Sv: SI-leden

Men vi måste vara medvetn o att i verkligheten är det ofta diagnostiska bejhandlingar som gäller. 12 behandlingar som gylle skriver om är ju inte så vanligt o även då är det troligen inte så att leden blivit söndersprutad utan man har dolt symtomen med behandlingen o jobbat vidare med hästen.
PL

Riktigt kvalificerat skitsnack, finns det verkligen så okunniga människor är den enda fråga jag har lust att ställa.

Jag antar att du är en av de som stödde de glada spruta led veterinärerna på nittiotalet också, lite rundsmörjning i lederna är väl aldrig fel även om hästen inte visar några som helst symtom därifrån, nä men titta nu visar den ju symtom från leden efter 12 sprutningar för det kan ju aldrig bero på att leden blivit söndersprutad.

Nej tvärtom! Men jag åtgärdar mina hästar om det behövs trots att jag är fysioterapeut för hästar. Jag vill påstå att det finns ingen alternativ medicin-endast komplement till klassisk veterinärvård. En förkortad rehabilitering vid en skada och rörelsestörning. Ibland önskar jag att fler kunde förstå att hästens ovilja till samarbete och samspel är till 99% för att den har ont. Hästens smärta i ryggen tyder ofta på att den har ont-i sina ben. Det är inte sadeln som inte passar. Det är inte att den "måste ridas igenom en timma extra" i ett visst varv:grin:

Ja exakt, och den förtjänsten står ju framför allt hästägaren för, som isåfall godkänt rundsmörjningen.

Jag vet ingen veterinär som skulle spruta en häst i leden så många gånger, om den hade en ledinflammation och inte svarade på behandlingen. De jag jobbat med skulle ha tittat på troliga anledningar, helhetsbilden, och haft dialogen med hästägaren huruvida det är en värdig tillvaro för hästen att fortsätta insistera.

Sprutglada veterinärer utan diagnos eller alternativare utan diagnos, sak samma.
PL

Det är faktiskt tragiskt när en veterinär uppvisar en sådan extremt bristande insyn/kunskap i något som idag tom har funnit sin väg in på de flesta välansedda veterinärkliniker just för att de har insett hur fel de har och vilket behov det faktiskt finns av dessa behandlingar.

Vad jag vet här nere i Skåne så finns det idag bara en av de större hästklinikerna som inte har en kiropraktor/et antingen som finns på plats på kliniken eller som är knuten till den och alltid tar sig åt deras "patienter", pratar man om kiropraktik med den ägaren/veterinären ja då låter det som att prata med dig ungefär men så är han gammal och det är mååååånga år sedan han gick någon utbildning och han hänger envist kvar i många gamla förlegade behandlingsvarianter så man blir ju inte förvånad över hans inställning precis.

Du verkar ha en väldigt egendomlig erfarenhet av kiropraktor/et, jag har i alla fall inte träffat på någon som behandlar något utan att det finns symtom på att behandling behövs, så där föll det platt till marken det uttalandet.

Det händer varje gång man tar ner en kiro för en genomgång att där inte finns någonting att fixa på flertalet av hästar. Dessutom är de sådana att de tar aldrig betalt för att kolla igenom hästarna om där inte är något som behöver åtgärdas så nog hade de sagt det om där var något. Har hänt mer än en gång att kiro gått igenom full koll på 7 hästar och där är bara 2 som behöver fixas.

Nej tvärtom! Men jag åtgärdar mina hästar om det behövs trots att jag är fysioterapeut för hästar. Jag vill påstå att det finns ingen alternativ medicin-endast komplement till klassisk veterinärvård. En förkortad rehabilitering vid en skada och rörelsestörning. Ibland önskar jag att fler kunde förstå att hästens ovilja till samarbete och samspel är till 99% för att den har ont. Hästens smärta i ryggen tyder ofta på att den har ont-i sina ben. Det är inte sadeln som inte passar. Det är inte att den "måste ridas igenom en timma extra" i ett visst varv:grin:

Jag har väl aldrig någonsin påstått att man inte skall använda veterinär, ingen annan i tråden heller för den delen såvitt jag har sett.

Dock har du ordentligt fel i att det vanligast är att hästen får kiropraktiskaproblem av att ha ont i ett ben. Det är nog mkt vanligare att rygg/kors/bäcken kommer först och av den felbelastningen så kommer hältan om vi pratar hältor i form av ledinflammation.

Däremot är det ju inte ovanligt att en häst som skadar sig genom en olyckshändelse sedan felbelastar sig och får problem i rygg/kors/bäcken.

Ingen av mina hästar som behövt kiropraktorbehandling har haft några problem i sina ben i samband med att de behövt detta.

Jag använder själv också naprapat till mig själv och inte får jag mina låsningar i ryggen av att jag har ont i något ben utan av att jag gör fel rörelse, halkar eller dylikt och om jag inte ser till att knalla iväg till min naprapat och få det åtgärdad omg så vet jag också att det inte tar många dagar innan jag får ett väldigt långt stigläder på ena sidan i sadeln trots att jag inte ändrat dem, för tyvärr hänger mitt bäcken gärna med ryggen. Ett besök hos naprapaten och vips har jag full rörlighet igen och lika långa ben igen. Gör jag däremot inte något åt det direkt ja då får jag ont i höfterna och knäet ganska omgående.

Du pratar ju om en helt annan sak än PL. Kiro knuten till veteriärer och vet kliniker/stationer är ju en helt annan sak.

dock är både trådar här på forumet dagligen dax, och hemma på gårdarna i trakterna, fulla av ivriga hästägare som käckt tar ut en ET som behandlar för lite av varje, utan att ens ha kollat upp hästen, än mindre blivit hänvisade till av veterinär. HL är väl inte knuten till en veterinär klinik han heller?

När bör man inte anlita kiropraktor ?

När man läser på HLs hemsida om SI-leden verkar det som om nästan alla saker en häst gör beror på SI-leden.( Står med för mycket mark under sig eller står med för lite mark under sig osv osv)
Om en häst blir halt någon annan stans pga av SI-leden hjälper det då att fixa SI-leden så att hältan försvinner av sig själv ?

När bör man inte anlita kiropraktor ?

Om man misstänker att nåt är fel men inte har låtit en veterinär göra en grundlig koll först.

Jag behandlade min häst första gången strax efter att jag köpt honom innan jag började träna lite mer seriöst. Då var han grundligt besiktigad på klinik innan dess. Anledningen till att jag använde ET var för att hästen puttade över mig på en sida i sadeln. Samtidigt gick jag själv till naprapat eftersom problemet likaväl kunde ligga hos mig. Visade sig att både jag och hästen hade en liten s k "låsning" (eller vad man nu ska benämna det) i ländryggen. Efter två behandlingar var problemet borta och kom sedan inte tillbaka.
Tyvärr fick hästen en spark på vänster bakknä efter 4 månader så efter det har vi brottats med lite andra problem men det är en annan historia.

Du pratar ju om en helt annan sak än PL. Kiro knuten till veteriärer och vet kliniker/stationer är ju en helt annan sak.

dock är både trådar här på forumet dagligen dax, och hemma på gårdarna i trakterna, fulla av ivriga hästägare som käckt tar ut en ET som behandlar för lite av varje, utan att ens ha kollat upp hästen, än mindre blivit hänvisade till av veterinär. HL är väl inte knuten till en veterinär klinik han heller?

ja han var det i alla fall när min blev behandlad (på uppdrag av veterinär).

Min känns också hård och öm i ländryggen på vänster sida. Han har spatten på höger. Är det pga spatten eller en låsning ?
Kan jag lita på att en kiropraktor inte behandlar så att han få ont i sin has igen ? När de väl är i stallet vill man inte säga till om de t.ex drar i bakbenet.

Både när min behandlades efter att ha blivit påsprungen, samt en annan häst i stallet, samt den som nu ska behandlas, har varit på inrådan av veterinär (samma klinik)

efter besök på kliniken eller samtal m kliniken?

våran klinik som jag använt tidigare skulle nog aldrig rekomendera ET eller kiropraktor... de är spruta i lederfantaster... nu åker vi till andra sidan stan (vilket är en bit i sthlm) istället för till den kliniken som ligger nästgårds...

Efter besök. Och kliniken ligger "på andra sidan stan":D Inte den "nästgårds" (vi är på samma sida om stan)

Senast ändrad av en moderator:

Har man en hälta på sin häst är det väl klart man först tar den till en veterinär för att gå igenom den.

En genomgång av kiropraktor/et på en häst är ju knappast något som skadar hästen utan är ju en genomgång att hästen har full rörlighet och inte har några spänningar/låsningar i musklerna så att man undviker att få felbelastningar som vid långvarig nötning skapar hältproblem.

De flesta tävlingsstall låter kiro/et kolla igenom alla hästar med jämna mellanrum just för att förebygga och så mkt som en enda strulande liten muskel kan påverka resultaten så är det verkligen värt det. Det finns många duktiga et/kiro som inte är knutna till kliniker de har fullt upp ändå utan att ta jobb via klinikerna också. Sen finns det ju tyvärr väldigt många som inte är något att hänga i julgranen också dock tycker jag de jag träffat på av den varianten är sådana som inte lyckas åstadkomma ett skit så de gör ju ingen skada heller även om det kan invagga den som haft dem ute om de inte själv har kunskap att hästen verkligen är ordentligt uppkollad och behandlad även om den inte är det. Problemet är att de som är duktiga ofta har väldigt fullt.

Problemet är för de som inte har så mkt kunskap att veta vem som är bra och inte tyvärr.
Tyvärr finns det tom kliniker som har knuttit rent ut sagt värdelösa kiro/et till verksamheten det kan väl bli så tyvärr när inte veterinärerna själv har kunskapen om den biten. Bara för att de har utbildning så behöver de inte vara några stjärnor precis som man ser bland hovslagarna också vissa slarvar bara igenom utan att göra ett fullgott jobb tyvärr.

Vi hade fått bra mkt friskare hästar om alla hästägare hade lärt sig att känna igenom muskulatur/rörlighet vid den dagliga palperingen och reagerat i ett tidigt stadie på avvikelser från det normala. En mkt bra sak att göra också är att ta hästen i grimma och lina en gång i veckan och låt den jogga fritt några minuter i vart varv och några varv i galopp, var uppmärksam på allt i rörelsemekaniken, hur jobbar muskulaturen, vill hästen ställa sig olika i olika varv, formar den sig i bålen likadant i båda varven. Har den samma steglängd på benen, spårar den eller trampar den in något ben mer under sig, rör den sig mjukt genom kroppen eller ser den stel ut någonstans osv
Gör man detta regelbundet då ser man också direkt när något inte ser likadant ut som vanligt.

Jag är inte på något sätt oense med dig i detta resonemang utan håller helt med. dock inte gällande att alla åker till vet först med en halt häst. det har blivit väldigt vanligt att man finner det enklare att ta ut en ET till stallet än att traila iväg till en klinik. Hästen är krånglig att lasta, man har ingen trailer, pappa tycker det är är onödigt och överdrivet att åka till en klinik, veterinären hittar inte vart felet sitter snabbt nog, osv osv.

ta en titt på trådar här dagligen dax : ) I våra trakter är det även en verklighet även utanför internet, eftersom hobbyryttar kretsen lavin ökat, men dessvärre inte hästkunskapen i takt med den.

SI-leden är en stramled. Ingen regelrätt led med ledkapsel. Det som beskrivs angående facettleder och SI-led är precis samma utveckling som kiropraktorer haft på människor.

Jag är dåligt insatt i SI-ledens anatomi på hästar, men på människor är det- precis som p_l säger när den blir överrörlig som det orsakar besvär. Detta sker inte utan kraftigt våld eller kraftiga fogbesvär vid graviditet.

Och det händer att jag behandlar både facettleder och SI-leder manuellt. Men på bra mkt mindre djur än hästar ;)

HEAR HEAR

Jag har 2 barn o superproblem i min ena fog bak som glappar otroligt, fick idag bassning för att jag trots pall häver mig upp i stigbygeln av vår kiro. Måste fortsättningsvis bygga nån ställning så jag bara kan glida över på fel sida.

Pållan har haft 3 barn före 6 års ålder och har exakt samma problem som matte. Vi har klippkort hos samma kiro för bägge är supermjuka o överrörliga.
Det man ser mest hos min dam är en fördröjning i dåliga bak samt om det blir riktigt illa en liten skruvning i benet vid skritt sett bakifrån. Om det är SI leden vet jag inte men de flesta hästar i min närhet har haft samma problem. Har haft 3 egna.

Du verkar ha en väldigt egendomlig erfarenhet av kiropraktor/et, jag har i alla fall inte träffat på någon som behandlar något utan att det finns symtom på att behandling behövs, så där föll det platt till marken det uttalandet.

Instämmer.

Jag lät HL kolla min nu när han var i stallet, bara för att, hon känns superfin men jag tycker inte det skadar att kolla.
Gick noga igenom hela hästen en bra stund och hittade öht inget att göra utan tvärtom tyckte hon var jättefin i kroppen. Inte minsta antydan om att behandla något för att tjäna extra.

Min häst är i dagarna behandlad av en equiterapeut. Det visade sig kompressioner och låsningar i fel läge av SI-leden. Har någon erfarenhet kring detta, positivt eller negativt?

Enbart possitivt!
Mint travhäst har varit oren i gången och dragit ett bakben i över ett år utan att veterinärer (flera olika i olika omgångar) kunnat hitta grundproblemet.
Han är röntgad i varenda led, behandlad både här och där samt bränd i båda haser.

I torsdags på fm hackade hästen fram som vanligt när jag körde en sväng för att känna på honom efter senaste behandlingen.
På torsdag em blev han behandlad av HL och i går kväll travade han som en klocka när jag joggade honom.:bow:

Folk får kalla det för kvacksalveri eller vad de nu vill, men på min häst hjälpte det i alla fall!

Kl: Min häst är behandlad av ET för en låsning i ländryggen. Efter att ha läst denna tråden påminner era hästars symptom väldigt mycket om min hästs! Har någon en bild att lägga in på var si-leden sitter?

Symptomen är något släpande bak och knackig diagonalt fram, svårt att fatta ena galoppen, stel i ryggmuskulaturen, ovilja att lyfta ena hoven, samt ojämnt musklad över korset. Alla dessa symptom är diffusa.

Hästen är nybehandlad, bot ryggvärmare beställd, ska skrittas igång nu och även masseras. Resultat återstår att se!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 106
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka