Sv: SI-leden

Jag förstår vad du menar!
Jag tycker att det är lite åt det "knäckiga" hållet dock inte hans värsta jobb.

Jag och mina kurskamrater (ink lärare) har en annan teori om denna manipulation nu. Liknande det du beskriver i ditt andra inlägg. Dock använder vi microströmmar och LED ljus alternativt laser + massage för att "värma" upp och sedan manipulera med lätt tryck + kompresioner.

Det gör HL också. Det jag har sett.

Säger det igen. Om hästen ser ut att tycka det är helt okej och t o m skönt och om man själv känt efffekterna av liknande så fattar jag inte vad ni ifrågasätter:confused: Den jag såg senast här i stallet skulle ha protesterat, jag lovar, om det gjort ont eller varit obehagligt. Den hade tidigare en skada då den markerade ngt på böjt spår och när vet skulle undersöka den försiktigt protesterade den ordentligt. Vid denna ET- behandling var den helt lugn.

Man blir lite undrande hur ni drar era slutsatser om saker:confused:

Jag kan tala om hur jäkla ont det gör att gå omkring med en låsning i ryggen och då slipper jag ändå bära omkring på någon annan dessutom på ryggen. Vet du vad det härligaste som finns är när man har en sådan låsning ? Jo att lyfta luren och få en tid hos kiro/naprapat som efter lite uppmjukande massage först och sedan en rejäl knäckning så att man hör ploppet när allt faller på plats/släpper. Vet du vilken lättnad det är när smärtan släpper poff och man har full rörlighet tillbaka ? Tar man sen det bara lugnt ett par dagar efter så håller sig låsningen borta

Exakt, och det ser man på hästarna också, att det är precis så.:bow:

Jag hade fått en simpel men ond nackspärr sist jag gick till naprapaten och det var helt fantastiskt och lättnad när han fick loss den. Jag kan få kramp i en ryggmuskel ibland särskilt efter mycket jobb vid datorn och har själv övningar som innebär att vrida till rejält och som gör underverk.

Apollo: Ja både före och efter, även på dem jag har sett och nu senast på en häst i stallet här. Min hade ju inga problem och han gjorde inget med henne, men jag studerade extra noga den häst som behandlades bla med tanke på vad som sagts i denna tråd!

Senast ändrad av en moderator:

Sådär gör min ET också, först stod han oxå på en pall men nu när det börjar bli bättre behövs det inte.

Absolut inte våldsamt, ett tryck och så "fjädar" hela benet därför hästen måste stå på tå.

31230141.jpg

Oj vad obehagligt hon tycker det är ;)

Sådär kan min häst gäspa när jag masserar, men jag upplever att det är när det är extra spänt i någon muskel, (nu när jag masserat grundligt minst två gånger i veckan har jag lärt mej reaktionerna)

Det är då som att något släpper, mjukas upp. När hon nu är "välmasserad" sen ett par månader så gäspar hon inte så ofta, men blir simmig i ögonen och slickar sej om munnen oupphörligt, öronen hänger och hon kan se helt borta ut om det är lugnt omkring.:D

Glömde fråga om det här när han kollade henne, men kanske någon annan vet hur det förhåller sej med gäspandet:idea: För jag har upplevt att det kommit på ett visst ställe (olika vid olika tillfällen, mkt tex när jag masserade ena sidan av halsen en gång, då jag upplevde att hela halsen rätades ut! ) Nu är det väldigt sällan men hon är också oftast väldigt mjuk i hela kroppen nu.

Är det när någon kraftigare spänning tex släpper som gäspandet kommer?
(Jag vet att hästar gäspar när de behandlas pga avspänning, men inte att det kanske var kopplat till graden av spänningar i vissa muskler t o m)

Det är när spänningar släpper som de gäspar och vissa tuggar också. Jag tycker lite man ser graden av hur låst/spänt det varit av hur mkt de gäspar/tuggar efteråt även om vissa hästar är lite mer försynta än andra får de släppt en större spänning som dessutom suttit ett tag kan de hålla på och gäspa som tokar hur länge som helst.

Ja det är så jag tolkar det också, att det var några ställen (där hon verkligen hade djupare spänningar ) som hon gäspade, allteftersom vi kom åt dem, men att det nu inte är några såna direkt utan mera lite uppmjukande som känns bra. Det är så jag upplever det.

Jag vet att de gäspar när spänningar släpper men har upplevt det just kopplat till en viss muskel eller ett visst område och att det sen inte återkommit där, och numera inte ofta händer alls att hon gäspar. Men slickar sej lite om munnen och framförallt helt frånvarande:D Ja hon t o m slickar sej om munnen och ser förväntansfull ut när det ska bli massage:d

Senast ändrad av en moderator:

Det gör HL också. Det jag har sett.

Säger det igen. Om hästen ser ut att tycka det är helt okej och t o m skönt och om man själv känt efffekterna av liknande så fattar jag inte vad ni ifrågasätter:confused: Den jag såg senast här i stallet skulle ha protesterat, jag lovar, om det gjort ont eller varit obehagligt. Den hade tidigare en skada då den markerade ngt på böjt spår och när vet skulle undersöka den försiktigt protesterade den ordentligt. Vid denna ET- behandling var den helt lugn.

Om man säger såhär då hur kan en häst gå med en sadel som är så mycket förliten att personen i fråga lägger 5-6 paddar under, trotts att hästen har så ont att den slår med svansen öronen rakt bakåt och kör upp huvudet gapar och håller på. Varför hoppar hästen ändå hindret framför?
Varför kastar inte hästen bara av ryttaren direkt?
Visst ett fåtal hästar gör det men långt ifrån många.
De gör det PGA att de är snälla och otroligt fogliga.
En häst kan gå med på otroligt mycket innan den säger ifrån.

Dock tycker jag inte att det är så mycket fel i det han gör men riskerna är väldigt stora, det finns andra sätt som många inte är villiga att se tyvärr. Knäcks det inte hit och dit så är det inte åtgärdat. :)

Dock tycker jag inte att det är så mycket fel i det han gör men riskerna är väldigt stora, det finns andra sätt som många inte är villiga att se tyvärr. Knäcks det inte hit och dit så är det inte åtgärdat. :)

Vilka är riskerna ?
Jag vill inte riskera att göra illa hästen med kiropraktik, men inte låta den ha ont utan att göra något heller. Går det att åtgärda SI-leden utan att göra "benrycket" om hästen har spatt ? Måste man knäcka nacken också ?

Om man säger såhär då hur kan en häst gå med en sadel som är så mycket förliten att personen i fråga lägger 5-6 paddar under, trotts att hästen har så ont att den slår med svansen öronen rakt bakåt och kör upp huvudet gapar och håller på. Varför hoppar hästen ändå hindret framför?
Varför kastar inte hästen bara av ryttaren direkt?
Visst ett fåtal hästar gör det men långt ifrån många.
De gör det PGA att de är snälla och otroligt fogliga.
En häst kan gå med på otroligt mycket innan den säger ifrån.

Det där resonemanget håller inte alls i sammanhanget av många skäl. En häst står inte still i stallgången om du utsätter den för smärta. Att den kan gå med opassande sadel är en annan sak, det handlar om tillvänjning vid smärtan av sadeln medan den plötsliga som uppstår om någon knäcker till våldsamt skulle få en reflexartad reaktion av smärta.

Har du aldrig blivit behandlad själv? Gjorde det ont? Har du sett hästar behandlas av tex HL eller andra? Det knäcks inte hit och dit och hur som helst..

Har du aldrig blivit behandlad själv? Gjorde det ont? Har du sett hästar behandlas av tex HL eller andra? Det knäcks inte hit och dit och hur som helst..

Ja det har jag och ja det gjorde ont så in i helvette!

Sen att det gick över på någon minut och jag vart någorlunda bra efteråt visar ju på att det fungerar, dock blir jag orolig när det ska ryckas och slitas.

Gillar min massör som underhåller mig och mina skador utan att slita, rycka och knaka.

Ja jag har sett kiropraktiker behnadla och det slogs vildt med klubbor och ryktes i ben och nacke. Dock har ju de flesta slutat med klubbor iaf:idea:.
Förstår inte varför våld måste vara inblandat, kan du förklara det?

Är det när någon kraftigare spänning tex släpper som gäspandet kommer?
(Jag vet att hästar gäspar när de behandlas pga avspänning, men inte att det kanske var kopplat till graden av spänningar i vissa muskler t o m)

Hon gäspar under "uppmjukningen" i början av behandlingen.
Men när en annan ET behandlade som istället tröck med fingrarna på olika punkter så piskade hon med svansen, visade tänder och gjorde kosparkar mot ET när hon peta på henne!
Jag hade en sköthäst förr som ALLTID gäspade som en tok när man rycktade på halsen.

Men när en annan ET behandlade som istället tröck med fingrarna på olika punkter så piskade hon med svansen, visade tänder och gjorde kosparkar mot ET när hon peta på henne!

Låter som en som arbetar med stresspunkter/akupunkturpunkter vilket en del hästar älskar och en del hatar. Man måste vara flexibel.

Jag hade en sköthäst förr som ALLTID gäspade som en tok när man rycktade på halsen.

Den hästen hade förmodligen mycket spänningar, alternativt bara tyckte det var riktigt skönt. Så där vet man inget fören man känt igenom hästen.

Jo hon sa att de inte brukar tycka det är så kul första gången men sen vet de att det är skönt efteråt ;)
Men det är faktiskt 1a ggr jag sett min häst riktigt sur och förbannad!

Är väl 10 år sen nu, skötte bara henne en kortare period för sen gick hon sönder i benen och blev avelssto. Men visst kan den haft spänningar. Kanske därför den hade problem med benen?

Har man skador så får det inte behandlas hur som helst. det borde den som behandlat dig veta.
Man tar med sig ev. röntgenplåtar. Du verkar ha haft otur.
Jag är bara rädd för nålarna:o

Har man ingen defekt så behöver ej heller musklerna fixas till ständigt.

du behandlar symptomen- inte orsaken o kommer aldrig att bli bra:crazy:

Vilka är riskerna ?
Jag vill inte riskera att göra illa hästen med kiropraktik, men inte låta den ha ont utan att göra något heller. Går det att åtgärda SI-leden utan att göra "benrycket" om hästen har spatt ? Måste man knäcka nacken också ?

Ja det går att åtgärda utan benryck, och nacken måste inte alltid korrigeras bara om det finns problem i den vilket inte alltid är fallet.

Men sedan finns det olika tekniker, en vanlig teknik går ut på att korrigera i nacke och korsbensled sedan ska hästen sköta resten.:grin:

Det jag invänder mot är upprepade behandlingar av korsbensled, varför gör man det. En behandling räcker i allmänhet, återkommer problemet måste man söka grunden på annat håll.

Kan man fixa nacken på något mjukare sätt ?
När får hästen låsningar i nacken ?
Vad händer om man inte gör något åt den ?
Det här är en helt ny värld för mig och jag visste inte att hästarna behöver "knäckas" så mycket både fram och bak.

Hur gjorde man förr när det inte fanns kiropraktorer. Gick hästarna och hade ont hela tiden ?

Alltså en korrigering av nacken sker genom ett litet knyck, dock inte i den omfattning som visas på film.

Låsningar i nacken kommer av många orsaker, men oftast brukar det nog komma genom ska trauma där te x hästen kastat sig med träns eller grimma på sig. Fastnat med huvudet på något sätt, eller kanske gått om kull och huvudet kommit tokigt till.

Vad som kan ske, det här är ju inte statiskt på något vis utan högst individuellt. Munproblem, spänningar i hals och bog som ofta fortsätter vidare bakåt över manke mot rygg.

Förr använde de sk hästkarlarna en planka och hammare för att korrigera rygg, så visst fanns det typer av kiropraktik även förr fast i dag är tekniken förfinad kan man säga.

Tack för svaret.

Men om man fixar t.ex munnen om det är det som gör att nacken låser sig, kan inte nacken/ryggen släppa av sig själv då?
Och om hästen går omkull och får vila och läka ihop, sitter låsningarna kvar ändå hela livet om man inte använder kiropraktor ?

Jag skulle vilja lära mig hur man vet när det är vettigt att tillkalla kiropraktor.
Tecken på nacklåsning ? rygglåsning ? korslåsning ?

Knäcker man SI och ländryggen på samma sätt ?

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 102
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka