Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Foder & Strö Det är liksom aldrig något jag behövt fundera över tidigare med en ponny ;) Jag hittar max 0,4 kg spannmålsbaserat kraftfoder/100 kg...
Svar
1
· Visningar
908
Foder & Strö Analysen lyder: TS: 71 smrp: 30 mj: 7,5 Får i dagsläget 7 kg hö, 1 kg gain racehorse mix. Även 3 dl betfor :) Väger 450 kg...
Svar
15
· Visningar
1 371
Senast: clovergirl
·
Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 578
Senast: lil-sis
·
Hästvård Varning för långt inlägg, hoppas ni orkar läsa.. För ca 5 veckor sedan fick min häst en spark på vänstra frambenet, nästan uppe vid...
Svar
6
· Visningar
1 851
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag fick rekomenderat av massören som var ut och behandlade min häst att ge honom MSM – MetylSulfonylMetan. Ett kosttillskott som är ett...
Svar
4
· Visningar
2 820
Senast: SusieQ
·
Hästvård Såg idag när jag skulle ta in hästen från hagen att han var svullen. Svullnaden sitter högerbak på utsidan precis ovanför kotan mot...
Svar
6
· Visningar
15 161
Foder & Strö Vet inte om jag lägger den här tråden rätt nu. Om inte så flytta den i så fall :) Är det någon som provat det småmaskiga hönätet från...
Svar
5
· Visningar
1 243
Senast: lady_vip
·
Hästvård Lillknatten har rejält med gaser, i klartext så fiser/pruttar han mycket och ljudligt. Dock är avföringen ua, han har inte haft minsta...
2
Svar
23
· Visningar
11 045
Senast: via
·
Foder & Strö Jag har en grävare, han ger sig inte förrän han rivit ut allt som går på marken vilket gör mig vansinnig! Vintertid när det är kallt och...
2
Svar
23
· Visningar
2 734
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Jag letar efter ett lusern med mycket smrp till ett lagom pris. Gärna utan melass. Det som finns att tillgå här är k**fft som innehåller...
2 3
Svar
47
· Visningar
13 249
Hästvård Hästen fick en knöl mellan ganascherna för 2 månader sen, stor som en golfboll. Var inne på klinik i annat ärende och vet. kollade och...
2
Svar
37
· Visningar
12 157
Senast: Centaur
·
Hästvård Undrar om man efter den 2:a sprutan ska vänta 1 år, el om man ska ge en 3:e efter 5-7 månader? vad gäller om man ska tävla? Detta...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på analysen men jag undrar rent generellt hur lite mängd torrhö man kan ge en islandshäst som går på helvila...
2
Svar
36
· Visningar
3 705
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag kan inget om foderstater, men vill gärna lära mig :) Har två maxade/överväxta shettisar som motioneras lätt men regelbundet...
Svar
17
· Visningar
1 441
Senast: kolblakkur
·
Foder & Strö Tanken slog mig, varför räknar vi som vi gör på vår foderstat med MJ och smrp? Större delen av europa räknar med råprotein (gärna i %)...
Svar
5
· Visningar
993
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Såg att silageanalysen i stallet är gjord för svin, och funderar på hur väl det stämmer för häst? Om det misstämmer mycket, kan man...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Om ens häst får en hovböld som går ut i kronranden. Hur sköter man den på bästa sätt då? Tillägga att jag inte har någon häst som har...
Svar
4
· Visningar
1 122
Senast: Patrici
·
Foder & Strö Är alla Vitafors mineralsorter melassfria eller gäller det bara Solid? Hittar inte här eller på deras hemsida.
Svar
3
· Visningar
1 236
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Mitt halvvlodsföl har behandlats för en uppdriven kota och jag har fått göra en sträng foderstat för hennes mamma för att stoppa fölets...
Svar
5
· Visningar
1 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka