Sv: SI-leden

Nej gylle, nu är du faktiskt ute och cyklar. Inte släpper man några muskelspänningar med laser (då hade det använts på människor mer..), och inte släpper man några muskelspänningar genom en snabb rörelse.

Jag ifrågasätter inte denna HL:s kompetens, jag vet inte vem han är. Men däremot förundras jag över de förklaringsmodeller som uppenbarligen lärs ut på naprapat, kiropraktor och equiterapeut utbildningar.

Och tro mig, du kan inte sträcka varken ditt eller hästens ben bakåt utan att på något sätt få med SI-leden i rörelsen. (eller för den delen ryggen..)
En kraftig extension av höftled ger en liten nutation i SI-leden (den lilal rörlighet som finns och som ska finnas) vilket tippar ilium framåt.

Nej gylle, nu är du faktiskt ute och cyklar. Inte släpper man några muskelspänningar med laser (då hade det använts på människor mer..), och inte släpper man några muskelspänningar genom en snabb rörelse.

Jag ifrågasätter inte denna HL:s kompetens, jag vet inte vem han är. Men däremot förundras jag över de förklaringsmodeller som uppenbarligen lärs ut på naprapat, kiropraktor och equiterapeut utbildningar.

Och tro mig, du kan inte sträcka varken ditt eller hästens ben bakåt utan att på något sätt få med SI-leden i rörelsen. (eller för den delen ryggen..)
En kraftig extension av höftled ger en liten nutation i SI-leden (den lilal rörlighet som finns och som ska finnas) vilket tippar ilium framåt.

Ehhh nu är det väl ändå du som är ute och cyklar (och jag vet mkt väl att du är sjukgymnast). Skulle vara väldigt intressant att höra din förklaring på vad en laser har för effekt på en muskel ? Den ökar inte genomblödningen eller ? Vad får du för effekt av en ökad genomblödning ? Sen används väl laser vist ganska mkt på människor gissar att du jobbar inom landstinget om du upplever att den inte gör det. Inom idrottsmedicinen används den i alla fall ganska frekvent.

Om du läser vad jag skriver innan du börjar hacka upp dig så kan du kanske se att jag pratar om LÅSNINGAR(kramptillstånd) i ländryggen hur manipulerar man bort en låsning ? Jo genom en välavvägd rörelse på rätt sätt vad händer när kramptillståndet (låsningen) släpper jo omkringliggande muskler som som kämpat som sjutton för att dra tillbaka slappnar av och muskelspänningarna släpper. Borde väl vara ganska självklart att förstå för en sjukgymnast, dock är det kanske inte det med tanke på att jag gick 3 år hos sjukgymnast med 0 resultat vilket en naprapat sedan fixat på två besök.

Samma sak vad vill du ha sagt med att man får med SI leden i en bakbenssträckning ? Vist får man en rörelse genom hela ryggen när man sträcker bakbenet MEN det är inte så SI leden manipuleras det är det jag skriver och framförallt är det inte så HL manipulerar SI leden eftersom det var det den som skrev påstod att han gjort.

Sjukvården har fortfarande inte några medel för att tillrättalägga fellägen.

Sjukgymnaster är bra på... lättare gymnastik:devil:

Jag hade en meddryttare som enligt läkare o sjukgymnaster hade en försliten höftled- fast inga fynd fanns på röntgen:confused:
Hon skulle få leva med sin snedhet o smärta o var precis fyllda 40.

Iom att jag inte ville ha ngn som satt snett på min häst skickade jag henne till min homiatriker som oxå utför kiro- som har hjälpt mig när jag blivit sned efter att ha ramlat av hästen.

Sagt o gjort o hon blev så bra att hon började bugga:bump:

Hennes sjukgymnast blev väl lite kränkt o menade att hon minsann oxå gav akupunktur, men det gör nytta först efter manipulation för att få musklerna att slappna av. Ja men först måste man få skelettet att bli normalt.

Du kanske skulle Praoa lite o se de "miraklerna" hos de du nämner:rofl:

Däremot finns det ET som bara petar lite o jag har ingen aning om vilken sorts "utbildning" de har gått.

Det skiljer även stort hos hästmassörers kunskap.

Jag har fått träningsprogram av sjukgymnaster- fast det är när jag har börjat träna som smärtan har uppstått.
De har inte tittat hur mitt bäcken har sett ut eller om benen är lika långa.

Jag kan lika gärna gå till ICA o få ett träningsblad!

Vem har inte hört kvinnor säga att deras "bäckenrotation"( vilket är snett bäcken) är ngt som läkarna säger att de f¨år leva med.

Tacka vet jag de FÅ läkare o Vet. som samarbetar med napr. kiro m. fl:bow:

Japp jag avfärdar det som rent skitsnack på grund av att jag anlitar de bästa veterinärer i sverige på saken och därav så vet jag vad de som verkligen har kunskap i ämnet säger. Och det är definitivt ingen hemlighet att det finns en stor okunskap om just detta område bland de svenska veterinärerna och sprids också tyvärr tvärsäkra sanningar som tyvärr är helt felaktiga sett till den kunskap som finns om saken idag.

Egentligen borde man sluta läsa här, jag har ingen koll på sakfrågan men när någon kommer med uttalanden som "Sveriges bästa veterinärer" så är man ute på hal is. Vem som är bäst inom en yrkeskategori är subjektivt och dessutom stört omöjligt att veta då ingen har överblicken att ens kunna veta.

Lite ödmjukhet kanske, åsikterna går isär och att gå på som en ångvält med att mina experter är bäst säger mer om dig än om något annat.

KL

Tråkig stämning här tycker jag.
Jag vill veta om hästarna lider av sina SI-ledsbesvär?

Och: Är risken stor att hästen blir halt om man inte gör något åt SI-leden (om den bara går i hagen eller rids lite lätt i skogen)?

Eller: Kan hästen bli halt om någon rycker/trycker utan att det kanske är nödvändigt ?

Min häst blev inte bra av vila o ej heller av att man sprutade ena knäleden. Å jo.. hästen var halt högt på böjprov o för Vet var det det högsta.

Sprutningen hjälpte föga. Kände ju en markant hälta uppsuttet o vägrade då att skritta min halta häst enl ordination. Åkte till HL 2 dagar senare då jag faktiskt märkte det sneda korset.
2 dagar efter manipulation var hästen ohalt o fick rastas lätt utan ryttare.
Var OK= ingen åtgärd på ÅB.

Har som sagt inte haft problem med det efteråt. 5 år sen.

Egentligen borde man sluta läsa här, jag har ingen koll på sakfrågan men när någon kommer med uttalanden som "Sveriges bästa veterinärer" så är man ute på hal is. Vem som är bäst inom en yrkeskategori är subjektivt och dessutom stört omöjligt att veta då ingen har överblicken att ens kunna veta.

Lite ödmjukhet kanske, åsikterna går isär och att gå på som en ångvält med att mina experter är bäst säger mer om dig än om något annat.

Tja åsikten om att de är sveriges bästa veterinärer är väldigt spridd. Det finns en anledning till att det är dem som är anförtrodda att vara landslagsveterinärer år efter år. Det finns en anledning till att nästintill alla på högre nivå inom sporten använder sig av dem. Det finns också en anledning till att tom veterinärer rekommenderar ett försök hos dem när de själva gått bet totalt. Så jo jag skulle nog vilja kalla dem sveriges bästa veterinärer och har väldigt många med mig i den åsikten.

Om vi nu ska vara petiga, så känner jag två som tackat nej. Vad gör det dom till då?;)

Måste ta kontakt med HL tror jag, ska dock vänta till efter jag är färdig utbildad tror jag. Dock så tycker jag det känns farligt att rycka o slita som jag läst här. Är han mjukare än vad de säger eller är det ryck och slit?

Pratade lite med min lärare om SI manipulation och hans åsikt var som min, laser, LED, massage och lätt manipulation så kommer man åt problemet. :)

Det beror på vad man vill höra!
Veterinärer har sina olika ideer på vad som är felet och inte vill man höra det ena åker man till vet A vill man höra det andra åker man till vet B. Finns åtskilliga exempel på det, så jag säger den som är bäst är den som säger det man vill höra och får ordning på problemet. Sen om en annan kan få ordning på problemet men inte säger det man vill höra så är han ju inte så bra som den som säger det man vill höra, eller hur;):idea::laugh:

Måste ta kontakt med HL tror jag, ska dock vänta till efter jag är färdig utbildad tror jag. Dock så tycker jag det känns farligt att rycka o slita som jag läst här. Är han mjukare än vad de säger eller är det ryck och slit?

Pratade lite med min lärare om SI manipulation och hans åsikt var som min, laser, LED, massage och lätt manipulation så kommer man åt problemet. :)
Lärare i vad?
HL har behandlat en gång o bara kollat många övriga ggr.
Min andra häst har han aldrig gjort ngt på.

Mina vänners hästar likaså. Har sett dramatiska förbättringar.

Har aldrig slitit o dragit!

Har svårt att se att lätt manipulation skulle ge ngt.. En häst har rätt mkt större leder o torde behöva mer kraft. Har ännu inte sett ngn människa behöva behandling med klubba:angel: Axelluxation kräver dock sin man o teknik.

Min häst var halt, hältorna vandrade runt lite. Hon hade svårt att göra vissa rörelser. Upplevde aldrig att hon visade smärta.

Är risken stor att hästen blir halt om man inte gör något åt SI-leden (om den bara går i hagen eller rids lite lätt i skogen)?
Min häst var halt, olika mkt alla gånger, vet hade ingen förklaring till hältorna.

Kan hästen bli halt om någon rycker/trycker utan att det kanske är nödvändigt ?
6 månader efter att min häst börjat sin behandling var hon halt i samma bakben. Tydligen inte helt ovanligt att när leden kommer tillrätta kan de använda benet igen och det blir överansträngt.
Hon var ½ grad och kotleden behandlades, 6 veckor senare tog hon fortfarande kortare steg så när vi ändå var på klinik behandlades knät.

Fast hade inte din lite bekymmer nu, som du frågade om i din tråd? Då kan väl det också vara från SI-leden? Eller tror du inte det?

(svarade där f ö)

KL

Ang SI-leden är min också behandlad 1 gång av HL, efter att ha blivit påsprungen kändes att något inte var ok, 1 behandling och det var helt ok igen. Ingen mer behandling. Så visst gör han något som funkar i alla fall:idea:

Lärare i vad?

Han är ET och hästfysioterapeut, anatomi lärare för min utbildning.

Har svårt att se att lätt manipulation skulle ge ngt.. En häst har rätt mkt större leder o torde behöva mer kraft. Har ännu inte sett ngn människa behöva behandling med klubba:angel: Axelluxation kräver dock sin man o teknik.

Jo kan tänka det men vad händer om man gör fel och gör skadan värre?
Det står tydligt och klart i BKM och SFKMs försäkrings papper att man får aldrig får åsamka smärta vilket man har stor risk att göra vid kraftigare manipulationer. Därav är jag ganska försiktig med folk som gör kraftigare manipulationer. Vet du var han är försäkrad?
Har letat lite och inte hittat honom ännu.

Min häst blev halt runt om, ingen tydlig hälta, tappade bakbenet under ridning
hade svårt för backa och sidvärtsrörelse.

Är risken stor att hästen blir halt om man inte gör något åt SI-leden (om den bara går i hagen eller rids lite lätt i skogen)?

Min pålle var halt, så för han var det hagvila tills vi hittade felet.

Min pålle har inte visat någon hälta ännu efter behanlingen (2 veckor sedan)
Ska dock ta honom till klinik för säkerhets skull igen när jag satt igång honom.

Jag vet ju vad jag tror och vad ET känner. (Samt veterinärerna som jag varit i kontakt med)
Men jag skrev ingenting om henne i tråden för att ge andra plats att skriva vad dom kanske tror. Är nog inte alla på buke som vet vad jag haft för problem med hästen under åren :)

Jag tror på si-leden, min hovslagare tror höger frams nedre leder som exempel.

Min häst var halt, hältorna vandrade runt lite. Hon hade svårt att göra vissa rörelser. Upplevde aldrig att hon visade smärta.

Min häst var halt, olika mkt alla gånger, vet hade ingen förklaring till hältorna.

6 månader efter att min häst börjat sin behandling var hon halt i samma bakben. Tydligen inte helt ovanligt att när leden kommer tillrätta kan de använda benet igen och det blir överansträngt.
Hon var ½ grad och kotleden behandlades, 6 veckor senare tog hon fortfarande kortare steg så när vi ändå var på klinik behandlades knät.

Hur konstaterar man att det behövs kiropraktik om hästen är lika hög på bägge sidor.? Han svankar när man trycker till precis bredvid högsta delen på rumpan (bredvid den beniga toppen) på bägge sidor. Betyder det att han har ont eller betyder det att det är ok (alltså att SI-leden är rörlig) ?
Han tar ett längre steg med ena bakbenet och sätter det utanför spåret. Känns alltså "vriden" i bakdelen så att även sadeln glider fram på den sidan han tar längre steg på, men det tror jag har med spatten att göra. Kan det bero på SI-leden ?

Tja åsikten om att de är sveriges bästa veterinärer är väldigt spridd. Det finns en anledning till att det är dem som är anförtrodda att vara landslagsveterinärer år efter år.

Ja vanligen handlar det om kontakter och politik när det gäller utnämningar. Nog för man måste vara duktig, men bäst... Tja som sagt åsikterna går isär.

Det finns en anledning till att nästintill alla på högre nivå inom sporten använder sig av dem.
Är det människor vi pratar om, jag tvivlar start på dels att de har tid (det finns många ryttare på högre nivå, i många grenar) och dels för att avstånden talar emot, vem vill ha en husveterinär som bor 30, 60 eller 120 mil bort?
Det finns också en anledning till att tom veterinärer rekommenderar ett försök hos dem när de själva gått bet totalt.
Säkerligen är de duktiga, det räcker väl gott. En seriös veterinär/läkare försöker hänvisa sina patienter någonstans om de går bet. Det finns säker många andra som får rekommendationer också, vem som får mest kan vi nog bara gissa.

Så jo jag skulle nog vilja kalla dem Sveriges bästa veterinärer och har väldigt många med mig i den åsikten.

Ja alla blir saliga på sitt vis, de flest brukar dock nöja sig med lite mer moderata uttryck som "ledande expert inom området xxxx" eller "en av landets främsta inom område yyy".

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 106
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka