Sv: SI-leden

Han är då troligen lärare till alla de andra ET som jag sen inte tagit ut igen.;)

Noll hjälp o verkar mest svamla runt.

Jag tror nog inte han har utbildat specielt många i Sverige dock så har han utbildat många i USA och europa :). Utbildningen i Sverige har inte funnits många år utan varit baserad i spanien.

Hur konstaterar man att det behövs kiropraktik om hästen är lika hög på bägge sidor.? Han svankar när man trycker till precis bredvid högsta delen på rumpan (bredvid den beniga toppen) på bägge sidor. Betyder det att han har ont eller betyder det att det är ok (alltså att SI-leden är rörlig) ?

det går en muskel där, och de flesta hästar brukar tycka det är skönt när man drar kraftigt med handen och "trycker" längsmed den muskeln. Min skjuter rygg som en katt och vill gärna trycka sig emot en för att man ska göra det fler gånger :D

Om din häst har problem och rörelsestörningar skulle jag konsultera veterinär ang. att praktisera kiropraktik på den. Tex vill många veterinärer att en häst under pågående vet utredning INTE behandlas med alternativ metoder tills felet är identifierat. samma sak med en häst där felet är identifierat, och där hästen är under igångsättning, - beroende på felet givetvis. Vissa åkommor kan behöva läka ut utan att man ändrar annat i kroppen parallellt, då tex en korrigering av en sned häst samtidigt kan orsaka att hästen börjar belasta på ett annorlunda sätt (vare sig det är ett bättre sätt rentav), men som då stör den ena läkningsprocessen genom att blanda in en annan.

Senast ändrad:

Vad/vem säger att det verkligen är SI-leden som manipuleras/flyttas.
Visst kan SI-leden komma ur läge vid ett mkt kraftigt trauma som rycker sönder den fibrösa vävnad som håller ihop den men detta är en kkt kraftig skada som enligt dagens regler inte får behandlas av någon annan än behörig djurhälsopersonal, definitivt inte bara att rycka tillbaka.
PL

jag lägger bara in en kommentar att det stora problemet här är att kiropratkiken använder ord som får medicinskt utbildade att reagera

det är inte bokstavliag låsningar och felllägen som menas

utan ofta kramper i muskler runt som ger ett spänningsförhållande runt leden så att antagomisten botarbetar agonisten

rent personligen så tror jag att det kan bli ett typ vaccum i ledens ena rörelseomfång eftersom det låter som ett burklock när "låsningen" släpper.

jag plockar dagligen bort låsningar på mig själv

Senast ändrad:

Men att då kalla det låsning i leden är antingen okunnigt eller lögnaktigt.
Många alternativare har metoder som kan fungera bra men diagnostiken är alltför ofta påhittad. Veterinärerna är medvetna om svårigheterna att ställa diagnos på SI leden men tex HL gör det hur lätt som helst på massvis av hästar.
PL

Det finns ingen evidens för att laser ökar genomblödningen.. Jag har jobbat både inom landsting och privat och dessutom auskulterat och känner flera av sveriges främta inom idrottsmedicinsk forskning. Förstår inte varför det är relevant, men det var det tydligen?

I min värld finns det inga muskellåsningar innan rigor mortis, och det får vi väl hoppas din häst inte led av!

axel: jag samarbetar gärna med kiropraktorer och naprapater, men ibland blir man väldigt förundrad!
/Shudde som senaste 3 veckorna sett olika långa ben på 5 tanter som tidigare gått hos kiropraktor ;). Det finns rötägg inom alla yrken, men nu var det ju inte mitt yrkesval eller alla mina högskolepoäng inom idrottsmedicin som diskuterades!

Tack Mackan !
Äntligen ett ordentligt svar.
Min häst är färdig hos veterinär för spatten och kan promenadridas.
Han lär ha haft låsningar på bägge sidor förr och en del kunniga säger att han har det igen eftersom han går snett med baken och sadeln glider framåt på den sidan. Jag vill helst inte rycka i honom men vill inte rida sönder honom om SI-leden verkligen spökar. Känner mig helt vilsen nu.

Hur konstaterar man att det behövs kiropraktik om hästen är lika hög på bägge sidor.? Han svankar när man trycker till precis bredvid högsta delen på rumpan (bredvid den beniga toppen) på bägge sidor. Betyder det att han har ont eller betyder det att det är ok (alltså att SI-leden är rörlig) ?
Han tar ett längre steg med ena bakbenet och sätter det utanför spåret. Känns alltså "vriden" i bakdelen så att även sadeln glider fram på den sidan han tar längre steg på, men det tror jag har med spatten att göra. Kan det bero på SI-leden ?

Min reagerar inte alls på tryck, hon svankar och skjuter rygg som hon ska göra om man drar med fingrarna över ryggen/rumpan och det är skönt.
Hon är sne, tar kortare steg men hyffsat på rakt spår ändå. Ojämt musklad.
4 olika veterinärer har sagt att hennes snea kors inte har någon betydelse.

26906671.jpg

2 olika ET har behandlat min häst och ingen har ryckt och slitit i henne.

Så du upplever inga problem?
Hur gammal är hon?

Jag skulle inte vilja ha den så då skador troligen kommer att komma om den används.

Min reagerar inte alls på tryck, hon svankar och skjuter rygg som hon ska göra om man drar med fingrarna över ryggen/rumpan och det är skönt.

26906671.jpg

Men om du har konstaterat att hon är sned och tar ojämna steg så tävlar du ändå i hoppning:confused:

Det kommer ju att påverka både fram, andra bak och i ryggen om hon är så sned:confused: Förstår inte hur du tänker nu? Och hur menar veterinärerna att det inte har betydelse? Om hon går "hyfsat" på rakt spår är hon ju inte ridbar, egentligen?
Vi har en i stallet som är sned, troligen sen mycket unga år, den klarar "promenadridning" men inte mer. Skulle aldrig hålla för att tävlas och hoppas, och inte för tuffare dressyrpass heller. Då får den symtom direkt, ömmar i ena sidan i ryggen bla. Kortare steg, diffust halt fram. Din är mera synbart sned än den.

Senast ändrad av en moderator:

26906671.jpg

Din ser lägre ut på vänster sida och "vriden" i kroppen Eller ser hon ut som en banan för att hon har huvudet vridet åt vänster ?

kl

den här filmen kanske kan vara intressant för er i tråden..
här filmade jag när HL behandlade min häst med båda "metoderna" ni diskuterat i tråden plus korrigering av nacken...

kl

den här filmen kanske kan vara intressant för er i tråden..
här filmade jag när HL behandlade min häst med båda "metoderna" ni diskuterat i tråden plus korrigering av nacken...

Vilken film ?
Vore jätteintressant att se den.

kl

Min häst blev behandlad av HL, hon gick väldigt snett, man såg att hon inte mådde bra av det. Hon blev okej, men kort därefter gick hon tvärt om, dvs kortare steg på andra benet.
Blev behandlad igen och än så länge är hon finfin :D

Såg inte så våldsamt ut.
Kan något gå sönder när et gör så eller är det riskfritt ?
Få de inte ont i knölen han trycker på ?

jag vet inte men jag gissar på att ingen korrigering av skelett är HELT riskfri, däremot tror jag inte det är någon jätte risk...
Ont i knölen av trycket fick han absolut inte tycker det syns rätt tydligt att han inte visar något smärta utan flyttar sig bara för att han 1 blir förvånad och undrar va HL håller på med :p och 2 för att han tappar balansen.
Jag har själv blivit behandlad av kriopraktor/naprapat säkert 50 gånger och ingen korrigering av skelettet har gjort ont. Däremot manipulation av triggerpunkter.. fyyy fan :devil: men det jobbar ju inte hästkiropraktorerna med, då hade de nog vart ihjälsparkade för länge sen :angel:

HL har en hemsida och en bok och det var genom boken jag kom i kontakt med honom första gången. På första hästen var jag JÄTTE nöjd. Efter behandlingen på filmen kunde jag dock inte märka någon jätte skillnad vad jag minns TROTTS att man ser TYDLIGT hur det "ploppar" när han korrigerar på höger sida.

Ang HL och metoderna i övrigt så vet jag faktikst inte om jag är för eller "mot". Mot är jag väll inte egentligen men jag är för eller tveksam sas.
Jag tycker själva undersökningen är minimal och det lyssnas mest till ryttarens berättelser och man känner inte igenom hästen grunligt.. det har iaf vart min uppfattning.. Vet iof att HL efter genomgången av hästen på filmen sa att han satt fast mest fast på vä sida men tt jag promt menade att det såfall var höger sida efter "faktan" jag fått av HL. Syntes ju tydligt vem som hade rätt :angel: Hähä. Men man kan ju bli vilseledd också.. det finns ju aldrig sanningar när man håller på med kiropraktik.
Men när jag har med massörer, kiropraktorer, ET o göra så brukar jag be dem gå igenom hästen och sedan tala om FÖR MIG vad de hittat och EFTER det berättar jag min historia. För jag vill gärna veta att de har lite koll iaf o att jag inte betalar för nån skojare.
I övrigt ang diskussionen om HL så tycker jag att han förklarar bra är väldigt pedagosisk och tar sig tid om man ber om det men det är väll just det att man måste be om det.. men jag förstår också, han kommer från eskilnstuna till sthlm o ja förstår att han försöker trycka in så mycket kunder som möjligt på så liten tid som möjligt.. det behöver man ju inte vara raketforskare för att förstå...
Sen ska man aldrig glömma att det inte finns någon leverantör av vad det än kan vara, som har 100% nöjda kunder, det kommer ALLTID finnas någon som har en dålig eller sämre erfarenhet.

Sådär såg det ut när han tog min häst också, sen tittade han på mig och sa, Du är låghalt ser jag.:eek:. Ja visst är jag det, men bara lite som syns när jag går.

Sådär såg det ut när han tog min häst också, sen tittade han på mig och sa, Du är låghalt ser jag.:eek:. Ja visst är jag det, men bara lite som syns när jag går.

Hästkiropraktorer ser allt ;)

Hade själv en rolig upplevelse för mååånga år sedan med den kiropraktor jag använde så (utlandsstationerad tyvärr och i stort sett aldrig i sverige längre)
ca två månader innan han var där så åkte jag så det sjöng om det in i en infångare på tävling, akuten nästa blev det då misstanken var att axeln gått ur led, ont som fasiken och gick inte att röra armen alls, röntgades men nej axeln var i läge och läkaren kliade sig i huvudet verkligen varför det inte gick att röra armen, hem med starka värktabletter och de menade på vila så får vi hoppas att det släpper av sig själv, behöver jag säga att det inte gjorde det i någon större grad, nya läkarbesök och mer röntgen och mer smärtstillande. Kunde röra armen lite framåt och bakåt (rida gick bra :angel: om någon annan ryktade och sadlade) men lyfta ut armen från kroppen gick inte alls (bara att få in deo i armhålan var ett helt företag så kan ni fatta hur låst den var).

I alla fall kom kiro och behandlade en pålle, såg direkt naturligtvis min något egna stil med min arm och frågade vad som hänt. Förklarade och beskrev problemet och vad som hänt. Ah sa han det fixar vi snabbt, tog 1 minut sedan hade jag full rörlighet tillbaka i armen och smärtan försvan i samma sekund som man hörde en mkt tydligt knäppning i axeln.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 106
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka