Så som jag uppfattar skoljumpan idag från barnet så leker de mest, trean, och spelar fotboll. Men precis som på min tid så lär de inte barnen tex hur man sparkar en boll eller regler eller så. Det är simma eller sjunk. Lärde dina föräldrar dig så är du duktig och missade de så är du dålig. Gav mig den på att lära mig slå med brännbollsträ när jag var 23 och det går ju faktiskt att träna och lära sig även i sport lustigt att jumpalärarna missat det. Undrans varför 14 åriga tränare på fotboll klarar att öva småbarn på att dribbla och sparka, när jumpalärare inte kan. (Det är ju inga andra ämnen som kör det, lärde mamma dig läsa -perfa, glömde hon så synd för dig då -skämmes här borta. (eller ok jag var tvungen att lära mitt barn läsa själv parallellt med skolan, men de försöker ju i alla fall i det ämnet.))
Jag tycker självklart att alla sporter borde utövas av alla barn tillsammans till 12 årsåldern eller så där flickorna börjar växa förbi pojkarna och blir större.
Känner igen just det du skriver om att det aldrig riktigt lärs ut någon teknik eller så, utan man mest bara gör i skolidrotten. Iaf när jag gick i skolan. Gick två år utomlands och där var det helt annorlunda! Vi utövade massor av olika sporter och lekar, men teknik stod nästan alltid i centrum vilket gjorde att man utvecklade sin fysik enormt mycket. Sen ställdes givetvis samtidigt högre krav också.. men för mig var det bara positivt.