Mycket gaser, men magen verkar stabil i övrigt - anledning?

Sv: Mycket gaser, men magen verkar stabil i övrigt - anledning?

Ahaaa, men han kanske bara "är" sån... en prutt-nisse :angel:

Kom på en annan sak... han kanske har en ät-teknik som gör att han tar in mer luft än "normalt"?
Kan ju ha med tänder att göra, men eftersom han växer så förändras ju dom konstant... liksom mage/tarm med ;)

Det var ju en ide. Han tycks iofs äta lugnt med med god fart, men det säger ju inte så mycket om hur han eg tuggar och sväljer.

Provat sänka hans mat lite, han dör inte av det, och det enda jag sett gett skillnad är ju just det. När jag försökte med fri tillgång åt han hysteriska mängder, så stora att inte ens jag som ändå är ganska härdad, begrep hur han fick i sig dem. Då var pruttandet värre, och han var så proppmätt så han verkade obekväm/nästan ha lite ont i magen. När jag sänkte ner det till en hög men mer rimlig giva försvann ju allt utom pruttandet, som blev bättre.

Och han behöver om man ska vara strikt inte äta så mycket som han gör ens idag, så ska prova sänka lite få se om det gör skillnad. Gör det inte det kan han ju 'få tillbaka' sin mat igen liksom.

Har du provat att ge loppfrö under en period för att rensa ur tarmarna om det finns grus där? Inte för att det skulle förklara varför han är bra ibland och dålig ibland, men ibland kan ju saker hjälpa även om man inte riktigt förstår hur och varför. :) Det är ju iallafall en hyfsat enkel sak att prova.

När det gäller jäst och liknande: Har du provat att ge det under en riktigt lång period? Ibland krävs det ju långa behandlingar innan det ger effekt.

Apropå det här att han är olika mycket gasig olika dagar. Nu spånar jag fritt. Kan han ha rört sig olika mycket innan du tittar till honom? Om det är så att han någon dag har sprungit runt lite i hagen precis innan du kommer till stallet och då gjort sig av med en del gaser och en annan dag stått och slappat i en timme innan du kommer och då har mer gas i magen?
En annan sak som kan påverka är ju stress. Nu menar jag inte att det skulle vara en stressig individ, utan om han ligger på gränsen till dålig mage kanske så lite som aningens upphetsning över att det blåser/ polaren drog en repa/ whatever är tillräckligt för att putta honom över kanten där magen blir lite sämre/gasigare?
Är vattenkvaliteten kollad? Även om övriga hästar mår bra i magen kan ju en känsligare individ reagera ändå.

Hoppas att du hittar en lösning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka