Mer energi till överviktiga hästar?

Sv: Mer energi till överviktiga hästar?

Ja det går att räkna ut. Innehåller exempelvis hösilaget för mycket energi i jämförelse med protein så krävs det ju att hästen får protein från en annan källa. Kvoten på hösilaget blir ju detsamma oavsett giva.

Går inte din häst ner hade jag tagit bort kornet och havren. För då gör han ju uppenbarligen inte av med den energin han får från det.

Ja det går att räkna ut. Innehåller exempelvis hösilaget för mycket energi i jämförelse med protein så krävs det ju att hästen får protein från en annan källa. Kvoten på hösilaget blir ju detsamma oavsett giva.

.

Kvoten säger ingenting om hur mkt energi hästen får i sig. Så hur menar du att man ska kunna räkna foderstat gnm att bara veta kvoten?

Kvoten säger allting om förhållandet protein/energi. Är kvoten t.ex under 6 bör man ju se till att hästen får mer protein från annat håll. Sen nej, man kan inte veta exakt hur mycket energi hästen får i sig. Men kvoten i hösilaget vet man med analys, om man behöver tillföra något.

Men det beror ju dels på hur mkt hästen äter och dels på vilket energibehov den har.

Om jag hade räknat och gett min lättfödda ponny en foderstat där kvoten var 6 hade hon antingen blivit för tjock eller också fått proteinbrist.

Precis, har då hösilaget en kvot på 6 så får man ju se till att hästen får i sig mer proteiner på annat sätt. ;)

Men du, om din häst inte har gått ner i vikt så är det uppenbarligen inte magert bete för DIN häst! ;)

Mitt bästa tips till alla som har överviktiga hästar är att skaffa ett viktmåttband, mäta på exakt samma sätt varje vecka, och skriva upp resultatet. Viktmåttband ger inte ett exakt resultat på vad hästen väger - men man kan ju se förändringar upp eller ner. Och så kan man avgöra om foderstaten funkar och om hästen verkligen ska gå på bete dygnet runt och andra saker. Sen bör man förstås vara noga med att väga fodret varje dag, och se till att man verkligen följer den foderstat man bestämt sig för tills man ser om vikten går upp eller ner.

T ex. Hästen Knubbes viktmåttband visar 400 kilo vecka 1. Hästen Knubbe får 8 kilo hö. Vecka 2 visar viktmåttbandet 400 kilo, vecka 3 410 kilo, vecka 4 410 kilo igen så han har uppenbarligen gått upp i vikt.

Vecka 5 sänks Knubbes foderstat till 7 kilo hö, men vecka 5-7 står viktmåttbandet kvar på 410 kilo. Från vecka 8 får Knubbe 6 kilo. Vecka 9 och 10 säger måttbandet 400 kilo, och vecka 10 390 kilo. Eftersom Knubbe orkar med sitt arbete och ser nöjd och glad ut, så fortsätter Knubbes ägare med den foderstaten tills Knubbe väger 350 kilo enligt viktmåttbandet, för då kan hon äntligen känna hans revben med handflatan. Då ökas givan till 7 kilo hö, eftersom det var den mängden som fick Knubbes vikt att stå still, men Knubbes ägare fortsätter att kontrollmäta vikten så att den inte smyger iväg.

Det här funkar ju då om man inte har fri tillgång till foder - men har man fri tillgång och hästen går upp i vikt av det så måste man ju ändå antingen sluta ha fri tillgång eller använda ett foder med ett näringsvärde som bättre passar hästen, och det får man bäst reda på genom att mäta och se vad som händer med vikten.

Mitt ena sto har alltid varit en pigg tjej, förutom när hon stod på 3 kg havre/dag - då blev hon slö (men var inte överviktig). Jag minskade på havregivan och då blev hon piggare igen.
Sedan maj 2007 är det ingen av våra hästar som får kraftfoder. De klarar sig på bra (analyserat) hösilage, morötter, en näve betfor och en skvätt linfröolja. Alla är pigga och fräscha.

sanning med modifikation med tanke på tidsramarna TS angett.

det tar åtskilliga veckor för lättfödda hästar att tappa i vikt. Tack och lov, för krashbantning är inte bra för någon : ) vare sig häst eller människa.
I min erfarenhet, på lättfödda hästar, tar det minst 6-8 veckor innan man ser ngn verklig skillnad, såvida man som sagt, bantar dem i lagom takt, vilket man bör göra för att inte orsaka skada på de inre organen.

Tycker du att tre kilo i veckan är en crash diet?

På människa skulle jag hålla med, men på en häst som väger 400 kilo? Det blir samma andel av kroppsvikten som om en människa på 70 kilo skulle gå ner 0,5 kilo i veckan, vilket brukar anses som en rimlig viktminskning.

Nu var mitt exempel ganska grovt för att visa hur man kan använda viktmåttbandet. Mitt viktmåttband har i snitt fyra kilo mellan markeringarna och jag brukar sikta på att bröstomfånget ska minska en markering på 2-3 veckor, alltså ungefär 1,5-2 kilo. Båda mina hästar är väldigt lättfödda, men svarar ganska snabbt när man reglerar foderstaten.

Fast har man fri tillgång spelar ju inte kvoten jättestor roll. Hästen kan ju få i sig sitt proteinbehov även om kvoten är lägre än 6. Problemet är ju bara då att den troligtvis får i sig för mycket energi och går upp i vikt. Att i det läget tillföra ännu mer protein ger bara en häst som ökar ännu mer i vikt (då proteinbehovet redan är uppfyllt och överskottet därför lagras som fett).

Min erfarenhet är att fri tillgång sällan fungerar, då hästarna ofta står och "moffar" i sig mat. Om man istället ger begränsad giva (utifrån hästens behov) i såkallad "slow feeding" (tex gallerlådor, nät etc) så har hästen ständig tillgång till hö, men slipper förhoppningsvis bli överviktig.

Tycker du att tre kilo i veckan är en crash diet?

På människa skulle jag hålla med, men på en häst som väger 400 kilo? Det blir samma andel av kroppsvikten som om en människa på 70 kilo skulle gå ner 0,5 kilo i veckan, vilket brukar anses som en rimlig viktminskning.

Nu var mitt exempel ganska grovt för att visa hur man kan använda viktmåttbandet. Mitt viktmåttband har i snitt fyra kilo mellan markeringarna och jag brukar sikta på att bröstomfånget ska minska en markering på 2-3 veckor, alltså ungefär 1,5-2 kilo. Båda mina hästar är väldigt lättfödda, men svarar ganska snabbt när man reglerar foderstaten.
Min gick ner 1kg/ v men stog på box- fång.
Det ansågs HÄR som svält, men inte av behandlande Vet o hovis o hästen blev frisk fort.
Är de IR o står måste man få bort orsaken till fånget- fettdepåerna.

Den såg dock ut att ha tappat 40 kg på 5 v o depåerna hade gått ner markant. Det som är svårt att få bort. Mätte inte, utan bara tittade.

Nu när den är smal får den lite havre- för helt klart boostar det energi- som en energybar:bow: Men fortfarande är det inte kilovis som förr. Den blev tjock för att jag inte drog ner tillräckligt vid skada.

Jag är inte riktigt med på hur du menar. :crazy:
Gick den ner 1kg eller 8 kg i veckan?
Hur vet du det om du inte mätte på ngt sätt? :crazy:

Sedan tycker vi inte likadant, tror inte det i alla fall. Det är farligt att banta hästar för snabbt, speciellt ponnyer. Men man kan klart diskutera vad som är snabbt.

Min ponny gick ner ca 100 kg på 10 månader. Sedan har hon gått ner lite till under senaste halvåret.

Hur kan tillfrisknandet gå fortare på en viss diet? Visst att man ska utesluta spannmål och inte ge en fånghäst på boxvila kraftfoder. Men vad var det för diet du hade annars som snabbar upp tillfrisknandet?
Som jag har lärt mig är rehabtiden för fång minst 2 månader, oavsett om du ger hö eller halm.

Det gäller att få bort det som utlöste fånganfallet som ex ett socker - eller fruktanrikt hö. Om hästen är IR så gäller det att minska de höga insulinhalterna.

När min ponny bantades blev hennes kvot ca 8.
Jag räknade bara proteinet och torrsubstansen och gav så lite energi som möjligt.

Jag vet inte hur MÅNGA gånger som jag har skrivit hur mkt den gick ner till första ÅB. 5 veckor- enligt Strömsholmsmodellen.

Var läser du 8 kg/ v.:rofl:

Nej 6 kg totalt på 5 v.

Jag behöver inget måttband för att se skillnad. Jag känner min häst o har inget fel på synen- inte hovisen heller som var nöjd- innan vägningen.

Banta för snabbt är väl ingen som gör- snarare tvärtom. Ponnies i "bantningstråden" händer det inget med efter flera års "försök".

Du valde att gå tidigt med din för insulinet- maskerar symptomen- jag valde att göra som Vet. rådde mig- banta bort orsaken iom att fettet kan göra dem tillfälligt IR bara.

T ex. Hästen Knubbes viktmåttband visar 400 kilo vecka 1. Hästen Knubbe får 8 kilo hö. Vecka 2 visar viktmåttbandet 400 kilo, vecka 3 410 kilo, vecka 4 410 kilo igen så han har uppenbarligen gått upp i vikt.

Hej!

Jag vill inte vara tråkig eller så, men jag hade en ponny (ja ok ponnyras, men 160 cm hög) som vi bantade samtidigt som vi behandlade för diverse saker på kliniken och där hade tillgång till våg.

Pållan mättes ca 1 gång/vecka i 2 månader- ingen skillnad what so ever på bandet. Hon vägdes också på kliniken när vi var där och gick ner , om jag inte minns fel, 20 kg..

Måttbanden visar tyvärr inte alltid sanningen och är mycket svåra att lita på. Alla hästar lägger inte heller på sej precis där man mäter och då syns inte viktuppgång/nedgång..

/Lavinia, som inte behöver banta sin tjej i år, bara börja rida:-)

Det handlar ju om balansen mellan protein och energi, och jo, det har faktiskt lite betydelse. En häst blir inte tjock av proteinöverskott, framför allt inte från grovfoder. Och en häst på lösdrift gör antagligen åt överskottet av protein och energi på att hålla värmen under vinterhalvåret, så jag skulle i det läget se lite till kvoten ändå, för det är lite av det enda man kan göra. :)

Att måttbanden inte är att lita på har jag redan skrivit.

Men det är ju bättre än att bara lita på ögat, om man nu inte har möjlighet att väga hästen på en riktig våg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 661
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 879
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 085
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 622
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka