Sv: Minimi mängd hö?
Jag skulle köpa ett hö med mkt låga värden så kan du ju ge en 8 kilo utan att den blir fet, en häst i vila tycker iallafall jag har större behov av att få mer tuggtid eftesom den inte aktiveras genom ridning.
Så för att slippa utveckling av tex krubbitning vävning och annat så skulle iaf jag göra så.
Om man köper ett hö som gör att hästen kan äta iallafall en 7 kilo och samtidigt ändå kan ågå ner är de super.
Men om du nu redan har hö så testa och ge 5 kilo om dagen och bara morötter till kraftfoder. många hästar blir ju oroliga om alla andra får i krubban utan en själv så lite skrammel bara så de blir lugna.
Sedan kan du ju ge 1 kilo halm och strö över i boxen så hästen har lite å tugga och pilla med om den står inne om den tex är skadad och vilar därav.
Har man ej analys så får man gå på de beprövade tettet ge och se med ögat, går hästen ner i vikt eller upp. om du ger 7 kilo och hästen blir fet får man prova och ge 7 går den ner eller upp? fortfarande upp så gå ner så ja och så håller man på.
Har hästen glansig päls bra hov och päls/manillxäxt ¨så får den i sig de vad den behöver.
Analys är väl helt okej om man vill ha de men de funkar precis lika bra att köra utan och gå på ögonen.
Jag har utfodrat hästarna på detta sätt i 20 år och har funkat super.
Har alltid haft välmående hästar utan brist p ångra ämnen.Och getta styrks såklart via blodprover
Men det är lite hysteri över analys.. kommer såväl ihåg när analyshysterin kom, helt plötsligt var man dumihuvudet och okunnig och man kunde absoluuut inte köpa hö utan analyyyys... som har gått hur bra som helst att köpa i flera 100 år tidigare.
bönder och hästfolk har utfodrat hästar med känsla i så många år och de flesta gamla hästkarlar/kvinnor utfodrar än idag med känslan och avlar fram prestationmässiga OS hästar i hopp såväl dressyr utan problem.
Men som sagt analys är bra att ha om man är väldigt okunnig på foder, precis som det finns kostrådgivare till människor kan man anlita en till sin häst och få en foderstad och träningsschema uträknat efter just sin häst.