Tips på olika lusernsorter tack!

Sv: Tips på olika lusernsorter tack!

Ja, det vet jag :) och nu ska ju inte det här urarta till en foderstatstråd, men med lusern (och lite annat) har jag enbart för avsikt att komma upp i en kvot ~6 istället för 4,3 som hösilaget i sig ligger på, och därför måste det väl rimligtvis vara lättare med ett lusern med kvot på 18 än ett lusern med lägre kvot. Men jag gör kanske en tankevurpa...

Ja, det vet jag :) och nu ska ju inte det här urarta till en foderstatstråd, men med lusern (och lite annat) har jag enbart för avsikt att komma upp i en kvot ~6 istället för 4,3 som hösilaget i sig ligger på, och därför måste det väl rimligtvis vara lättare med ett lusern med kvot på 18 än ett lusern med lägre kvot. Men jag gör kanske en tankevurpa...

Nej ingen vurpa

*Uppdaterar*

För sakens skull, även om tråden verkar ha hamnat lite i vila så kommer jag med en liten uppdatering. Fick svar från Edel på frågan om det är lucern i säcken eftersom det heter just det:

"Hej igen!

Det är en gräs/klöverblandning.

Vi har valt att ha kvar produktnamnet lucern för det är enkelt….. Men förstår att du frågar.

Ska stå på Analysdeklarationen på säcken att det är Grönmjöl som är den korrekta benämningen på gräs/klöverblandning.

Och fråga på! Allt som är oklart vill vi reda ut"

SÅ, nu vet vi alltså att det inte är lucern i edels Lucernfoder...

*kl*

Jag undrar fortfarande, om jag inte har missat det någonstans (?), om det finns några sockervärden på de riktiga lusernsorterna tex kvarnbyfoders?

För om det inte finns det och det är lika svårt att mäta detta i lusern som i klöver/gräsblandningar så känns det ju lite som att diskussionen ang sockerhalt i klöver/gräsblandningarna vs lusern faller.
Är det i princip samma sockerhalt i dessa så är ju tex Spannexs "lusern" (mfl felmärkta pellets) fortfarande att föredra före de flesta lusernsorter iom att man (oftast) är ute efter proteinet.

Hittade denna siffra på en lucern från Holland 10% sugar and starch (socker och stärkelse)!

Någon som vet om lucern är lika som gräs när det gäller sockerhalt över dygnet?

Socker hittar jag inte på Equsana Alpha Omega, men det står på säcken att den innehåller 1 % stärkelse.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka