Mer energi till överviktiga hästar?

Sv: Mer energi till överviktiga hästar?

Den såg dock ut att ha tappat 40 kg på 5 v o depåerna hade gått ner markant. Det som är svårt att få bort. Mätte inte, utan bara tittade.
.

Var läser du 8 kg/ v.:rofl:

Nej 6 kg totalt på 5 v.

Jag behöver inget måttband för att se skillnad. Jag känner min häst o har inget fel på synen- inte hovisen heller som var nöjd- innan vägningen.

Du valde att gå tidigt med din för insulinet- maskerar symptomen- jag valde att göra som Vet. rådde mig- banta bort orsaken iom att fettet kan göra dem tillfälligt IR bara.

Svaret på din fråga står i det första jag citerar. 40 kg på 5 veckor blir 8 kg i veckan - inget att skratta åt.

Detta med att gå tidigt är nog ngt som ingen annan begriper.
Jag följde min veterinärs råd att börja gå med min ponny. Nu är minnet av hela den långa tiden lite dimmigt men jag började alltså med korta promenader på några hundra meter efter ca tre månaders boxvila efter fånganfallet.

Du har kommit med exakt samma "kritik" en gång tidigare och påstått att jag hittat på egna behandlingsmetoder. Den gången insåg du att du hade fel jag hoppas att du gör det denna gången också och lägger det på minnet.

Dessutom så får jag det till att jag trots allt måste ha bantat min häst mkt snabbare än vad du bantade din speciellt om man tar hänsyn till att din häst är nästan dubbelt så stor som min ponny (om jag minns rätt är det en stor häst som väger en hel del jfr med min ponny som nu väger ca 350 kg).

Detta trots att jag hela tiden har gett henne de proteiner hon behöver.

Däremot så kommer hon inte att äta spannmål igen. Det bör man inte ge till hästar som har haft fång pga ex felaktig utfodring eller IR.

Har nu hört flera hästägare som har problem med överviktiga hästar men ändå ger dem kraftfoder för att de ska ha energi att arbeta, de blir alltså för slöa utan kraften menar de.
Jag funderade då på andra alternativ som inte gör att hästen lägger på hullet, kan tex olja isf för kraftfoder ge samma energi utan att de blir för tjocka?
Tacksam för tankar och förslag...

Hej har inte läst hela tråden men jag har arbetat med hästar bla och foder i några år och är mycket intresserad. Beroende på vad det är för häst men jag har märkt att man missar en del med överviktiga hästar. Jag har störst erfarenhet av kallblod som i regel har ett lägre energibehov i förhållande med en varmblodshäst. Problemet är att de flesta foderstater liksom fullfoder och utfodringsrekomendationer bygger på en norm som är baserad på en varmblodshäst. MIn erfarenhet är att kallblodshästar liksom ponnyer och torde även gälla överviktiga hästar till viss del har SAMMA behov av protein, mineraler, fibrer mm men lägre behov av energi vilket man ofta glömmer att kompensera för. Om man tex hos en överviktig häst drar ner energin så följer i regel det andra med, alltså får hästen även mindre protein, mineraler mm. Jag har märkt när jag räknar foderstater på en häst med lägre energibehov att när energin är i balans så är det mesta andra i obalans och måste kompenseras med andra fodermedel. En häst i synbart normal hull med stor buk och svag överlinje kan tex bli resultatet... Jag brukar alltid analysera grovfodret så att det mesta av energibehovet är täckt med hö eller liknande och så att deras behov av TS fylls. Sedan kompletterat jag foderstaten beroende på vad som fattas, rätt ofta fattas protein och fosfor - i de fallen kan det räcka med ett mineraliserat färdig foder med hög proteinhalt i liten dos, allt soja i kombination med mineral eller liknande, det måste man anpassa efter varje individ...Även en fet häst behöver byggstenar till muskler då räcker det inte med att bara ta bort kraftfoder eller på annat sätt dra ner på maten. Jag har fått riktigt bra resultat på mina egna hästar och det är riktigt roligt när man (nästan) kan fodra en häst i form...:idea:

Sedan vad gäller hull så har jag en gång lärt mig att en varmblodshäst i bra hull ska man lätt känna revbenen på men inte kunna se (undantaget då tex fullblod i tävling) på en kallblodshäst ska man med ett lätt tryck kunna känna revbenen på.

Det använder jag mig av och det verkar funka (man känner strax nedanför sadelstaden och drar bakåt) Sedan får man ju givetvis inte glömma att kombinera det med ett gott djuröga, ett djur som har fallit muskulärt i ryggen och är bukig kan ju kännas normalviktig även om ögat säger ngt annat...

Har man en fet häst så ska man inte varken lägga till eller bara sluta med kraft. Räkna istället ut ett foderstat. Vill du ex. att hästen ska väga 450kg när den är färdig bantad så räkna ut ett foderstat för en häst som väger 450kg.
Sedan är det bara att börja motionera! Ett tips är att rida ut mycket i skog och mark, och rida på i ett friskt tempo.

Svaret på din fråga står i det första jag citerar. 40 kg på 5 veckor blir 8 kg i veckan - inget att skratta åt. Detta med att gå tidigt är nog ngt som ingen annan begriper.
Jag följde min veterinärs råd att börja gå med min ponny. Nu är minnet av hela den långa tiden lite dimmigt men jag började alltså med korta promenader på några hundra meter efter ca tre månaders boxvila efter fånganfallet.

Du har kommit med exakt samma "kritik" en gång tidigare och påstått att jag hittat på egna behandlingsmetoder. Den gången insåg du att du hade fel jag hoppas att du gör det denna gången också och lägger det på minnet.

Dessutom så får jag det till att jag trots allt måste ha bantat min häst mkt snabbare än vad du bantade din speciellt om man tar hänsyn till att din häst är nästan dubbelt så stor som min ponny (om jag minns rätt är det en stor häst som väger en hel del jfr med min ponny som nu väger ca 350 kg).

Detta trots att jag hela tiden har gett henne de proteiner hon behöver.

Däremot så kommer hon inte att äta spannmål igen. Det bör man inte ge till hästar som har haft fång pga ex felaktig utfodring eller IR.
OK. då citerar jag mitt eget inlägg igen*suckar*
Den såg dock ut att ha tappat 40 kg på 5 v o depåerna hade gått ner markant. Det som är svårt att få bort. Mätte inte, utan bara tittade.
Den blev m a o ganska OK på dessa 5 v.
Troligen blev den av det bra från sin IR o fortsatte gå ner- ej lättfödd fast den fick mer mat o stog på vila. Det som du själv märkte när din blev smal- även Iser har jag för mig- att viktnedgången fortsatte o man blev nästan orolig.
Din fick ju fång två gånger- 2 höstar innan du började att banta den o sen drog ner mer på maten innan du fick resultat.. Lååång tid- i mina ögon.

Men du kanske inte fick dessa specifika råd av din Vet- att det är av största vikt att få bort depåerna.

OK. då citerar jag mitt eget inlägg igen*suckar*
Den blev m a o ganska OK på dessa 5 v.
Troligen blev den av det bra från sin IR o fortsatte gå ner- ej lättfödd fast den fick mer mat o stog på vila. Det som du själv märkte när din blev smal- även Iser har jag för mig- att viktnedgången fortsatte o man blev nästan orolig.
Din fick ju fång två gånger- 2 höstar innan du började att banta den o sen drog ner mer på maten innan du fick resultat.. Lååång tid- i mina ögon.

Men du kanske inte fick dessa specifika råd av din Vet- att det är av största vikt att få bort depåerna.

Skillnaden mellan våra hästar är vad jag har förstått att din inte är lättfödd utan blev IR mkt tillfälligt, troligen, pga fetma.
Min är en lättfödd ponny och har antagligen anlag för nedsatt insulinkänslighet. Dessa hästar kan vara mkt svårbantade. Därför var hon fortfarande, trots bantning överviktig.

Jag har fullt förtroende för min veterinär och vi diskuterade fettdepåerna.

Tycker du att tre kilo i veckan är en crash diet?

På människa skulle jag hålla med, men på en häst som väger 400 kilo? Det blir samma andel av kroppsvikten som om en människa på 70 kilo skulle gå ner 0,5 kilo i veckan, vilket brukar anses som en rimlig viktminskning.

Nu var mitt exempel ganska grovt för att visa hur man kan använda viktmåttbandet. Mitt viktmåttband har i snitt fyra kilo mellan markeringarna och jag brukar sikta på att bröstomfånget ska minska en markering på 2-3 veckor, alltså ungefär 1,5-2 kilo. Båda mina hästar är väldigt lättfödda, men svarar ganska snabbt när man reglerar foderstaten.

Jag säger återigen, att det beror på hästens sammansättning, dess kondition, dess levnadsförhållanden, och hur den motioneras, och är individuell. Inte alla tappar i samma takt. Så även om dina är lättfödda och svarar snabbt, så gäller det inte alla lättfödda hästar, och det är rätt allmänt erkänt, att det kan ta åtskilliga veckor innan man ser att bantningen (den långsiktiga och lagom aggressiva) får riktig effekt.

Jo min har varit lättfödd sen den kastrerades vid 2 års ålder.
innan det vandrade den av sig allt. Sen var det bara mat som intresserade.

Den har alltid varit dressyrhästrund, men sålänge den tränades o var ung gick det bra.
Det här blev när den blev skadad o fick mer mat pga kyla o hade blivit äldre-14.

Skulle jag tillåta att den blev tjock igen kommer den med alla sannolikhet bli både IR o få fång lätt.
Jo så det är ganska lätt även för ponnies- att hålla vikten i schack o att motionera den ordentligt kontinuerligt.

Det är väl mer det som är dilemmat för ponnies. Att de inte rids tillräckligt o får för bra mat.
Man har dem på samma beten som stora presterande hästar.

munnens storlek skiljer det inte så mkt på :grin:

Sedan vad gäller hull så har jag en gång lärt mig att en varmblodshäst i bra hull ska man lätt känna revbenen på men inte kunna se (undantaget då tex fullblod i tävling) på en kallblodshäst ska man med ett lätt tryck kunna känna revbenen på.

Det använder jag mig av och det verkar funka (man känner strax nedanför sadelstaden och drar bakåt) Sedan får man ju givetvis inte glömma att kombinera det med ett gott djuröga, ett djur som har fallit muskulärt i ryggen och är bukig kan ju kännas normalviktig även om ögat säger ngt annat...
Jag håller inte riktigt med dig angående hullbedömning av de olika raserna. En häst (oavsett ras) ska man enligt mig lätt känna revben (såsom du hade lärt dig avseende varmblodshäst) annars är hästen överviktig. Jag kan själv inte förstå varför det skulle vara okej med lite extra "trivselhull" på kallblodiga raser och vissa ponnyraser, när det inte är okej på varmblod t ex. förutom på en del "dressyrhästar", men då är det ju "massa":angel:...

Normen för vad som är övervikt och inte verkar dessutom skilja sig mellan olika stall. Jag åker förbi ett "tävlingsstall" med jämna mellanrum. Det är inga elithästar eller så, men tävlingsintresserade människor som håller till där. Sommar som vinter ser jag att samtliga av dessa hästar är feta. Men det är väl normen i det stallet tyvärr...

Detta var lite OT, så jag får väl lov att svar på ursprungsfrågan också.

Aldrig extra energi till en överviktig häst. När hästen blir lättare i kroppen i kombination med att den får bättre kondis blir den också piggare/mer arbetsvillig. Därför är det en rätt bra idé att skritta långa sträckor i början av bantingen istället för att ränna runt i trav och galopp. När en överviktig människa ska börja träna för att bli av med övervikten. Är det då lämpligt för leder och ligament (mm) att börja med att springa en mil om dagen? När det gäller bantning är människor och djur mycket lika i sin kropp.

Jag håller inte riktigt med dig angående hullbedömning av de olika raserna. En häst (oavsett ras) ska man enligt mig lätt känna revben (såsom du hade lärt dig avseende varmblodshäst) annars är hästen överviktig. Jag kan själv inte förstå varför det skulle vara okej med lite extra "trivselhull" på kallblodiga raser och vissa ponnyraser, när det inte är okej på varmblod t ex. förutom på en del "dressyrhästar", men då är det ju "massa":angel:...
Precis massa.... en kallblodshäst eller vi tar nordsvensken som exempel efterssom det är vad jag håller på med så är det faktiskt så att den ska ha mer muskelmassa, hull mm än en varmblodshäst. En häst som kommer i "varmblodshull" till en premiering kommer att få ett påpekande, jag har tom sett en unghäst blivit nerbedömd pga att domaren sa att den var i underhull och det var inte för att man såg revbenen. Så "mitt" bedömningssätt är välinarbetat skulle jag vilja påstå. Men självklart är det skillnad på en tränad häst med massa och en som inte gör ngt men tex en nordsvensk behöver lite "rundhet" för att man ska få fram de "rätta" formerna åtminstonde om man vill få bra typ poäng och liknande på utställning mm.

Precis massa.... en kallblodshäst eller vi tar nordsvensken som exempel efterssom det är vad jag håller på med så är det faktiskt så att den ska ha mer muskelmassa, hull mm än en varmblodshäst. En häst som kommer i "varmblodshull" till en premiering kommer att få ett påpekande, jag har tom sett en unghäst blivit nerbedömd pga att domaren sa att den var i underhull och det var inte för att man såg revbenen. Så "mitt" bedömningssätt är välinarbetat skulle jag vilja påstå. Men självklart är det skillnad på en tränad häst med massa och en som inte gör ngt men tex en nordsvensk behöver lite "rundhet" för att man ska få fram de "rätta" formerna åtminstonde om man vill få bra typ poäng och liknande på utställning mm.
Jag förstår din synpunkt absolut, och jag förstår absolut problematiken kring detta. Det är precis samma sak med vissa hundraser bland annat. Ta Rottweilern t ex. Hunden ska ha massa = muskler. Väldigt liten muskelmängd ligger utanpå revbenen ska väl tilläggas. Den hund som har mest massa (lite hårddraget) får bäst poäng på hundutställningen. Tyvärr har massa blivit likställt med hull/fett i många sammanhang vilket då ger höga poäng till en hund som egentligen är fet/överhull. Nu tror jag inte för mitt liv att det i allmänhet lilla överhull som man kan se på en utställning för Nordsvenskar (eller liknande stora kallblod) är så himla farligt. Men tanken på att det kan sluta som för Rottweilern (och vissa andra hundraser) känns riktigt otrevligt faktiskt. Att massa blir samma sak som fetma istället för vad det ska vara dvs. muskler. Jag tycker att det är viktigt att hålla isär begreppen. Alltså hull = fettlager och massa = muskler/välmusklad.

Jag förstår din synpunkt absolut, och jag förstår absolut problematiken kring detta. Det är precis samma sak med vissa hundraser bland annat. Ta Rottweilern t ex. Hunden ska ha massa = muskler. Väldigt liten muskelmängd ligger utanpå revbenen ska väl tilläggas. Den hund som har mest massa (lite hårddraget) får bäst poäng på hundutställningen. Tyvärr har massa blivit likställt med hull/fett i många sammanhang vilket då ger höga poäng till en hund som egentligen är fet/överhull. Nu tror jag inte för mitt liv att det i allmänhet lilla överhull som man kan se på en utställning för Nordsvenskar (eller liknande stora kallblod) är så himla farligt. Men tanken på att det kan sluta som för Rottweilern (och vissa andra hundraser) känns riktigt otrevligt faktiskt. Att massa blir samma sak som fetma istället för vad det ska vara dvs. muskler. Jag tycker att det är viktigt att hålla isär begreppen. Alltså hull = fettlager och massa = muskler/välmusklad.

Jo men då är vi nog på samma nivå ändå:p Man få ju inte glömma att en det ligger en tunn muskel utmed hela sidorna på en häst utanpå revbenen, hela vägen från ryggen och ner. På en häst som har mycket muskelmassa så blir ju även de tunnare musklerna tjockare. Men kan göra en liknelse mellan en tyngdlyftare och en sprinter tex, det är sällan du ser revbenen på en muskelbyggare däremot inte ovanligt på en sprinter (kontra nordsvensk och fullblod. Men självklart är jag starkt emot och tycker det är tråkigt inom tex nordsvensken att man ofta ser de svankryggiga otränade och bukiga hästarna stå i hagen. Men för mig så är en vältränad nordsvensk det vackraste som finns men den är varken uppdragen eller går att ana några revben på.

Nedan Vimmel en av Sveriges högst bedömda nsv hingstar i uppvisnings skick

Wilmi_01
[/URL][/IMG]

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 661
Senast: Kajsalisa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 881
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 085
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 622
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka