Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

P
Hästvård Jag ska köpa en häst Och hästen hade en "nubb" i hoven som hon sa, hon sa att det inte skulle påvärka honom om han inte skulle gå 150...
Svar
7
· Visningar
2 112
Senast: Rosett
·
Hästvård Har nu hört flera hästägare som har problem med överviktiga hästar men ändå ger dem kraftfoder för att de ska ha energi att arbeta, de...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 383
Senast: LFreddy
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·
K
Hästvård Upptäckte med ve och fasa att hästen fått ljusa fläckar på båda sidorna nedanför/bakom manken, och att hon börjat tappa hår :confused...
Svar
14
· Visningar
1 672
Senast: Ka-tjiing
·
V
Hästvård Jag skulle behöva tips på hur jag ska göra med en häst som dödar täcken. Vi har förgäves försökt med haklapp, men då stoppar han...
Svar
18
· Visningar
2 964
Senast: varda
·
E
Hästvård Min ponny är halt sedan juni. För två veckor sedan kom veterinären med den slutliga diagnosen. Förutom sprickan i griffelbenet och något...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: Hambo
·
Hästvård Min häst är p.g.a shivering lite jobbig att sko och hovis vill gärna att vi ska ge honom något lugnande till nästa skoning. Ringde min...
2
Svar
25
· Visningar
6 011
Senast: tiffy
·
Foder & Strö I våras/tidig sommar var vi akut tvungna att byta hösilaget mot hö då varje hösilagebal vi fick vart dålig efter öppning, antagligen pga...
Svar
2
· Visningar
1 075
Senast: weasel_
·
Hästvård min stackars pålle har fått en extremt aggresiv mugg som bara kom pang på rödbetan för c:a 3 veckor sedan :( har tvättat med vatten samt...
2
Svar
33
· Visningar
8 611
Hästvård hej min föredetta travare är nu skodd runt om men nästan med en gång efter ca 3veckor sitter alla skor lösa,alltid. jag har sett och...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Boj
·
Hästvård Nu när jag tog in en av mina hästar så var hon ordentligt svullen i karleden, svullnaden är hård (tyder kanske på en inflamation ?? :/ )...
Svar
6
· Visningar
970
Hästvård ja precis som rubriken lyder så undrar jag hur ni brukar göra med era hästar dagarna efter vaccinering. Står de helt eller rider ni på...
Svar
5
· Visningar
942
Senast: Derring-Do
·
B
Foder & Strö Sitter och försöker räkna foderstat.... Låter det rimligt att ett varmblod, normalhull som motionsrids har ett energibehov på 85,6 MJ?
Svar
18
· Visningar
1 455
Senast: Korven
·
Foder & Strö Om jag vill ha lågt socker, låg energi och högt med protein, vad ska vi så då? Sockerhalten i årets hö låg på 18,7% :( Det vi skördade...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Derring-Do
·
T
Hästvård Min lilla shetland har fått sår i svansroten, men det kliar inte och han lossar hår när man drar lite. Märkte även i dag att han lossar...
Svar
2
· Visningar
1 127
Senast: Idabn
·
S
Hästvård Jag förstår inte skillnaderna. Om hästen har fångkänning så har den inte fått fång än, eller? Var drar man gränsen mellan "känning" och...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
25 374
S
Hästvård Vad kan man göra åt en häst som är lös i magen? Har testat med bakjäst, men tyckte väl att det fungerade sådär.. = /
2
Svar
21
· Visningar
3 135
Senast: annakarolina
·
V
Hästvård Känner mig just nu lite orolig och skulle behöva tips på vad som kan ha hänt med min hästs ena bakhov. Det är ett ganska stort och...
Svar
6
· Visningar
1 458
Senast: Vicksan
·
Foder & Strö Jag vill verkligen inte byta, men det börjar bli så förbenat dyrt... Vad finns det på marknaden som ger 12 mj och 130 smb per kilo...
2
Svar
34
· Visningar
4 153
Senast: Ellyne
·
Hästvård Hästakräket har en gammal broddskada som växt ner och som hovis karvade ur förra gången så att det inte skulle bli infekterat och nu...
Svar
7
· Visningar
1 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2