Sv: SI-leden

Jag vet att det finns en equiterapeut, inga namn nämnda, som behandlar alla hästar för denna åkomma! Eftersom denna led sitter djupt in så har jag via kunnig veterinär på Skara blivit informerad om att en manipulation av denna med bara händerna är omöjlig! Alltså, om SI leden ligger "fel", hur det nu ens kan vara möjligt, är det nog tveksamt om någon oavsett yrke kan lägga den till rätta!!

Sanning med modifikation att alla behandlas...vi har använt oss utav HL i omgångar under 10 år , de som har behövts rättas till har gjorts men inte de som inte behöver. Där har stretch o laser använts bara.
En av de behandlade hästar (trav) var en "lus" innan och gick knappt 1.22. Vi tragglade länge, ändrade träning o var på div kliniker o behandlade. Av en slump kom vi i kontakt med HL igen och en SI-leds behandling räckte o "motorn" fick mer kraft. 3 månader senare sänkte han 2 rekord bra nog o tog ett par placeringar.
Nu är det andra faktorer som gjort att jag inte gärna anlitar HL längre.

Använder mig nu av 2 andra ET som behandlar med akupunktur också, vilket jag anser ger mina hästar god hjälp.
Medlemmar i ET förbundet (den ena har bla hand om Opal Vikings kropp) även de manipulerar SI-leden.

Senast ändrad:

*KL*

Ja visst är Si leden ett aber för många hästar, dock gäller inte detta enbart islandshäst utan även andra raser förekommer detta mycket. Sedan är det så att det inte räcker med en korrigering av SI leden, ofta finns andra fysiska blockeringar som hör samman med detta problem tyvärr och som oftast inte tas om hand. Då får man med tiden likande problem.

En ET tog sig för att dra hästarna i bakbenen, jag frågade hur det var möjligt att h*n ens vågade sig på det om det nu skulle vara så illa att den häst som behandlades faktiskt hade spatt trots att man inte visste det eller en vilande sådan. Inga problem tyckte denna ET, och sedan fick hästen åka på klinik pga skadorna i hasleden. Alltså det gäller att se upp när leden manipuleras, ffa hur man gör det.

Vad händer om man inte lägger tillrätta SI-leden ? Hästen ifråga har spatt och går endast lätt promenadridning. Han verkar inte ha ont.

En manipulation kan ske utan att rycka hästen i bakbenen, så det är fullt möjligt att korrigera även på hästar med spatt eller andra bakbensproblem.

En ET tog sig för att dra hästarna i bakbenen.

Vissa gör så, min börjar med att massera hästen och sätter sen 3 akupunkturnålar.
När hästen sen står och sover och vilar på rätt bakben går han fram och trycker till. Effekten blir densamma som att dra i benet eftersom hästen är helt avslappnad och vilar på bakbenet kan det "gunga" hela vägen ner i hoven.

Min häst började behandlas ca var 8-10e vecka för 1½ år sen. Hon hade korsbensleden i ganska stort felläge och musklerna kring var väldigt förkortade.
Nu är musklerna snart tillbaka i sin forna form och då kommer förhoppningsvis leden stanna där den ska vara också.

Jag vet ju inte hur länge hon gått med det och slitit det snett, men enligt min ET kommer leden med behandling, rätt ridning och massage/stretching komma tillbaka och stanna där.

Edit: Min häst har varit på klinik flera gånger, och även bedövas för att hitta vad det är som spökar. Hon gick från att vara halt på 3 ben vid böjprov. Mkt synliga röresestörningar framför allt på böjt spår. Till att idag vara en fullt fungerande hopphäst efter att ET lagt till rätta Si-leden och JAG jobbad med att stärka henne och bygga upp muskelaturen så den stannar där den ska vara.

Senast ändrad:

Var sitter denna led, som inte är en led:grin: Någon som kan rekommedera någon bild?

Hade jag suttit vid rätt dator så skulle ni fått se vad en manipulation av SI leden gör med bakbenstekniken på en hopphäst har två roliga filmsnuttar som verkligen visar skillnaden men tyvärr inte på denna datorn.
Vad/vem säger att det verkligen är SI-leden som manipuleras/flyttas.
Visst kan SI-leden komma ur läge vid ett mkt kraftigt trauma som rycker sönder den fibrösa vävnad som håller ihop den men detta är en kkt kraftig skada som enligt dagens regler inte får behandlas av någon annan än behörig djurhälsopersonal, definitivt inte bara att rycka tillbaka.
PL

Måste man rycka SI-leden ?
Kan det inte räcka med akupunktur och massage ofta om det är muskler som drar korset snett ?
Gör det något om SI-leden ligger lite fel om hästen inte verka lida av det ?
Jag är rädd för att något ska gå sönder om man rycker.
Går det aldrig tillbaka av sig själv ?

*KL*

Delvis Kl jag skulle aldrig ens försöka manipulera SI leden dock brukar jag använda LED och punkt behandla. Det roliga är att de allra flesta hästar svara mycket på den behandlingen. Så att SI leden är ett problem område tror jag nog vi är ganska så överens om. Även en del av de veterinärer jag är i kontakt med anser att laser eller LED är bra behandling för SI problem dock att manipulation är lite av ett risktagande om man inte är helt 100 på vad man gör.

Ursäkta en okunnig, men vad är LED ?

jag har problem med förkortade muskler på min häst som gör att SI-leden hamnar i felläge. hur har du gått till väga för att arbeta om alla muskler? har du ändrat träningen? hur? masserar eller stretchar du? hur? :) vore snällt om du ville dela med dig du som lyckats! :D

Jag saknar ord för detta......
Den enda som verkar veta vad han talar om är Peter Lundin. Ni andra kan läsa på lite om hästens anatomi innan ni uttalar er.

*KL*
Men hur kan man avgöra om det "bara" är en justering som behöver göras? Tänk om det är artros i denna s.k led?
Hur avgör man det? Med röntgen eller ultraljud?
Och vad händer om man manipulerar leden och det är artros där?

Måste man rycka SI-leden ?
Kan det inte räcka med akupunktur och massage ofta om det är muskler som drar korset snett ?
Gör det något om SI-leden ligger lite fel om hästen inte verka lida av det ?
Jag är rädd för att något ska gå sönder om man rycker.
Går det aldrig tillbaka av sig själv ?

Haft en häst som haft problem med SI leden.

Nej man rycker inte SI-leden. Har aldrig hört att musklerna kan dra SI leden snett men om korset är snett kan det säkert vara muskler som kan vara orsaken till det.
Nej det är inga problem om SI leden har hamnat ur sitt läge och hästen inte har problem av det. Vanliga fritidshästar som rids i skog och mark brukar aldrig få problem. Ja jag hade heller aldrig vågat hålla på att rycka i mina hästars ben eller som en del ET gör använda gummiklubba. Min ET (som är en liten svag tjej ;-)) använder sina händer och fingrar och känner igenom hästen. När hon korrigerade SI leden så gjorde hon ett litet tryck just mot leden och då sade det plopp och nu rör sig hästen betydligt bättre.

Kan tillägga att vi har varit hos framstående vetrinärer som sade att denna hästen inte har ont i varken rygg eller ben men det var en känsla som jag inte kunde släppa att något iallafall var fel och tog då ut ET. Jag har ägt hästen i hela hans liv och jag vet att han vid 3 års ålder snubblade och fick en sträckning i ryggen och, nu med facit i hand, antagligen var det SI leden som kom ur läge.
Även om vetrinärer har en gedigen utbildning och kan massor så kan de inte allt. Och efterhand som forskningen tar fram nya rön så kommer ju också ny kunskap och det är inte alltid lätt för vetrinärer att hålla sig uptodate!

typ så gör min ET med. jag håller upp ena bakbenet och hon står på en pall och trycker till upp på korset med fingrarna. hon är en liten späd tjej :) då gungar hela benet som hästen stå på till och man hör hur det ploppar.

skulle aldrig anlita någon som rycker och sliter i benen eller använder klubbor!!

Min häst ser inte sned ut och musklar sig lika på bägge sidor, men står med bakbenen för långt under magen.
Hur vet jag att det stämmer att SI-leden är låst ? Han svankar mycket när någon trycker vid toppen på korset (bredvid korsbenet). Lika mycket på bägge sidor. Är det ett tecken eller ska de svanka där?
En annan häst i stallet rör inte en min när man trycker där.

Det stämmer säkert att SI-leden är låst eftersom den inte är en normal led utan hålls ihop av bindväv över hela den stora ytan.
Att behandla hästar för låst SI-led är rent kvacksalveri!
PL

Det stämmer säkert att SI-leden är låst eftersom den inte är en normal led utan hålls ihop av bindväv över hela den stora ytan.
Att behandla hästar för låst SI-led är rent kvacksalveri!
PL

Men hur kommer det sig då att manipulation faktiskt kan ha effekt? Jag har ju sett det på min egen häst som var konstaterat sned. Tittade man på honom bakifrån så var ena höftknölen flera centimeter högre upp än den andra och jag upplevde också att han flyttade över mig i sadeln. Efter massage och manipulation så är höftknölarna i mer jämnhöjd och han skjuter inte längre över mig. Något måste det ju vara som man påverkar med manipulationen eftersom det får sådan positiv effekt? Vad?

Ja vad? En del alternativare har uppenbarligen ingen aning om grundläggande anatomi/fysiologi eller vad de egentligen påverkar.
PL

Då får vi väl hoppas att någon med den proffessionen tittar in i tråden och ger sin syn på saken ;).

Vad skulle du som veterinär rekommendera för en häst som min?
Ska passa på att ställa samma fråga till "min" veterinär som jag ändå ska träffa i veckan och se vad han har för tankar kring detta.

Min veterinär har varit hästveterinär i 23 år och vidareutbildat sig på manipulation av SI-led.
Det är ju m.a.o. inte enbart "kvacksalvare" som tror på att detta trots allt förekommer som problem hos hästar. Hur, och i vilken form kan inte jag sia i.

Men artros i SI-led - har du sett det någon gång? Eller finns inte det heller?
(jag är inte sarkastisk på något sett nu - jag bara undrar då jag själv inte är tillräckligt insatt).:)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 106
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka