Sv: SI-leden

Enbart possitivt!
Mint travhäst har varit oren i gången och dragit ett bakben i över ett år utan att veterinärer (flera olika i olika omgångar) kunnat hitta grundproblemet.
Han är röntgad i varenda led, behandlad både här och där samt bränd i båda haser.

I torsdags på fm hackade hästen fram som vanligt när jag körde en sväng för att känna på honom efter senaste behandlingen.
På torsdag em blev han behandlad av HL och i går kväll travade han som en klocka när jag joggade honom.:bow:

Folk får kalla det för kvacksalveri eller vad de nu vill, men på min häst hjälpte det i alla fall!

Äsch det vet du väl att det är placeboeffekten:cool:

Ja, eller förmodligen en ren tillfällighet att hästen inte längre är av på mitten dagen efter behandling!:grin:

:eek::eek::eek:
Om hästen är av på mitten måste du naturligtvis ringa veterinär för det låter inte hälsosamt ;):D

Men naturligtvis handlade det bara om att du inbillat dig att du tyckte det såg ut som att hästen var av på mitten pga de där rosa pillerna du hade knaprat som du fick av homopaten. Iom att de var slut dagen efter så såg hästen hel ut igen :devil::idea:

Ja, "av på mitten" är riktigt dåligt!;)
Men till saken hör att jag ringt flera veterinärer många gånger för hästen har varit kaputt länge, men det har liksom inte hjälpt ett endaste dugg.:(

Bara att inse att skolmedicinen inte sitter inne med alla svar och lösningar alla gånger!:idea:

Så här vill jag inte att min häst ska behandlas på :eek: Jag tycker det är i häftigaste laget.

Mina hästar har behandlats av ET, kiropraktor, massör (efter veterinärkontroll), lite olika som gjort underverk med mjuka metoder - även SI-leden och nacken.

Ehhh, vad är det som är i häftigaste laget i den filmen ? Där är inget häftigt när någon av manipulationerna utan det är så en utbildad kiropraktor manipulerar.

Så här vill jag inte att min häst ska behandlas på :eek: Jag tycker det är i häftigaste laget.

Mina hästar har behandlats av ET, kiropraktor, massör (efter veterinärkontroll), lite olika som gjort underverk med mjuka metoder - även SI-leden och nacken.

Hur gör de då ?

Om hästen skulle vara så lätta att manipulera skulle man inte kunna ha hästar ihop eller betäcka naturligt.
eller för den delen rida på dem.

min häst stämmer väldigt överrens med hur din är!! min var åxå låst i ländryggen! hur har du fått efterarbeta för att hjälpa till? har din ET några bra råd? :)

Vår ET har samma metod som i filmen men eftersom det är en liten tjej så kan hon inte ta i lika mycket som mannen. Men det funkar iallafall. :)

Men en väns häst så använde de gummiklubba och det har jag hört att en del gör men jag är nöjd med vår som bara använder händerna. :)

*kl*

Underlig diskussion:confused:?

Är det inte så att runt skelettet sitter muskler och ligament, den s k rörelseapparaten. Såklart kan muskler låsa sig (skadas av t e x översträckning som ger blödning vilket ger smärta vilket ger ännu mer låsning som helt enkelt är sammandragning av grupper av muskelfibrer och det är då inte rigor mortis jag talar om här).

I ryggen finns ju hos hästen en enorm muskelmassa och även hästar kan sträcka sig, få träningsvärk, precis som vi.

Jag välkomnar yrkeskategorier som kan rörelseapparaten inkl muskulatur, för inom humanmedicinen kan jag nog säga att den kunskapen är bristfällig, helt beroende på att doktorer har ett annat kunskapsområde (diagnosticera, operera, behandla medicinskt). En yrkeskategori kan liksom inte kunna allt, det är för komplext!

Jag menar, hur många har inte haft nackspärr eller ryggskott?! Muskellåsningar, och det gör ONT!

Så man kanske inte behandlar en låst SI led, men väl rörelseapparaten i området, och obalans i denna samt muskellåsningar.

Jag har sett behandlingar, senast en annan häst i stallet nu i veckan. Hästarna står helt lugnt och blir inte ens minsta upprörda. Däremot så ser de efteråt ut att tycka det är skönt:bow:
Jag har själv behandlats av naprapat som minsann vred och bände till några gånger och det gjorde heller inte ont och var inte obehagligt alls, så jag tror din oro är något överdriven faktiskt....

Ja det är som du säger, jag har tvåbenta vänner som behandlats av naprapat/kiropraktor där de "knäckts" rätt och jag har haft fler olika ET, kiropraktor/massörer under åren men alla har använt mjuka metoder. När jag frågade om de inte kunde manipulera rätt så menade de att en spänd muskulatur bara "tar tillbaka" igen och menar man ska använda andra metoder för att få ett beständigt resultat. När så många olika Et/kiropraktorer etc säger samma sak och resultatet blir bra känns det mer rimligt för min del.

Kanske det tryck de ger på muskulaturen ger samma resultat - de jobbar dessutom lång tid men en häst, minst en timme. Bara en fundering.

Skulle aldrig acceptreta sådan behandling som visas på videon, märkligt att andra gör det.

Min häst (som är av den lite känsligare och "trampigare" sorten) stod som ett tänt ljus under HL:s behandling, vilket jag tolkar som ett tecken på att han inte upplevde obehag.
Det enda som rörde sig ibland var käkarna, han tuggade när spänningarna/låsningarna släppte.
Han fick även laser både innan och efter.

Kan tillägga att jag regelbundet haft annan ET på honom under ett års tid som har masserat, gjort akupunktur och använt magnettäcke och det har inte hjälpt ett skvatt!

Jag skulle faktiskt känna mig mycket märkligare om jag lät min häst fortsätta gå omkring och ha ont!:crazy:

min häst stämmer väldigt överrens med hur din är!! min var åxå låst i ländryggen! hur har du fått efterarbeta för att hjälpa till? har din ET några bra råd? :)

Skritta igång en vecka, sen börja jogga o jobba, massage innan o efter ridning, undvika att häst står och spänner sig i ryggen vid regn+blåst. Träna upp rumpmuskulaturen, röra på hästen varje dag. Rida i låg form. Aktivera bakbenen o träna upp rörligheten i dem, tex klättra/cavaletti.

Har även skaffat en bot ryggvärmare.

Har du några övriga tips till mig med då, kanske? :) Märker du nån skillnad? Det gör jag redan efter ett par dagar!

Jag har den stora fördelen att jag har så att säga haft mig själv som försökskanin genom att jag har en problemkropp som är överrörlig överallt den kan vara det. Och det tillsammans med tungt kroppsarbete har gjort att jag minst sagt haft min beskärda del av problem. Jag har snurrat runt och lagt mängder med tid på olika behandlingar allt från landstingets sjukgymnaster till alla olika alternativmetoder. Vår kropp fungerar precis som hästens när det kommer till muskler och låsningar odyl även om deras muskelgrupper/leder naturligtvis är mkt större än våra.
Jag kan tala om hur jäkla ont det gör att gå omkring med en låsning i ryggen och då slipper jag ändå bära omkring på någon annan dessutom på ryggen. Vet du vad det härligaste som finns är när man har en sådan låsning ? Jo att lyfta luren och få en tid hos kiro/naprapat som efter lite uppmjukande massage först och sedan en rejäl knäckning så att man hör ploppet när allt faller på plats/släpper. Vet du vilken lättnad det är när smärtan släpper poff och man har full rörlighet tillbaka ? Tar man sen det bara lugnt ett par dagar efter så håller sig låsningen borta. Så nej det kommer inte tillbaka för att man manipulerar det i läge direkt om man ser till att ta det lugnt ett par dagar efter behandlingen en bralltur i hagen är inte att rekomendera utan lugn och stillsam rörelse.
Jag har provat varianten mjuk och försiktig som du skriver om också på mig själv (och även på hästarna men det är ju svårt att få dem att svara på exakt hur det kändes). Och jag tycker faktiskt att det en plågsam variant, att man mjukar upp delvis utan att åtgärda gör att man hamnar i något knepigt väldigt ömt läge där det nästan känns som krig i området det drar och spänner antar att det är musklerna som inte är överens utan kämpar och drar åt olika håll jag har rent ut sagt haft skitont mellan behandlingarna även om det så småningom efter flera behandlingar har släppt. På den tiden hade jag inte hittat min underbara kiro/napr jag har nu och genomgick detta flera gånger med samma smärta varje gång. Nu skulle jag inte drömma om att gå tillbaka till den typen av behandling, nu vet jag att 30 minuter efter jag går in för behandling så kommer jag smärtfri därifrån.

Just nu misstänker jag att jag har samma fenomen i stallet då jag provat en annan behandlingsform på en häst för att testa det. Hästen har ett problem område som obehandlat skapat en del protester vid arbete, men i hanterbar mängd. Man kunde med ögat se var problemet sitter och man kunde också med ögat se att en förbättring skedde under behandlingen men att den inte är helt tillbaka ännu. Hästen fick sina dagar ledigt och skulle ridas mellan behandlingarna men nu är hästen totalt oridbar det är en dam med mkt egen vilja och hon säger nu icke sa nicke och jag är ganska övertygad om att hon nu går igenom exakt samma som jag gick igenom vid dessa mjukare behandlingar. Så mjukt är inte alltid smärtfriaste varianten att välja.

Laser av ET + kiropraktor samt massage/tryck, massören tryck och massage.

Skulle aldrig acceptreta sådan behandling som visas på videon, märkligt att andra gör det.

Jag förstår vad du menar!
Jag tycker att det är lite åt det "knäckiga" hållet dock inte hans värsta jobb.

Jag och mina kurskamrater (ink lärare) har en annan teori om denna manipulation nu. Liknande det du beskriver i ditt andra inlägg. Dock använder vi microströmmar och LED ljus alternativt laser + massage för att "värma" upp och sedan manipulera med lätt tryck + kompresioner.

Laser av ET + kiropraktor samt massage/tryck, massören tryck och massage.

Han använde LED innan han gjorde den här behandlingen, jag hann bara inte få upp kameran då...

Jag kan nog förstå din oro lite.. Alltså, problemet från första början uppkom av att hästen gick omkull i stallgången och om man ska vara ärlig så behövs ju inte ens så starka krafter för att något ska lägga sig fel... eller vad det nu gör ^^
Jag som inte är utbildad inom området har lite svårt att avgöra när en eventuell behandling skulle vara för våldsam eftersom jag tycker all behandling ser rätt obehaglig ut. Sedan ser jag ju tydligt på hästen att den inte är det.
Första gången jag tog ut HL så hade jag läst hans bok och fått honom rekmenderad från flera olika håll på nätet... När man sedan tar ut någon och själv "inte har en aning" så kan man ju inte göra annat än att lita på personen i fråga.. och så gäller det ju med vad det än är, veterinär, hovslagare etc etc.
Men jag personligen tycker inte det ser värre ut när han "sliter" i nacken än när han "sliter" i benet. För dig som verkar ha utbildning kanske det gör det men för mig ser det lika "obehagligt" ut och med samma ryckande rörelse. Kan man korrigera i nacken så, så ser jag inte att det skulle vara omöjligt med en korrigering bak så. Jag kan ju omöjligt svara på vad som händer och varför det skulle vara riskfritt eller varför det skulle vara riskfullt.. Men faktum är, att jag vet måååånga som fått sina hästar behandlade av HL och jag själv och de har fått mycket goda resultat! Sedan är det ju så att ALLA leverantörer, av vad det än kan vara, har några missnöjda kunder, så är det ju bara.
Sedan, utan att på något sätt vilja vara oförskämd eller elak, så tolka det snälla inte som det.. men vad jag förstår så pågår din utbildning nu? HL har haft sin utbildning ett bra tag, han har praktiserat lika länge och dessutom forskat och gjort studier i ämnet och i mina ögon väger det lite högre sas.. konstigt vore ju om det inte gjorde det. MEN som hästägare när man själv eg inte har någon koll så kan man ju aldrig avfärda någons åsikter eller kunskap och det gör jag verkligen inte, men du får gärna svara på VARFÖR det skulle vara farligt för hästen att bli behandlad så och hur stora riskerna är att han faktiskt råkar illa ut. Det vore väldigt intressant att höra :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 102
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka