Tips på olika lusernsorter tack!

Sv: Tips på olika lusernsorter tack!

Edel Lucern enligt Genevads grönfodertork

ts 92,4%
energi/foder 10,5 MJ/kg foder
smrp 160 g/kg foder

råprotein 218 g/kg TS
energi 11 MJ/ kg TS
smrp 173 g/kg TS

Calcium CA 7,2 g/kg TS
Fosfor P 2,7 g/kg TS
Magnesium 2,0 g/kg TS

Då är väl det antagligen inte heller lucern, för jag tror inte Genevad odlar någon lucern, utan detta är samma gräs/klöver pellets som Salsa Naturell Grön och Spannex/Teknosans "lucern".

Så här står det på Genevads egen hemsida: Totalt produceras ca 2700 ton pelleterad vara per år från ca 280 ha vall bestående av rödklöver och ängssvingel.

Alltså inte ett ord om lucern!

Senast ändrad:

Foderråvaran är lusernpellets enligt Edels innehållsförteckning.

...men för säkerhetsskull har jag kontaktat Genevads grönfodertork för besked...för vill jag ha lusern och det står på säcken ska det vara det också...

Senast ändrad:

*KL*

Jag mailade Spannex ang sockerhalten i deras "Lusernpellets" och fick ett luddigt svar med en analys bifogad som jag inte kan tolka.
Hur benäms sockervärdet i en analys för Nöt?
Står det ens något om sockervärde i denna analys?

Häst
Torrsubstans 92,4 %
Energi/Foder 10,5 MJ/kg foder
Smältbart råprotein 160 g/kg foder

Nöt
Råprotein 218 g/kg Ts
Energi för nöt 11,1 MJ/kg Ts
NDF 526 g/kg Ts
EPD 80 %
Effektivt råprotein 174 g/kg Ts
EFD 55,2 %
Effektiv fiber 290 g/kg Ts
AAT 76 g/kg Ts
PBV 86 g/kg Ts
Kalcium Ca 7,2 g/kg Ts
Fosfor P 2,7 g/kg Ts
Magnesium Mg 2,0 g/kg Ts
Kalium K 26,2 g/kg Ts

*KL*

Jag mailade Spannex ang sockerhalten i deras "Lusernpellets" och fick ett luddigt svar med en analys bifogad som jag inte kan tolka.

Häst
Torrsubstans 92,4 %

Nöt
Råprotein 218 g/kg Ts
NDF 526 g/kg Ts
EPD 80 %
EFD 55,2 %
AAT 76 g/kg Ts
PBV 86 g/kg Ts
Kalcium Ca 7,2 g/kg Ts
Fosfor P 2,7 g/kg Ts
Magnesium Mg 2,0 g/kg Ts
Kalium K 26,2 g/kg Ts

Jag tror inte det står något om sockervärde där och läser du Spannex produktblad så ser du vad lucernpelletsen innehåller, det är ett stort skämt att man kan kalla det lucernpellets! Produktbladet

Vill du veta sockervärdet kan du titta på Salsa Naturell Gröns värden, pellets från samma ställe! Värden 20% socker

Foderråvaran är lusernpellets enligt Edels innehållsförteckning.

...men för säkerhetsskull har jag kontaktat Genevads grönfodertork för besked...för vill jag ha lusern och det står på säcken ska det vara det också...

Hej!

Tack för ditt mail.

Vi tillverkar både gräs/klöverpellets samt luzernpellets. Dock huvudsakligen gräs/klöverpellets.

Normalt håller gräs/klöver en högre kvalité med ett högre proteininnehåll.

Jag hänvisar till återförsäljaren för närmare information om vilken produkt de använder sig av.

Med vänliga hälsningar,
A M
Genevads Grönfodertork

Ja, här ovan då fick jag svaret. Enligt Edel så är det lusernpellets och uppenbart har dom även det så jag får nog lita på att det är det jag har i säcken där det står Lusernpellets, helt enkelt...

Där står det ju klart och tydligt att det är en gräs/klöverblandning...

Jag tror inte det står något om sockervärde där och läser du Spannex produktblad så ser du vad lucernpelletsen innehåller, det är ett stort skämt att man kan kalla det lucernpellets! Produktbladet

Vill du veta sockervärdet kan du titta på Salsa Naturell Gröns värden, pellets från samma ställe! Värden 20% socker

Ja fast nu ville jag ha ett besked ang sockervärdet i just dessa pellets från tillverkaren och inte spekulera för även om vi kan tro en massa och jämföra med salsa så vet vi inte. Och svaret jag fick på mailen på den frågan var denna analys. Så därför undrade jag vart dom menar att jag ska se sockervärdet i den, jag är obekant med benämningarna för Nöt-analys så jag vet inte vad dessa förkortningar betyder.

Men då finns det inget sockervärde i denna analys då alltså?

Personligen struntar jag egentligen i om det är lusern eller gräsblandning i om värdena är bra, det är ju dom jag är ute efter. Det kunde ju lika gärna varit ett hö för min del.
MEN det är däremot väldigt viktigt för mig att veta sockerhalt.

*KL*

Häst
Torrsubstans 92,4 %

Nöt
Råprotein 218 g/kg Ts
NDF 526 g/kg Ts = neutral detergent fiber
EPD 80 % = mått på proteinets löslighet i våmmen
EFD 55,2 % = mått på fiberns löslighet i våmmen
AAT 76 g/kg Ts = aminosyror absorberade i tarmen
PBV 86 g/kg Ts = proteinbalans i våmmen
Kalcium Ca 7,2 g/kg Ts
Fosfor P 2,7 g/kg Ts
Magnesium Mg 2,0 g/kg Ts
Kalium K 26,2 g/kg Ts

Finns inget sockervärde i denna analys.

Senast ändrad:

Tack snälla!

Jag mailade tillbaka ang sockervärdet och blev skickad vidare.... väntar på svar.
Det verkar vara svårt att svara på :angel:

Dengie finns att köpa via återförsäljare för D&H eller Saracen
De har passa sorter med och utan melass och annat.
De har både pellets och strå.

delvis kl och kanske lite trådkap

Min foderbutik försökte sälja på mig just Dengies lusern häromdagen med orden att det är "världens bästa lusern". Jag hävdade dock att jag är nöjd med Kvarnby/Vitafors lusern både pga priset och kvoten.
Men av ren nyfikenhet, är det någon som använder Dengies och är väldigt nöjda?
Och är det någon som vet hur man kan "översätta" de engelska näringsvärdena? Exempelvis deras melassfria produkt har 11,5 MJ och 14% Crude protein, men det är väl råprotein och inte smältbart råprotein? (Och då bör väl rimligtvis smrp hamna ännu lägre, och därför inte kunna mäta sig med kvarnbys kvot på 18,8?)

Crude protein är som du misstänker råprotein. Smältbart råprotein heter digestible crude protein, har för mig att det förkortas DCP.

ja, som jag misstänkte då. Men det finns väl som jag förstått det, ingen "universalformel" för att beräkna smrp från råprotein?

Och, en följdfråga (förlåt att jag kapar tråden), kan ett foder med sämre MJ/smrp-kvot vara "bättre" på något annat sätt än just kvotmässigt? När det är proteinet jag är ute efter, menar jag.

(Jag är inte så imponerad av säljarens "teknik"; han svamlade generellt mycket om "bra näringsämnen som bygger på rygg och rumpa" och det går säkert hem hos folk som inte riktigt vet vad de ska stoppa i sina hästar. Men det kan ju ändå vara intressant ifall någon faktiskt har dessa bra erfarenheter av Dengies lusern.)

delvis kl och kanske lite trådkap

Och är det någon som vet hur man kan "översätta" de engelska näringsvärdena? Exempelvis deras melassfria produkt har 11,5 MJ och 14% Crude protein, men det är väl råprotein och inte smältbart råprotein? (Och då bör väl rimligtvis smrp hamna ännu lägre, och därför inte kunna mäta sig med kvarnbys kvot på 18,8?)

I England använder man sig av digestible energy (DE) när man beräknar energin i fodret, medans vi i Sverige använder metabolized energy (ME).
För att omvandla DE till ME mutipliceras DE med 0,86.
Alltså innehåller lucernen ca 9,9 MJ ME.

tack för info!
men väldigt krångligt att man räknar på så olika sätt, man skulle ju kunna önska att de bifogade en svensk näringsdeklaration ifall fodret nu skall säljas i Sverige..

Tack snälla!

Jag mailade tillbaka ang sockervärdet och blev skickad vidare.... väntar på svar.
Det verkar vara svårt att svara på :angel:

Generellt tror jag egentligen att de är väldigt svårt att få ett sockervärde på denna typ av pellets, då mycket av sockervärdet beror på vilken tid på dygnet gräset slås. De kan knappast hålla partierna skilda åt utifrån vilken tid på dygnet gräset slagits.
Salsas analys av pelletsen visar 20 %, men beroende på var i högen du tar ett prov så kan det rimligen variera mellan 15 0ch 25% skulle jag tro!

Ja fast så är det ju med allt grovfoder. Självklart är det ett inte ett exakt värde men en nog så god riktlinje.

Om Salsa kan ge ett sådant värde borde ju Spannex också kunna det tänker jag.

Vad är det för sockerhalt i Kvarnbyfoders lusern?

Vi ger Dengie och hästarna äter de de sorter vi har provat mycket gärna.
De anger socker som WSR (sugars) i %. Jag har alla värden på de olika sorterna om någon undra.

Man få inte bra tita på proteinet. Protein kräver mycket energi för att spjälkas, det gäller att har rätt energi nivå om hästen ska upp i vikt, annars blir det motsatt effekt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka