Sv: SI-leden

liknande var jag med om..
hästen har kastat av mig så otaliga gånger så det sjunger om det.
första gången så åkte jag till läkaren med otrolig värk i ryggen. röntgades men inget hittades och de gav mig 1 gr alvedon plus voltaren 3 gånger om dagen :grin:
blev inte bra på två veckor.. mer tabletter:grin:
så fortsatte det i 2 månader och sedan tröttnade jag och gick till min naprapat. 3 behandlingar på två veckor och sen var jag bra.

tyvärr åkte jag av så det sjöng om det igen efter ett halvår och jag har lite svårt att få arslet ur att ta mig till naprapaten när det väl händer.. så jag fick ap ont igen.. sen provade jag diverse kiropraktorer som fick det att bli bättre.. men inte riktigt bra... inte så lätt heller när jag flög av med besked med jämna mellanrum...
sista gången jag flög av så hamnade jag på akuten och läkarna oroade sig för att jag brutit både nacke och rygg.. tack och lov var inte så fallet.. de gav mig MÄNGDER med starka smärstillanden som gjorde mig helt tjiollahopp i kolan.. svullnaderna la sig och smärtan som var så illa att ja tuppa av la sig.. men ryggen var vidrig.. hade problem att gå osv.. med tiden blev det lite bättre men kunde absolut inte göra tyngre arbete (vanligt stallarbete) för då kom jag inte upp ur sängen dagen efter... hade faktiskt ställt in mig på att leva med min hemska rygg för resten av livet.. så kom jag tillslut tillbaka till naprapaten jag var hos från första början.. jag var verkligen på galet många behandlingar för min rygg är so fucked up efter alla avflygningar + att jag ä GALET överrörlig.. Men min rygg är faktiskt nästan helt bra nu! känner mig lite stel ibland men eftersom jag fick tokryck och började göra mage och rygg styrka VARJE dag 1 juni så har jag bara haft ont i ryggen två gånger sedan dess! Helt otroligt skönt när man är van vid att inte komma upp ur sängen eller ens kunna gå.. jag ÄLSKAR min naprapat och jag har tuur för han håller på att utbilda sig på häst också! :)

LED behandling är det med den dära mojängen? :angel:
alltså typ laser eller vad det är? det gjorde han iaf både innan och efter den här korrigeringen.. dock tog jag inte upp kameran för det för jag filmade det här till min naprapat och han ville bara se korrigeringarna..

liknande var jag med om..
hästen har kastat av mig så otaliga gånger så det sjunger om det.
första gången så åkte jag till läkaren med otrolig värk i ryggen. röntgades men inget hittades och de gav mig 1 gr alvedon plus voltaren 3 gånger om dagen
blev inte bra på två veckor.. mer tabletter
Så det ä'r fortfarande på det viset:mad:

Man vet ju att de inte gör ngt o kan strunta i att åka in.

Jag har ingen erfarenhet av naprapater, utan faktiskt... bara av min homiatriker o har väl haft tur.
Har heller ingen bra erfarenhet av ngn annan s.k ET. utan då kiropr.

Hon är sne, tar kortare steg men hyffsat på rakt spår ändå. Ojämt musklad.
4 olika veterinärer har sagt att hennes snea kors inte har någon betydelse.

Ojdå, hade ingen aning om att hon var så sned. Är det medfött eller är det pga skada? Är det medfött, så hade jag nog tvekat på att avla på henne.

Visserligen är jag ingen veterinär, men jag tycker ändå att det låter märkligt att det sneda korset inte skulle ha någon betydelse. Det borde ju bli snedbelastning :confused:

det är super svårt det där.
jag har haft OTROLIGA problem med min rygg och har vart hos 3 olika kiropraktorer och 1 naprapat.
Den första kiropraktorn blev det bättre men inte BRA med.
Den andra kiropraktorn han jag komma in och ut genom dörren på mindre än 5 minuter så dit gick jag aldrig tillbaka :grin:
Den tredje blev det bättre men inte bra.
Den enda som fått mig BRA är min naprapat MEN han är ingen renodlad naprapat utan jobbar mycket mer korrigering av skelettet också, alltså mer naprapatigt... Han håller inte på med triggerpunkter men stretchar musklerna på ett speciellt sätt innan han korrigerar. Det jag verkligen tycker om med honom är också att han undersöker mig och ser vart jag är stark/svag för att hitta vart han ska behandla och korrigera. Sedan lyssnar han så klart också till vad jag har att säga. På mitt aldra första besök hos honom så hade jag med mig plåtarna på min rygg efter olyckan. Och så tittade han på den gick sedan igenom mig och sa "jepp... jepp.... jepp" för alla rätt han hade. Det blev ett par stycken :p

kan berätta också att efter att jag bad läkaren om plåtarna på min rygg och själv kollade på dem kunde jag själv se att alla mina kotor såg ut som ett jädra dragspel. inte konstigt alls att jag hade ont i ryggen, men enligt läkarna var det ju inget fel för det var ju inget som var av eller några diskar som var paja.. men det är klart det är normalt att gå omkring med en ryggrad som ser ut som ett dragspel. :grin: jag är så SJUKT trött på att läkarna behandlar symptomen istället för de verkliga orsakerna. det är så jävla puckat och så tvingas man lita på pappskallarna.... -.-

Jag tror det är svårt att säga blankt nej till en kategori av... ja vad man nu ska kalla dem... alltså kiropraktorer/naprapater/.... för alla är upplärda på olika sätt... har olika skolor och allt ger ju olika resultat. Det enda man kan göra är ju att prova sig fram och se vad som verkar funka, vad hästen uppskattar mest och vad man får flest positiva förändringar i ridning/prestation.

Senast ändrad:

LED behandling är det med den dära mojängen? :angel:
alltså typ laser eller vad det är? det gjorde han iaf både innan och efter den här korrigeringen.. dock tog jag inte upp kameran för det för jag filmade det här till min naprapat och han ville bara se korrigeringarna..

LeD är som laser fast på lägre styrka. Mod tar bara bort länkarna till det så jag får PMa dom till dig istället. Förstår inte riktigt varför båda länkarna togs bort förra gången (-.-)

Men att då kalla det låsning i leden är antingen okunnigt eller lögnaktigt.
Många alternativare har metoder som kan fungera bra men diagnostiken är alltför ofta påhittad. Veterinärerna är medvetna om svårigheterna att ställa diagnos på SI leden men tex HL gör det hur lätt som helst på massvis av hästar.
PL

Ja det är okunnigt. jag tror att om man bedrivit högre studier så är man skolad i ett visst sätt att tänka - vilket alternativare och hästägare inte är.

Det jag lärde mig på HOSK var att veterinärer ställer diagnoser med uteslutningsmetoden

Det jag tycker en ET eller alternativare gör är att ställa diagnos på indikationer ofta helt utan att se till helheten

Jag tror det största problemet är "benämningen" vad är det som är fel när man tappar rörlighet och de kan få tillbaka det med ett plopp???
Humanmedicinen kan heller inte förklara det

En mer seriös ET jag hade, hade en lång checklista där hon kollade rörlighet via reflexer och att lyfta på ben i olika vinklar.

Men hon var sjuksköterska i botten och förstod därmed att världen inte är helt komplicerad... Så som vissa som inte är skolad i vetenskapligt tänkande resonerar

Jag tror det största problemet är "benämningen" vad är det som är fel när man tappar rörlighet och de kan få tillbaka det med ett plopp???
Humanmedicinen kan heller inte förklara det

vad menade du med det där?
jag hängde inte riktigt med? kan du inte förklara lite mer för en idiot som jag :angel::bow:

vad menade du med det där?
jag hängde inte riktigt med? kan du inte förklara lite mer för en idiot som jag :angel::bow:

Du är ingen idiot.

Naprapater och dyl kallar det låsningar, medan man inte humanmedicinen lägger in en annan betydelse i den "diagnosen"

Jag är helt med på hur du bekriver dig och jag tar också bort sk "låsningar" som eg är rörelseinskränkningar med ett bättre ord. Det knäpper, smäller, ploppar, klonkar då

Likaså med att leder hamnar snett, jag tror att en medicinare då tänker, luxation typ att leden bokstavligen har hoppat ur led, medan altenativaren menar ett typfelställning felbalans

Jag håller med du ang humansidan, jag har mycket att tacka en helt fantastisk naprapat i Norrköping

Men på hästsidan så kollar de sällan led för led på samma sätt.

när jag gick till min naprapat så fick jag en halvtimmes massage först och sedan gick hon igenom hela ryggen och nacken - hon kände igenom alla leder

Man kände sig 10 år yngre när man gick därifrån

Man känner ju givetvis igenom alla leder som är möjliga att kontroller, allt annat vore ju fånigt.

Vill bara tillägga, eftersom jag aldrig slutar förvånas över alla trådar på buke om sneda och låsta hästar-Alltså en häst som av nån anledning har ont i nåt utav sina ben avlastar detta genom att börja gå snett, få svårt att fatta galopp, inte vilja ställas eller böjas, skjuter ut sina bogar, biter tag i bettet, får ont i ryggen, tar ett kortare steg, blir sned osv etc. Hästen avlastar sitt onda/sina onda ben genom att arbeta mer med ett annat ben vilket till sist resulterar i en sned häst med en assymetriska muskler.

Om man studerar hästens uppbygnad och skelett och utifrån det lägger på 10-20 cm tjocka muskler på vissa ställen så ja-jag tror att det är ytterst svårt att kunna manipulera en SI led eller övriga kotor. Man kan ju inte göra som hos en human kotknackare att andas djupt och slappna av och sen knäcka till-Det går inte på en häst! Möjligtvis tror jag att man med hjälp av att hålla upp ett bakben kan vippa lite på tex tornutskotten eller sidoutskotten.

Om alla hästägare kunde förstå att man måste åtgärda hästens nedre falanger från vanliga ledinflammationer innan man tror att man kan joxa till ryggen:crazy:

Vill bara tillägga, eftersom jag aldrig slutar förvånas över alla trådar på buke om sneda och låsta hästar-Alltså en häst som av nån anledning har ont i nåt utav sina ben avlastar detta genom att börja gå snett, få svårt att fatta galopp, inte vilja ställas eller böjas, skjuter ut sina bogar, biter tag i bettet, får ont i ryggen, tar ett kortare steg, blir sned osv etc. Hästen avlastar sitt onda/sina onda ben genom att arbeta mer med ett annat ben vilket till sist resulterar i en sned häst med en assymetriska muskler.

Om man studerar hästens uppbygnad och skelett och utifrån det lägger på 10-20 cm tjocka muskler på vissa ställen så ja-jag tror att det är ytterst svårt att kunna manipulera en SI led eller övriga kotor. Man kan ju inte göra som hos en human kotknackare att andas djupt och slappna av och sen knäcka till-Det går inte på en häst! Möjligtvis tror jag att man med hjälp av att hålla upp ett bakben kan vippa lite på tex tornutskotten eller sidoutskotten.

Om alla hästägare kunde förstå att man måste åtgärda hästens nedre falanger från vanliga ledinflammationer innan man tror att man kan joxa till ryggen:crazy:

Riktigt kvalificerat skitsnack, finns det verkligen så okunniga människor är den enda fråga jag har lust att ställa.

Jag antar att du är en av de som stödde de glada spruta led veterinärerna på nittiotalet också, lite rundsmörjning i lederna är väl aldrig fel även om hästen inte visar några som helst symtom därifrån, nä men titta nu visar den ju symtom från leden efter 12 sprutningar för det kan ju aldrig bero på att leden blivit söndersprutad.

Riktigt kvalificerat skitsnack, finns det verkligen så okunniga människor är den enda fråga jag har lust att ställa.

Jag antar att du är en av de som stödde de glada spruta led veterinärerna på nittiotalet också, lite rundsmörjning i lederna är väl aldrig fel även om hästen inte visar några som helst symtom därifrån, nä men titta nu visar den ju symtom från leden efter 12 sprutningar för det kan ju aldrig bero på att leden blivit söndersprutad.
Ja det var nog att dra alla över samma kam.

min var ju inne på utredning / behandling 2dagar innan.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 106
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare