stor suck och sedan somnade hon helt färdig och hennes normalt jättefina skritt såg man inte ett spår av.
Gångartsdomaren verkade dock tycka bra om henne även om hon ju med det hon visat inte kunde få så höga poäng precis, men man hör ju om de låter positiva eller ej, och han inledde med att säga att det var en energisk häst som för dagen var väldigt spänd och därför inte kom till sin rätt.
Skritten: ren/taktmässig, energisk men spänd och kort och svag bjudning - 6
Traven: ren/taktmässig, energisk, men kort, med stundvis mindre god elastisitet, stundvis obalanserad och med ojämn bjudning - 6
Galoppen: Ren/taktmässig, energisk med god bakbensaktivitet, vägvinnande, blir stundvis markbunden och oelastisk och då också något obalanserad - 7
Hennes utvecklingsbarhet som dressyrhäst ansåg han ganska goda och hon visade också en bra ridbarhet - 7
Som kommentar på pappret: Aktiv häst som behöver slappna av mer i sin överlinje och visa ett större register - a tusan det menar du inte.......
Så var det dags att plocka av sadlen och visa exteriör, damen som normalt ställer upp sig som en pärla direkt orkade absolut inte vara med och leka mer, stod totalt ihopsäckad och flåsade som en blåsbälg, alla spänningar hade minst sagt tagit ut sin rätt. Mina försök att få henne att visa sin normala resning resulterade som max i att hon sträckte fram halsen och det såg ungefär ut som att jag ställde upp en arab.
Exteriört: Typ: En välutvecklad häst med goda propotioner - 8
HHB: Vacker uttrycksfullt huvud, välformad välansatt hals, välliggande bog, med bra djup, normal lång rygg och sluttande kors, man kunde önskat en något mer markerad manke - 8
Sen kom det mindre roliga benen: (Hon är bedömd innan som helt korrekt och hon är i det närmsta det också) Men se denna domaren satte att hon var parallelförskjuten och uppenbarligen tyckte hon att det var rejält då hon bara gav henne en 6a.
Till saken hör att jag råkade i ordentlig diskution med denna domare för några år sedan ang en mkt knepig bedömning och det var inte med glädje jag såg att hon skulle dömma och jag fick helt klart rätt i min bedömning. Jag skulle nog säga att alla betygen ext hade legat ett poäng högre för annan domare om man ser till kritiken som gavs.
Är så jäkla tradigt att det skall vara så.
forts.följ...