Minimi mängd hö?

Sv: Minimi mängd hö?

Fast väldigt lite per kg foder, man brukar räkna med 4-5. Ett normalt hö ligger ju nånstans mellan 7 och 10.

Det gör att man kan ge mer av halmen om man ger ett proteinkoncentrat (= mycket protein och lite MJ per kg foder) och ändå få en balanserad foderstat.

delvis kl.

Problemet med att ge hästen lägsta givan foder (1-1,5 kg ts/100 kg) är ju att man måste fodra hästen mkt oftare, vilket många verkar ha missat totalt.

När jag hade en häst i sjukhage som var tvungen att gå ner i vikt så fick jag fodra var 4de timme med 1 kg hö (tog ca 40 min att äta upp) , sen fick hon fritt med halm på natten.
Då fick hon 1,5 kg ts, hade hon fått ännu mindre hade jag ju fått ha tätare fodringar även över natten. :cool:

För en lättfödd häst är det MYCKET bättre med ett "dåligt" hö än ett bra hö. Ju mer man kan ge desto bättre! Bukiga blir de bara om man inte håller koll på hullet och har för lite protein, men det är inte så svårt att undvika.

Kl
Gullan har dock rätt i sitt tänk att det varken är näringsvärdet i sig eller mängden foder som är avgörande så länge hösten får minimi behovet täckt på ett sunt sätt . Det finns en anledning att vi fått välfärdssjukdomar hos våra hästar så starkt som vi fått senaste 20 åren och det har att göra med inkompletta slutsatser i mångt och mycket från hästägarens sida . Man har greppat vikten av ett kvalitativt foder innehållsmässigt och greppat vikten av hästens tuggbehov över dygnet . Men där ngnstans mitt i har det ändå gått snett för man har dragit slutsatsen att hästen därmed ska stå parkerad och äta 24 timmar om dygnet .

Jodå, men det går ju att komma ifrån att det är bättre att ge hästen te x 7 kg hö och få samma näringsintag som 5 kg av ett annat hö. OBS nu att jag tog detta som ett exempel, att äta är en sak att överkonsumera en annan. Då handlar det om 2 helt olika saker, att tillgodose strå behovet är liksom basic.

Förvisso men min poäng var att tillgodose stråbehovet ngnstans ekvivalerats med välfärdstillgång i sjuka kvantiteter . Hästen är gjord för att ströva och leta mat , inte stå parkerad med fullgott turbo foder 24/7

Jag kanske inte håller med dig här hela vägen, så länge du håller nere intaget av Mj per dygn och med bibehållen kvot eller lite högre så har du genast en mättare häst som inte alls traktar efter foder i samma utsträckning. Dock är jag av åsikten att hästar ska ha foder regelbundet, tre gånger per dag finns inte på världskartan det är alldeles för få gånger.

Nej och det måste man ju ta hänsyn till självfallet, men samtidigt kan en sådan häst lätt bli uttråkad och detta leder till helt oönskade effekter. Kan man i det läget finna ett foder med en Mj på 4-5 per kg foder, så är det ingen konst att kunna fodra på med mer kg utan problem. Vi har ett sådant foder detta år, med Mj på 4,7 per kg.:love: Det är en väsentligt skillnad mot te x 7 Mj.:crazy:

Klart det är men Gullan har ju illustrerat det optimala i det att man fodrar lågenergi och låter hösten jobba för det dVs det den är gjord för - leta , plocka , ströva och emellanåt faktiskt Inte hitta så mkt :)

Själva näringsinbehållet totalt går ju utmärkt att tillgodose för den skull . Därav min kommentar om tankevurpor .

Tur du inte äger min häst då, då hade han rullat fram.
Mitt hö hade en kvot på 6 har jag för mig.

Fast grejen jag tror du missar är att man med "dåliga" värden inte menar en låg kvot, utan gärna en hög kvot fast ett låg energivärde.
Just för att du ska kunna kompensera en del av höet med halm som har riktigt dålig kvot men ändå ett lägre energivärde än även ett dåligt hö.

/Camilla

Senast ändrad:

Ofta sjunker ju även värdet på protein om kvoten bibehålls men med låga värden Mj, själv väljer jag gärna grovfoder som håller en kvot mellan 7-7,5 om det är möjligt.

Absolut . Vårt foder i vinter har en underbar kvoted 7, 4 där både protein och energi är lågt och i relation och skapar den kvoten . Lätt att fodra på med tillskott då och samtidigt kan
De fodras med högre mängd grovfoder under dygnet utan att för den skull behöva stå parkerade vid dukat bord se tidigare poäng i sammanhanget .

Du menar väl en hög kvot trots att både energi och protein ligger lågt ?

Japp :)

*kl*

När jag läser sådana här trådar blir jag väldigt glad över mina svårfödda hästar, så fri tillgång på ett super hösilage löser alla mina problem utom selenet, och det fungerar utmärkt att ge med en skvätt betfor bara :)

/Camilla

Kl
Gullan har dock rätt i sitt tänk att det varken är näringsvärdet i sig eller mängden foder som är avgörande så länge hösten får minimi behovet täckt på ett sunt sätt . Det finns en anledning att vi fått välfärdssjukdomar hos våra hästar så starkt som vi fått senaste 20 åren och det har att göra med inkompletta slutsatser i mångt och mycket från hästägarens sida . Man har greppat vikten av ett kvalitativt foder innehållsmässigt och greppat vikten av hästens tuggbehov över dygnet . Men där ngnstans mitt i har det ändå gått snett för man har dragit slutsatsen att hästen därmed ska stå parkerad och äta 24 timmar om dygnet .

Visst har gullan en mkt bra poäng, men problemet är ju som sagt om man ger minimigiva så kan det sällan bli sunt eftersom det är en väldigt liten mängd foder.
Ger man då bara hästen ~3 ggr/dag så finns det inte en chans att hästens inre mår bra.
Går hästen i gräshage/hage med växtlighet större delen av dygnet och det inte är helt stelfruset nertrampat är det såklart en annan sak. ;)
Men tyvärr ser det ju inte alltid ut så, och därför måste man ge mer mat eller jätteofta.

Att sprida ut foder osv är ju såklart jättebra (om hästarna är renliga och det inte är lerigt :p ), men du måste väl hålla med om att över 1,5 kg ts av ett dåligt foder är bättre än under 1,5 av ett bra?

Jag skulle köpa ett hö med mkt låga värden så kan du ju ge en 8 kilo utan att den blir fet, en häst i vila tycker iallafall jag har större behov av att få mer tuggtid eftesom den inte aktiveras genom ridning.
Så för att slippa utveckling av tex krubbitning vävning och annat så skulle iaf jag göra så.

Om man köper ett hö som gör att hästen kan äta iallafall en 7 kilo och samtidigt ändå kan ågå ner är de super.
Men om du nu redan har hö så testa och ge 5 kilo om dagen och bara morötter till kraftfoder. många hästar blir ju oroliga om alla andra får i krubban utan en själv så lite skrammel bara så de blir lugna.

Sedan kan du ju ge 1 kilo halm och strö över i boxen så hästen har lite å tugga och pilla med om den står inne om den tex är skadad och vilar därav.

Har man ej analys så får man gå på de beprövade tettet ge och se med ögat, går hästen ner i vikt eller upp. om du ger 7 kilo och hästen blir fet får man prova och ge 7 går den ner eller upp? fortfarande upp så gå ner så ja och så håller man på.
Har hästen glansig päls bra hov och päls/manillxäxt ¨så får den i sig de vad den behöver.

Analys är väl helt okej om man vill ha de men de funkar precis lika bra att köra utan och gå på ögonen.
Jag har utfodrat hästarna på detta sätt i 20 år och har funkat super.
Har alltid haft välmående hästar utan brist p ångra ämnen.Och getta styrks såklart via blodprover:)

Men det är lite hysteri över analys.. kommer såväl ihåg när analyshysterin kom, helt plötsligt var man dumihuvudet och okunnig och man kunde absoluuut inte köpa hö utan analyyyys... som har gått hur bra som helst att köpa i flera 100 år tidigare.

bönder och hästfolk har utfodrat hästar med känsla i så många år och de flesta gamla hästkarlar/kvinnor utfodrar än idag med känslan och avlar fram prestationmässiga OS hästar i hopp såväl dressyr utan problem.

Men som sagt analys är bra att ha om man är väldigt okunnig på foder, precis som det finns kostrådgivare till människor kan man anlita en till sin häst och få en foderstad och träningsschema uträknat efter just sin häst.

Det var det mest märkliga argument jag ngnsin hört faktiskt.

att man är som mest okunnig om man analyserar sitt foder. :rofl:

Vet du hur viktigt det är för en mjölkbonde att ha anlayserat foder till sina kor tex?

Kan du då förklara varför det inte finns ett enda grovfoder att köpa där man inte måste korrigera Ca/P-, och/eller Ca/Mg-kvoterna?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 376
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama