Sv: SI-leden

Det stämmer säkert att SI-leden är låst eftersom den inte är en normal led utan hålls ihop av bindväv över hela den stora ytan.
Att behandla hästar för låst SI-led är rent kvacksalveri!
PL

men då kanske det inte är så tokigt att ge akupunktur och laser, massage och sånt om hästen är sned. Då kanske det är musklerna som drar i alla fall.
Jag blir väldigt osäker när det gäller min häst. Vill verkligen inte att han ska bli sönderdragen i korset nu när han fungerar med sin spatt. Samtidigt vill jag hjälpa honom om han har ont i SI-leden som mina stallkompisar säger.
Jag vill inte att han ska få hältor fram pga SI-leden.

Att problem med SI-leden föekommer ifrågasätter väl ingen, däremot finns det olika åsikter om diagnosmetoder även bland veterinärer.
Visst kan artros förekomma, SI leden skall vara fibrös inte förbenad, förbening kan fås efter en skada som gör att den glappar.
PL

Kan man på ngt sätt avgöra om det blivit förbening och den glappar? Alltså på hästens rörelsemönster, ev smärta, eller kanske knäppljud?
Eller är det bara genom röntgen eller ultraljud man ser sådant?

En häst med problem i området - kan den behandlas på ngt sätt enligt dig eller är det "morsning och good bye" som gäller?

jag har problem med förkortade muskler på min häst som gör att SI-leden hamnar i felläge. hur har du gått till väga för att arbeta om alla muskler? har du ändrat träningen? hur? masserar eller stretchar du? hur? :) vore snällt om du ville dela med dig du som lyckats! :D

Hon behandlas regelbundet av ET, som även visat och väglett mig med mitt arbete. Som han säger kan han se till att det är bra för stunden, men det är mitt arbete som ryttare att stärka henne och se till att det stannar där det ska vara.

Ridningen är jag mer medveten om hennes problem och försöker arbeta henne rak och inte utsätta henne för något som kan göra ont.

Masserar knästräckaren innan ridning och sträcker ut den. (och även efter)
Enklaste grejjerna är att backa hästen i en uppförsbacke, då måste den sätta in bakdelen under sig och sträcka ut musklerna.
Sen dra med fingrarna över rumpan så de skjuter rygg, och sen hålla kvar där så hästen får sträcka ut ordentligt.

Hade en annan ET igår, hon använde sig av akupunktur och tryckte på flera olika punkter för att mjuka upp de tre musklerna kring leden.

Anatomi och biomekanik är inte enkelt och som någon tidigare konstaterade är det inte många i tråden som verkligen kan SI-ledens anatomi. Har tyvärr inte hittat någon nätsida som skulle beskriva den bra.

Här visar jag lite vad jag menar:
Masserar knästräckaren innan ridning och sträcker ut den.
Vilken muskel avser du? Det finns flera muskler som sträcker knäleden.

Enklaste grejjerna är att backa hästen i en uppförsbacke, då måste den sätta in bakdelen under sig och sträcka ut musklerna.
Vilka muskler avser du nu? Om jag förstod rörelsen rätt, så sträcker det inte knästräckarna, utan mer knäböjarna.

Hade en annan ET igår, hon använde sig av akupunktur och tryckte på flera olika punkter för att mjuka upp de tre musklerna kring leden.
Kring SI-leden? Vilka tre muskler? Vad avses med "kring leden"? Hur som helst är de nog fler än tre. Enligt min mening är det mer intressant att prata om muskler som inverkar på leden och då är inte alla helt i närheten av leden.

Jag säger inte att du gör fel, men din tolkning av vad du gör är inte helt korrekt.

Måste man rycka SI-leden ?
Kan det inte räcka med akupunktur och massage ofta om det är muskler som drar korset snett ?
Gör det något om SI-leden ligger lite fel om hästen inte verka lida av det ?
Jag är rädd för att något ska gå sönder om man rycker.
Går det aldrig tillbaka av sig själv ?
HL rycker inte utan sätter ner benet böjt- hästen står på tån o sen trycker han till på själva leden.

Det kan behövas ÅB om hästen har gått med felet länge då... som du skriver musklerna kan dra tillbaka felläget.

Det har dock inte behövts på min.

Han manipulerar inte i onödan. kollar rörligheten först:bow:

HL rycker inte utan sätter ner benet böjt- hästen står på tån o sen trycker han till på själva leden.

Det kan behövas ÅB om hästen har gått med felet länge då... som du skriver musklerna kan dra tillbaka felläget.

Det har dock inte behövts på min.

Han manipulerar inte i onödan. kollar rörligheten först:bow:

Och jag har inte alls någon bra erfarenhet av honom...jag skulle aldrig ta ut honom igen till min häst. Det han gjorde var: gav lite laser på rumpan och sedan ryckte han i bakbenet, och då menar jag ryckte riktigt ordentligt utan att ha sett hästen i rörelse eller känt igenom den i övrigt. Det gick inte alls till så som du beskrev...dum som jag var fattade jag först efteråt att det där inte var så bra. Så jag ger inte mycket för hans metoder. Hästen blev inte bättre heller. Hittade en annan ET som behandlade min häst under ett års tid regelbundet. Hon är suverän!

Det är lustigt det där hur vissa tycker att han är jättebra och andra inte...men som jag uppfattar det så kör han liksom med samma metoder på alla, och då blir det bra för vissa, andra inte.

Vill inte uppfattas som att jag klankar ner på dig eller så, men måste ändå inflika att han kanske inte är så himla bra på att behandla alla hästar...

Och jag har inte alls någon bra erfarenhet av honom...jag skulle aldrig ta ut honom igen till min häst. Det han gjorde var: gav lite laser på rumpan och sedan ryckte han i bakbenet, och då menar jag ryckte riktigt ordentligt utan att ha sett hästen i rörelse eller känt igenom den i övrigt. Det gick inte alls till så som du beskrev...dum som jag var fattade jag först efteråt att det där inte var så bra. Så jag ger inte mycket för hans metoder. Hästen blev inte bättre heller. Hittade en annan ET som behandlade min häst under ett års tid regelbundet. Hon är suverän!

Det är lustigt det där hur vissa tycker att han är jättebra och andra inte...men som jag uppfattar det så kör han liksom med samma metoder på alla, och då blir det bra för vissa, andra inte.

Vill inte uppfattas som att jag klankar ner på dig eller så, men måste ändå inflika att han kanske inte är så himla bra på att behandla alla hästar...

SUCK............

Tänk om vissa hade frågat vad som görs och för vad så hade det kanske inte blivit så knepiga svar i vissa trådar. Din häst blev uppenbarligen inte manipulerad i SI leden alls däremot hade den uppenbarligen en låsning i ländryggens muskulatur det mjukas upp med laser och sedan triggas HÄSTEN till en övertänjning av bakbenet vilket släpper på dessa spänningar. Om du stretshar ett bakbenet bakåt högt så kommer du till en punkt där hästen själv rycker upp och sträcker ut benet det är alltså inte den som håller benet som rycker. Tål inte hästar att slå bakut ? Är det farligt för dem ? Exakt samma rörelse som en hög bakutspark eller att de öppnar upp ordentligt med bakbenen på ett hinder.

Låsningar i ländryggsmuskulaturen är dessutom ett aber som mkt gärna kommer tillbaka ganska snabbt igen om de inte är orsakade av ett trauma utan dykt upp tex pga dålig sadel eller sned ryttare och behöver ofta hållas efter med täta intervall för att försvinna (efter att grundproblemet varför de kommer är åtgärdat). Så det är inte alls konstigt att du inte fick någon kanoneffekt av en behandling av en sådan låsning utan just behövde någon som behandlade upprepade gånger.

SUCK............

Tänk om vissa hade frågat vad som görs och för vad så hade det kanske inte blivit så knepiga svar i vissa trådar. Din häst blev uppenbarligen inte manipulerad i SI leden alls däremot hade den uppenbarligen en låsning i ländryggens muskulatur det mjukas upp med laser och sedan triggas HÄSTEN till en övertänjning av bakbenet vilket släpper på dessa spänningar. Om du stretshar ett bakbenet bakåt högt så kommer du till en punkt där hästen själv rycker upp och sträcker ut benet det är alltså inte den som håller benet som rycker. Tål inte hästar att slå bakut ? Är det farligt för dem ? Exakt samma rörelse som en hög bakutspark eller att de öppnar upp ordentligt med bakbenen på ett hinder.

Låsningar i ländryggsmuskulaturen är dessutom ett aber som mkt gärna kommer tillbaka ganska snabbt igen om de inte är orsakade av ett trauma utan dykt upp tex pga dålig sadel eller sned ryttare och behöver ofta hållas efter med täta intervall för att försvinna (efter att grundproblemet varför de kommer är åtgärdat). Så det är inte alls konstigt att du inte fick någon kanoneffekt av en behandling av en sådan låsning utan just behövde någon som behandlade upprepade gånger.

SUCK på dig själv du. Det var han själv som konstaterade att det var SI-leden som var problemet, inte jag. Och jag har väl ögon att se med, det var INTE tal om att stretcha något ben utan han RYCKTE benet snabbt bakåt. Jag vet skillnaden mellan att hjälpa hästen att stretcha benet så att det är HÄSTEN som utför jobbet så att säga, och när det är en människa som RYCKER benet bakåt vilket hände i detta fallet. Och jag är inte ensam om att förkasta den metoden, veterinär avråder bestämt från att göra detta, speciellt om man inte är helt säker på att det ÄR SI-leden som krånglar, vilket har varit uppe till diskussion förut tex när HL:s bok kom ut. Och jag undrar hur han kunde avgöra det genom att inte ens titta på hästen i rörelse, han kände inte igenom hästen vidare noga heller. Så sammanfattat, han stretchade inte hästen så at den ryckte till själv, han tog tag i bakbenet, lutade sig bakåt och RYCKTE med full kraft....det är en jäkla skillnad på det och det du säger att han gör :angel:

När jag fick tag på en bra ET så var det heller ingen kanoneffekt, (dina ord) som uppstod efter bara en gång men den sammantagna behandlingen under lång tid hjälpte hästen att bli bättre. Hästen ifråga hade hos förra ägaren blivit felriden under två år, med smärtor i munnen pga vargtand, så det tog väldigt långt tid för honom att komma tillbaka.

Men alla har olika uppfattningar om personer och deras kompetens så är det ju. Jag är bara glad att jag inte använt honom mer. Sen får väl andra göra det om de vill.

Då var det ju konstigt att han inte behandlade SI leden om han sa till dig att det var det som är problemet (vilket han gör (nästan) som Axel beskrivit ovan dock sker trycket över höftknölen och inte direkt över leden som Axel uppfattat). Du kan aldrig komma åt SI leden via att dra i bakbenen så du har missuppfattat något väldigt ordentligt. Jag har sett HL övertänja bakben flera gånger men aldrig att han ryckt i några ben. Tror du över huvudtaget någon människa är så stark att de klarar att utan hästens medverkan rycka upp ett bakben i det läget ? Nej jag tror faktiskt att du missuppfattat situationen ganska ordentligt både vad gällde problemet och behandlingsmetoden.

Jag har sett HL rycka ben hårt flera gånger, iofs på den tiden han behandlade alla hästar för låsning i fasettlederna.
PL

SUCK............

däremot hade den uppenbarligen en låsning i ländryggens muskulatur det mjukas upp med laser och sedan triggas HÄSTEN till en övertänjning av bakbenet vilket släpper på dessa spänningar. Om du stretshar ett bakbenet bakåt högt så kommer du till en punkt där hästen själv rycker upp och sträcker ut benet det är alltså inte den som håller benet som rycker. Tål inte hästar att slå bakut ? Är det farligt för dem ? Exakt samma rörelse som en hög bakutspark eller att de öppnar upp ordentligt med bakbenen på ett hinder.

.

Kan muskler låsa sig ? Min spatthäst vill inte strecha bakåt högt. Han slår aldrig bakut. Betyder det att han är låst ?. Han står lite som ett V (med bakbenen under magen och även frambenen när han står och hänger i hagen).
Hur ska jag be att ETn gör om jag inte törs låta någon dra i benet pga spatten ?
Jag känner mig helt förvirrad av alla olika svar. Jag vill vara försiktig och det får ta tid om det behövs. Jag vill inte göra min häst illa, men vill förstås hjälpa honom om han har ont i SI-leden eller är låst i ländmusklerna. Kan man göra något konkret själv i ridningen t.ex. ? (han promenadrids i skogen)

En spatthäst har en eller flera glidleder i hasen sammanväxta o det gör att rörligheten blir sämre. När processen är aktiv har de ont. De ska inte dras i eller ens stretchas.

SI-leden kan behandlas på annat sätt- om det är konstaterat ngt fel på den.

Då var det ju konstigt att han inte behandlade SI leden om han sa till dig att det var det som är problemet (vilket han gör (nästan) som Axel beskrivit ovan dock sker trycket över höftknölen och inte direkt över leden som Axel uppfattat). Du kan aldrig komma åt SI leden via att dra i bakbenen så du har missuppfattat något väldigt ordentligt. Jag har sett HL övertänja bakben flera gånger men aldrig att han ryckt i några ben. Tror du över huvudtaget någon människa är så stark att de klarar att utan hästens medverkan rycka upp ett bakben i det läget ? Nej jag tror faktiskt att du missuppfattat situationen ganska ordentligt både vad gällde problemet och behandlingsmetoden.

Ja men så är det nog, jag har nog uppfattat allt helt fel...för jag var ju där och såg allt med egna ögon, medan du inte var det. Så naturligtvis är jag helt ute och cyklar:grin: Jag återger ju bara vad han sa och gjorde. Så får du tolka det som att jag har fel och han gjorde rätt...tja han ryckte i benet rakt bakåt så att...tydligen så kan han det. Aja skit samma:)

Vad/vem säger att det verkligen är SI-leden som manipuleras/flyttas.
Visst kan SI-leden komma ur läge vid ett mkt kraftigt trauma som rycker sönder den fibrösa vävnad som håller ihop den men detta är en kkt kraftig skada som enligt dagens regler inte får behandlas av någon annan än behörig djurhälsopersonal, definitivt inte bara att rycka tillbaka.
PL
Fast görs ngt åt det?

En vän gick omkull på terränghinder med sin häst o fick en sdn skada o den togs bort. Nu var detta rätt många år sen, men...
Om man inte ens hittar felet på klinik- vad göra?

Min häst hade gått omkull o var synbart sned. Hade t o m skaffat en fettdepå på en halvan av korset. Den reds ej pga detta o fick fång i samma veva.

Jag har sett HL rycka ben hårt flera gånger, iofs på den tiden han behandlade alla hästar för låsning i fasettlederna.
PL

Jag skulle vilja veta vad vet gör mot SI leds problem.
Jag har fått höra en hel del från olika ET och bara efter det jag läst här så blir jag undrande på vad vet finns i allt detta.
I min utbildning så är det väl ½ ½ som vill behandla med laser LED eller massage och "rycka ben". Jag skulle inte våga gå in och rycka eller någonting i närheten av det utan behandlar med LED och massage (har inte köpt en laser ännu).

Fast görs ngt åt det?

En vän gick omkull på terränghinder med sin häst o fick en sdn skada o den togs bort. Nu var detta rätt många år sen, men...
Om man inte ens hittar felet på klinik- vad göra?

Min häst hade gått omkull o var synbart sned. Hade t o m skaffat en fettdepå på en halvan av korset. Den reds ej pga detta o fick fång i samma veva.

Nu blir jag nyfiken. Vad är en fettdepå ? Är det när rumpan blir rund längst uppe vid korset ? Min har liksom två bullar på varje sida om korset. Kanske är sned på bägge sidor alltså och det är därför jag inte tycker att han är sned.
Förra ägaren säger att han haft SI-ledsproblem förr. Det är en fd travare.

Anatomi och biomekanik är inte enkelt och som någon tidigare konstaterade är det inte många i tråden som verkligen kan SI-ledens anatomi. Har tyvärr inte hittat någon nätsida som skulle beskriva den bra.
Min ET förklarade för mig att kring leden fäster 3 korta muskler, han har sagt vad de heter men jag minns inte, ska söka upp det.
Blir någon av de 3 musklerna utsatta för smärta vid omkullridning eller om hästen rullar sig på en sten drar de ihop sig och leden hamnar snett.

Vilken muskel avser du? Det finns flera muskler som sträcker knäleden.
Den som går som en korv från höftbenet och nedåt. Tensor fascia latae typ om jag förstår den bilden jag kollat på rätt. (Är som du skrev svårt att hitta bra bild)

Vilka muskler avser du nu? Om jag förstod rörelsen rätt, så sträcker det inte knästräckarna, utan mer knäböjarna.
Svarade bara på vad jag får göra för att stärka upp min si-häst. Det går inte att stärka bara en muskel utan hela hästen ska ju stärkas och bli rak.
Efter senaste behandlingen ligger mitt mesta jobb i att stärka och mjuka upp musklerna i höger bog.

Kring SI-leden? Vilka tre muskler? Vad avses med "kring leden"? Hur som helst är de nog fler än tre. Enligt min mening är det mer intressant att prata om muskler som inverkar på leden och då är inte alla helt i närheten av leden.
hittar bara skelettbilder på korsbensleden. Och minns som sagt inte vad musklerna heter.

[/quote]
Jag säger inte att du gör fel, men din tolkning av vad du gör är inte helt korrekt.[/QUOTE]
Nej, jag förklarade vad jag fått jobba med för min häst. För att musklerna som dragit ihop sig och påverkar på leden ska kunna sträcka ut sig så måste de andra musklerna stärkas.
Backa i uppförsbacke, dra med fingrarna längst ryggen så hon kutar rygg. Stretscha framdelen. Mjuka upp nacken.

Det har vart ett jobb med Et, veterinär (leder+tänder), hovslagare och sadelmakare. De kan se till att det är juste för stunden men ska de hålla är de mitt jobb.

Och visst verkar det gå åt rätt håll. Hon har gått för fullt sen april som tävlingshäst (hoppning) och för 3 år sen var hon 1½ grad halt på 3 ben!
Och de

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 106
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare