Working equitation

Sv: Working equitation

Kul med fler intresserade!
Det ÄR jätteskoj och bra kompliment i träningen.

det finns en hemsida, kan ej adressen utantill kolla sida 2-4 här i tråden.

sen på ridsport.se så har de skrivit lite om det.

Hej Vi håller på med WE i Bålsta på Kullavreta gård Välkommen att ringa mig Charlotta Ingvarsdotter så berättar jag mera, tel 0706 62 13 52 Jag är int domare i WE, dressyrdomare samt C tränare.

Hur bred öppning är lagom på en grind? Rep eller vanlig.

Snart jul-nyårssemester och lite träningstid.....:bump:

/T

På min ridskola åkte våra ridlärare på nån working equitation utbildning, och nu har vi working equitation på ridskolan också. Ingen av ridlärarna är väll direkt proffs på det, men de enkla övningarna klarar i princip alla. Vi har gått över broar, stannat uppe på bron, stannat med bakbenen på bron, stannat med frambenen på bron. Sen har vi även någon slags trätjur som vi då ska träna med, men alla hästar har typ skenat så fort de sett den, så det krävs väll lite mer träning på den punkten, i guess! :bump:

Inte så mycket info kanske, men men.

åhh kul!!! i vår klubb har vi ingen med ngn utbildning, men ska väl kanske ta in ngn intresserad, däremot har vi ett par som brinner för att lära sig mer och hålla i lite klubbtävlingar o så :)

Tez1: jag vet ej... vi har bara tagit två stolpar- hinderstöd med rep så man kan ändra avstånget när manfår veta vad som gäller :)

japp, nu finns det tid att träna, jag tränade igår... underbart underlag!!!

slalom (mindre vackert) men han byter galopp iaf :)
17364_238711169433_582504433_4138285_5049207_n.jpg

hehe
http://joizmeds.mittspejs.se/P2485444#body

Så skottade vi bort snön från bommarna och tränade side pass vilket han gör riktigt bra i jämförelse med för 2mån sen
http://joizmeds.mittspejs.se/P2485436#body

och backa i "trång" korridor
http://joizmeds.mittspejs.se/P2485430#body

Vi ska ha prova på kurs tosdagen den 21 jan i östernärke, mellan örebro och katrieholm.
Kontakta mig om nån är intresserad av att vara med.

Åhh det hade varit jättekul att vara med på.
Det är inom resbart avstånd.... när det inte är vinterväglag och svinkallt.
Kommer det arrangeras något längre fram ivår/sommar?

/T

Det kommer det säkert att bli.
det är min dressyrtränare som håller på med WE oxå, hon ingick i det svenska EM-laget som ver till portugal och tävlade.

Så det är "vi" som tränar dressyr som själva har sagt att vi vill ta dressyrtiden och prova på WE och det finns ju alltid plats för fler.

Aha, vi hade en clinic på klubben med din dressyr/WE tränare nu i november.
Hon verkade bra:)

Får hålla ögonen öppna efter träningar senare helt enkelt.

/T

Det finns möjlighet att träna eller vara med på prova på dag hos Ölmstad Rid&Körsällskap. Ligger i Småland, mellan Jönkping och Gränna. Hemsidesadress www.orks.nu

Någon som vet nån tränare i skåne? Gärna någon som har lust att åka iväg och hålla i träningar.

PMa gärna om man ej får länka

*KL*

läste igenom (ögnade igenom) nya TR, och hitatde inte dendär raden jag innan hakat upp mig på gällande "i neutrala färger".. (ang utrustning)
Kan det vara så väl att de tagit bort det och öppnar upp fär färgstarka ekipage??? *hoppas*
:bump::bow::bump:

såg även att de bytt ut ordet "figursydd" till "åtsittande" (eller om det var tajt)vad gällande ridväst/jacka..
ingen kommentar med lite intressant ;-P

tycker dock det verkar vara förfå tävlingar, endast en lokal under hela vårterminen :cry:

vi i klubben funderar på att anordna men är la försent nu inför i år.

Har en fråga till "proffsen":
det står att "bank" får vara med, och en annan sak är ju att man ska rida in och runda/vända i en fyrkant/ picador..
undrar då, får man ha ett litet nerhopp ner i en picador och vända runt och skutta upp?

Fast för att ha Lokal måste dte väl anmälan till svridsportförbundet innan ett vist datum.. kanske att man kan ha på hösten?? fast i nuläget har vi bara en paddock.. så alternativet är att köra framridning på gräs eller alltihop på gräs..

Tror att man kan skicka in sena ansökningar om det bara är lokal tävling. Har stenhårt för mig att vi har gjort det. Det som är knepigt är att man inte får krocka med andra arrangörer på samma datum, men det är ju knappt nåt problem inom WE, dräller ju inte av tävlingar direkt.. Maila WE-förbundet och fråga, de blir nog bara glada för fler tävlingar.

Framridning på gräs borde ju inte heller vara något problem. Eller hyra närliggande anläggning kanske?

Kl

Jag är sugen på att testa WE, men förstod inte riktigt utrustningsreglerna (och kunde inte öppna länken som fanns tidigare i tråden) Vad är det för bett som gäller, och får man inte ha westernsadel?

Som sagt inte westernsadel (dock har vi på klubbnivå tillåtit det)
det står väl "av europeisk typ" så tolkar jag det rätt så är de väl öppna för allt utom westernsadlar, även bomlös(?) som jag tror kan locka många.

bett är ju också rätt mycket tillåtet, bl.a. bettlöst (har jag för mig)

Meeeeh! :p Så irriterande att det är "allt UTOM westernsadel" och så är westernsadel det enda jag har :cool: Ännu en anledning att att köpa hoppsadel kanske...

Klipper in reglerna i TR angående hästens utrustning för att förenkla diskussionen:

Mom 1035 Betsling

Betsling ska t.o.m. lätt klass vara med tränsbett, delat pelhambett med delta eller
bettlöst träns.

I medelsvår klass är också komplett kandar tillåtet.

I svår klass ska betsling vara komplett kandar eller enbart oledat stångbett. Vid ridning på kandar med enhandsfattning ska endast stångtygeln användas och bridongtygeln vara löst hängande. Det är tillåtet att helt ta bort bridongtygeln.
Underskänkelns längd på stångbett får ej överstiga 12 cm.
Endast mjuk tungfrihetsbåge får användas se TR 2.

Träns består av huvudlag inklusive ev. nosgrimma tillverkat av enbart läder som får vara smyckat med dekor. Tyglar skall vara av läder och / eller textil. Även tyglar med tunn gummifodring eller gummivävtygel är tillåtna. Pannband skall vara av läder, får vara av annan färg än tränset och även smyckat med dekor.

Nosgrimma får spännas ovanför eller nedanför bettet. Även så kallad ”Achengrimma” får användas dock EJ till kandar/stångbett . Nosgrimmor får aldrig spännas så hårt att de kan orsaka hästen obehag eller skada.

Mom 1036 Sadling

Sadeln skall vara av europeisk typ, försedd med stigläder, stigbyglar och sadelgjord. Vojlock / Schabrak av tyg, läder eller skinn och dämpande mellanlägg är tillåtet. Mellanlägg får placeras mellan sadel och vojlock eller under vojlock.
Dämpande sitsinlägg för ryttare är ej tillåtet.
Brösta, förgjord, sadelgjordstunnel och svanskappa är tillåtet.

Angående bett så är det som sagt tränsbett, delat pelham eller bettlöst som gäller i lätta klasser. Som jag tolkar det så får man även rida med odelade tränsbett. Märkligt att de tillåter delat pelham.

Sadeln ska vara av europeisk typ, western är alltså inte tillåtet, men hör man av sig till arrangerande klubb kan man nog ofta få dispens, iaf nu i början när grenen är ny!

Vill någon ha hela slutgiltiga TR på pdf så PMa :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 950
Senast: fixi
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Tassa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka