Sv: SI-leden

Men sedan finns det olika tekniker, en vanlig teknik går ut på att korrigera i nacke och korsbensled sedan ska hästen sköta resten.:grin:

Vad är det för knepig kiropraktor du har träffat ? Har aldrig under alla år jag använt kiropraktor stött på någon som behandlar så om det finns problem på andra ställen dock är det faktiskt ganska vanligt att det inte finns problem mer än just i nacken och i SI leden eftersom dessa ställen är de som lättast får problem.
Iofs kan det bli en "oplanerad" dominoeffekt. Var med om något riktigt häftigt när
Joy fick sin extrema låsning i samband med finalerna. Kiro kliade sig i huvudet för det var verkligen låst från SI leden där bak och hela vägen upp till öronen fanns inte tillstymelse till rörlighet någonstans och det var det värsta han någonsin sett. Började med SI leden eftersom vi viste att det har varit problem området tidigare och därför troligast att det är där låsningen startat. Efter det skulle kiro börja från nacken och jobba sig bakåt. Efter att ha släppt nacken så gjordes en ny rörlighetskontroll för att se var nästa punkt satt och vad händer när han skjuter rygg jo det kom säkert 30 av de karekteristiska ploppen i rad har aldrig hört något liknande varken före eller efter och voila alla låsningarna var borta och full rörlighet tillbaka.

Av ett nackproblem kan hästen få problem med mun/tänder, den kan bita för hårt i bettet på ena sidan och på så sätt skapas problem i tänder.

Ja sk låsningar blir kvar, finns faktiskt exempel på hästar som fått dessa redan i när de kommit till världen. Detta är inget unikt på hästar, detta gäller även människor också att de börjar felbelasta sig. Skillnaden mellan häst och människa är att hästen i regel kan gå mycket länge med sina problem innan de skapar sådana problem att de blir påtagligt för ryttaren/ägaren.

Även ryttaren har en stor inverkan på om hästen belastar sig rätt eller inte, en sned ryttare belastar sin häst felaktigt. Som de trogna kompisar de är, försöker hästen kompensera ryttarens skevhet och genom det kan de själv få problem.

En hälta kan komma/ ha sitt ursprung i ryggen, men det kan lika gärna handla om att hästen fått ont i ryggen därför att den har ett problem i te x bakbenen. Därför ska man alltid konsultera veterinär/klinik först om man har hälta eller rörelse störningar på sin häst, när det är utrett och klart kan man använda kiropraktik som ett komplement och senare även som ett underhåll till en mer hållbar häst.

Samtidigt är det mycket som hänger samman med detta, hovvården är jätte viktigt. En häst som är snett och vint verkad har inte så bra förutsättningar utan även här kan felbelastningar ske.

Om min häst haft spatt borde den också fått låsningar alltså ?
Och vad händer om jag nu låter någon "knäcka" honom och han INTE skulle vara 100% ok i benen (fast vi fått veta att han ska vara det)
Blir han halt av knäckningen då ?

Det var roligare när man var glad över att ha en användbar promenadhäst. Nu går jag och oroar mig för hans låsningar istället och tänker att han kanske lider av vår ridning.

Det är inte självklart, men risken finns ju förstås. Nej din häst blir inte halt i så fall av en behandling.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 102
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka