Working equitation

Sv: Working equitation

Jag tolkar det även som att man får rida utan nosgrimma:laugh:
Undrar om man får rida på stång med kapson i svår klass? Eller är det bara stång och bridong eller blankt kandar som menas?
Riktigt pluss är ju svankappan tycker jag.

Hehe, ja tycker gott de kunde haft helt fritt gällande sadlar.. We är ju endå ngn blandning av western/dressyr för oss svenskar.

Hehe hoppsadel är ju aldrig fel..
Fast själv föredrar jag dressyr i WE, kanske du7man som westernryttare skulel föredra spansk /portugisiskt eller bomlös före engelsk? (om du nu inte vill börja hoppa mer)

synd vi inte bodde närmare så kund edu lånat ngn av alla 120 sadlar jag har, så kunde jag fått låna en westernsadel av dig 8om du råkat ha fler) när jag och medryttis ska ut och skämma ut oss på westerntävlingarna.. :devil:

Jag tror att det är just därför man valt europeisk sadel, för att inte bli sammanblandade med western. WE har ju ett lite annat ursprung än western-grenarna, då jag främst tänker på sättet att fösa korna och arbetssättet på fältet. Samtidigt har vi här i Sverige ingen kofösar-kultur alls så det kan ju ifrågasättas (även den utstyrsel tex England har, med allround/hoppsadlar och vita ridbyxor, vilket man ju inte alls skulle ha om man jobbade med boskap).

Jag tycker det är superbra att det kommer in en gren där man får en mening med det dressyr-arbete man gör med sin häst, men samtidigt kan man som sagt inte komma ifrån att vi ej har den häst-tradition grenen grundar sig i och det därför kan bli lite kulturkrockar ibland.

Undrar om man får rida på stång med kapson i svår klass? Eller är det bara stång och bridong eller blankt kandar som menas?

Jag rider på stång + kapson och det verkar som att det inte är godkänt i TR, men att man kan begära dispens från tävlinsledningen. (Jag gör det p.g.a. skada i munnen så jag kan inte rida på stång+bridong)

Intressant tråd, denna ska jag följa!!!:banana::bump:

Detta är något för mig och min häst! Vi är inte så värst dressyriga eller hoppiga, eller vi är inget just nu då vi fortfarande slipar på det här med sits för mig och samarbete mellan mig och hästen..... det går så där.

MEN absolut att öppna och stänga grindar, broar, slalom och allt passar oss längre fram, men jag vill börja träna det nuuuuuuuuuuuuu!!!!

Jag tror att tex slalomträning skulle få oss att samarbeta lite bättre för ibland känns det som om jag är på en planet och hon på en annan och så står vi och ropar på varandra. På olika språk som ingen av oss förstår.

Och bonusen är väl att det verkar vara skitkul :)

Jo jag har så smått börjat fundera på att köpa en dressyrsadel istället för hoppsadel. Har ju inte tänkt att hoppa några höjder direkt, och då fungerar det ju i alla fall bättre än en westernsadel! Red i en underbar dressyrsadel för ett tag sedan, en sådan hade jag inte sagt nej till! :love:

Föresten , är inte bettreglerna lite skumma? Jag menar, tränsbett, bettlöst eller delad pelham? Det är ju gigantisk skillnad mellan dessa bett!

Vad kännetecknar ett pelham föresten? Man får inte ta ett annat sångbett eller? Jag har ju ett tiotal liggandes i stallet. :D "delad pelham", är det 2-,eller 3-delat då, eller får man ha rakt men ledat tex?

Ååh jag är jättesugen på att prova nu! Tror verkligen att min häst skulle tycka att det var roligt! :D

Bettreglerna är väldigt märkligt, jag förstår inte varför de tillåter pelham alls i lägre klasser.
I svår klass får man ju rida på enbart stångbett, vilket är helt vettigt på den nivån.

Du behöver inte vänta på att börja, du kan börja öva själv, hemma, idag! ;)

Gör en egen grind av två hinderstöd och ett rep, t.ex. Eller börja med sidepass, en bom på marken som du går sidvärts över. Bommen ska ligga i höjd med ryttarens häl, i början är det bra att ha någon på marken som kollar att det blir rätt :)

Håller med om bettreglerna, dock tycker jag det är bra att bettlöst är tillåtet!

Wei, nu har jag suttit och skrivit ut massa av dressyrprogrammen och laminerat dem, och på ridsports hemsida fanns skitbra skisser för hur WEhinder får/kan se ut.. *ska börja bygga mer*

ska göra världens snyggaste "tjur" (ska va en highland cattle, haha), men det står bara att ringen ska vara på högsta punkt, men
1. hur fasen sätter man fast ringen så den både är lätt at ta men inte ramlar ner och utan att hållaren går sönder...
2. finns det inga bestämmelse på hur hög den ska va? står varierande höjd.. men vad är vanligt?
3. får den ha "horn"? :devil: eller blir det skaderisk om man ska rida bredvid, men hur bred får den vara?

får ring/tjur vara med redan på debutant nivå?
såg att side pass över bom ej får ingå på debtant...:bow:

dock hade jag ändå tänkt gå upp på iaf lätt klass, MEN har ju ett par pollar hemma som bara gått klubb som debutant vore lagom för men såg nu att det finn sju inga debutantklasser *morr*

ska göra världens snyggaste "tjur" (ska va en highland cattle, haha), men det står bara att ringen ska vara på högsta punkt, men
1. hur fasen sätter man fast ringen så den både är lätt at ta men inte ramlar ner och utan att hållaren går sönder...
2. finns det inga bestämmelse på hur hög den ska va? står varierande höjd.. men vad är vanligt?
3. får den ha "horn"? :devil: eller blir det skaderisk om man ska rida bredvid, men hur bred får den vara?

Tjuren ska vara ca 110 cm hög, lansen ska vara 1,5-2,5 meter lång.
Fäst ringen med magnet!

Horn skulle jag inte rekommendera, mer än ett framåtstickande, iaf på träning när man inte är stabil och hästarna kan skygga för den. Måla hornen på tjuren istället!

"vår" tjur:

30575542.jpg

Apropå kossor så har jag anmält mig och hästen till kofösningsträning 2 maj. Det kan ju gå precis hur som helst! :D

Men alltså, måste det vara just ett pelham? Jag menar, jag har till exempel det här bettet:

24556477.jpg

Och det ser ju likadant ut inuti munnen som ett pelham, men med annorlunda skänklar.

Och, skulle detta bettet vara godkänt isåfall, alltså LEDAT och inte DELAT:

24556474.jpg

*kl*

Ååååh vad roligt det verkar! :)

Är det någon som vet om det finns WE-träning mer norrut? (Bor i Härnösand.)
Funderade på att dra iväg på ridläger med WE, men är det längre än 20 mil bort är det nog bara att glömma! :p

Bor ju själv i söder, men såg (till min egen fasa) att det fanns en väldigt aktiv klubb "däruppe" närheten av sundsvall?? ånge tror jag det var i.. kolla ridsportsförbundets hemsida,- tävlingar- working equitation- kalender.

Vad använder ni som lans?
Vet ni hur lång den bör vara?
Jag är mycket impad över gubbarna som rider krumelutter med garrocha.
Så jag förökte lite själv igår men vägkäpparna verkar lite korta?:p
/T

Vad använder ni som lans?
Vet ni hur lång den bör vara?
Jag är mycket impad över gubbarna som rider krumelutter med garrocha.
Så jag förökte lite själv igår men vägkäpparna verkar lite korta?:p
/T

Lansen ska vara 1,5-2,5 m lång. Vi använder rundstav från byggvaruhus. Vet att en del använder gamla gardinstänger, fungerar säkert bra det med! :)

*kl*

Ååååh vad roligt det verkar! :)

Är det någon som vet om det finns WE-träning mer norrut? (Bor i Härnösand.)
Funderade på att dra iväg på ridläger med WE, men är det längre än 20 mil bort är det nog bara att glömma! :p

Bor ju själv i söder, men såg (till min egen fasa) att det fanns en väldigt aktiv klubb "däruppe" närheten av sundsvall?? ånge tror jag det var i.. kolla ridsportsförbundets hemsida,- tävlingar- working equitation- kalender.

Det är jätteroligt!
På landslagsmönstringen i helgen pratade vi om var grenen sprids, och då togs det bland annat upp att den faktiskt expanderar norröver. Nu kommer jag inte ihåg i huvudet vart det var, men jag vet att det börjar bli stort i Dalarna och det var några ställen uppe i Norrland som börjar komma igång!

Tack för tipset! :bow:
Ska höra om man kan åka dit och titta på någon träning till att börja med! :)

Ska någon tävla i helgen i Katrineholm? Eller den 25/4?

Hur tränar ni hemma? Är ni dressyrryttare, hoppare eller annat?
Själv är jag mest åt det akademiska hållet och ser helt klart ett mål/syfte med träningen i WE.

Har ni sett dressyrprogrammen och vad tycker ni om dem?
Jag tycker de verkar vara roliga men lite annorlunda vägar än vanliga dressyrprogram och att det händer mkt.
/T

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 950
Senast: fixi
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Tassa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt