Sv: Fabrol

det går fint med färsk vitlök med. dosen som anges i hästägarens örtabok är för färskpressad 6-8 klyftor/dag eller 15-30 gram torkat pulver/dag.

vi använder samma som man köper i affären till människor ;)

en hel jävla vitlök om dan?? :eek: då är det ju billigare att köpa pulver ändå.. :crazy: men vad för pulver till människor använder du?

är det startkarens på nån utav ingredienserna? jag vet att det är de på slemlösande - men på själv ingredidenserna tänkte jag på.

jag använder santa marias, köper en säck åt gången genom en bekant :D

hurvida det är startkarens har jag ingen aning om för den hästen som vi ger tinkturen promenadrids bara numera

Hej

För att återgå till fabrolen så har jag precis fått det utskrivet till min häst och har blandat ut det i hennes mat, med oönskat resultat. Hon vägrar nämligen att äta maten när det är i. Hur ska jag göra för att få medlet i hästen? Finns det någon som har någon idé? Hur ger ni era hästar det?

betfor brukar funka, vi gav lusern och betfor då det begav sig blandat med lite skivade morötter, det slank ner på pållen här.

Jag ger betfor men det hjälper inte. I vårt fall fungerar det nog bättre med nedskivade äpplen så jag får göra ett försök ikväll.
Tack för tipset.

Askersund

Det var ju en alldeles strålande idé! :idea: Varför har jag inte tänkt på det!!!Det ska jag absolut ta fasta på.
:bow:

När jag ska ge medicin i fodret brukar jag blanda det i ett foder hästen normalt sett inte får, tex i mitt fall krafft. Det brukar fungera då de inte vet hur det brukar smaka.

Lundsbo

Jo det hade kanske varit något att tänka på om det inte varit så att min flicka, trots att hon är väldigt matglad, också är väldigt misstänksam. Jag provade att blanda fabrolen i socker och ge henne (hon brukar aldrig få socker men jag tänkte att det måste ju vara sött och gott) men icke. Det ville vi alls inte ha. Fabrolen luktar ganska starkt (och inte överdrivet gott) så jag vågar tro att det räckte att det luktade samma så visste hon att det var något fuffens på gång. Det är ju naturligtvis svårt att reda ut huruvida hon vägrar äta det för att det smakar illa eller annorlunda men efter försöket med sockret så lutar jag mot det första.

Askersund

Jag vill bara ta tillfället i akt och tacka dig för det eminenta förslaget du kom med. Har nu lyckats få i hästen medicinen i flera dagar utan några problem. Hon är inte glad över utvecklingen *ler* men hon protesterar inte alltför mycket och hostan verkar ha gett med sig. Hade maken till att få en dosspruta på apoteket som vi använder, den är kanske i minsta laget men hon får åtminstone i sig medicinen till skillnad från tidigare och jag har tillbaka min matglada stumpa. Tusen tack igen!

/Erika

Min ponny blev kollad av destrikstvet. och han sa halsinflammation. :( Så nu ska hon gå på Fabrol och Hippoferm(tror jag) i 5 dagar. Detta två ska ges i spruta både två :)
Det som är struligt just nu är att när jag gick med receptet igår till apoteket hade dem ju förstås inte det inne.
Idag har det kommit in men de måste få tag på någon licens på Fabrolet. De får inte tag på distriktsvet. och kan då inte få fram licensen.. :confused:

vad är detta för licens?(
kan jag rida, trots hostan? int ekontidtion men lite dressyr och ridda ut (möjligtvis inte galopp då)

tacksam för svar :) :D

Hon får Fabrol (pulver) 2 gånger om dagen (morgon-kväll). Försökte ge henne det i spruta men då jag inte är så van och det blev väldigt löst och rann ut fort så är det enklare blandat med fodret. :)

Jag har ju mineraler (Chevinal Plus) och foderkalk blandat i morgon müslin+havren så därför är det lite godare. Men jag testar om det funkar ochom hon äter det. Annars blir det i spruta.

Sen får hon också Hippotrim (pasta) också denna i spruta men den är ju fastare och rinner inte ut :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 462
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 380
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 934
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka