Working equitation

Sv: Working equitation

*delvis KL*
om någon ska tävla hoppas vi givetvis på bilder!

Tez: jag tror att det är himla olika vad folk tränar. Själv rider jag mest western och akademiskt, ser WE:n som en väldigt logisk kombo av dessa två discipliner. Dressyrprogrammen tycker jag är jätteroliga, men jag tror tyvärr att "blåbärsprogrammen" är alldeles för svåra, man skrämmer bort folk som bara vill testa lite tror jag, och då kan man aldrig bli en folksport...

Imorgon kör vi igång våra träningar för säsongen, det ska bli himla kul. Vi fick skjuta på träningsstarten p g a vargavintern men nu är det ju bart och fint och hästarna är någorlunda igång. Vi kommer nog ha rejäl träningsvärk på lördag allihop, men vara peppade om jag känner tränaren rätt:D

Senast ändrad:

Jag som ju ännu bara tävlar lätt nivå är från innan mest hoppryttare som skulle satsa på fälttävlan men fegade ur. Har ridit och tävlat lite smått i det mesta. western- dressyr, hopp, fälttävlan, gymkhana, bruksridning etc..
Och jag fortsätter att träna just "allt", försöker väl slå mån form av svenskt rekord i att ha startat flest grenar, haha.. Nejmen jag gillar att ha en allsidig häst coh en häst som ställer upp på allt med spetsade öron..

WE är det som känns mest rätt för mig... det har liksom ALLT! så om det bli rngt jag satsar på så blir det nog just WE.

Hade velat åka itll katrineholm och tittat men det är lite förlångt att åka när jag har mycket att göra hemma (tävla gymkhana, vaka dräktigt sto, bygga terrängbana) Men hoppas att lipica fotar massor av bilder!!!!!

däremot tänker jag vara med på den lokala i ölmstad den 25e!!!! :bump: dock inte anmält än velar mellan LC eller LB... LC känns ju tryggare, men LB känns som större utbaning, + att jag VILL vara säker på sidepass är med (nu när vi hårdtränat på det hela vintern) och gärna möta tjuren, haha (dock aldrig tränat på tjur, men hmm, ska bli)

Dressyrprogrammen tycker jag verkar bra, iaf på lättklass som är de enda jag sett.. svårare än klassisk dressyr är på t.ex. lc och lb. MEN roligare och "mer att göra"

Lipica ska göra sitt bästa!

Tyvärr har den fräsiga kameran rymt på andra äventyr, så vi får hålla till godo med lilla kompaktkameran och se vad den kan hitta på.

KL
Hmmph, jag hade hemskt gärna velat börja träna WE med min nya häst sen, men det finns INGENTING för WE-entusiaster här nere i småländska skogarna:confused::cry:

Får väl hålla till godo med tornerspel...:(

hmm, nyvbro är ju ändå en bit ifrån men i småland så är ju Ölmstad (gränna) aktiva och vi Bodafors (nässjötrakten) aktiva på klubbnivå.

KL
Hmmph, jag hade hemskt gärna velat börja träna WE med min nya häst sen, men det finns INGENTING för WE-entusiaster här nere i småländska skogarna:confused::cry:

Får väl hålla till godo med tornerspel...:(

Småland är väl aktiva? Iaf norra Småland...

Men om det inte finns nåt så starta upp nåt då. Hyr in en tränare och ha clinic eller vad som helst :)

Småland är väldigt långsmalt... Jag bor i södra småland och har närmare till skåne än till norra småland.

Jo, har tänkt på det, men jag är kroniskt sjuk (borrelia) och är inte säker på att jag klarar dra ihop något sånt just nu. Vi får se, skulle var himla kul...

I Kristianstad och Hässleholm finns aktiva. Det är ju visserligen en bit det med, men kanske närmare än andra ställen..?

Sök på Camarguehäst på google så hittar du var det finns :)

I sensommar kommer det anordnas en del saker. Kanske även kurs med tidigare världsmästare i boskapsgrenen (nåja, vinnare av den klassen iaf på VM, hästen finns i Sverige också faktiskt).

Jag och min foderhäst tävlade för första gången i WE i helgen (Katrineholm) :D

Vi startade MSV och kom trea.. Men han var jättetaggad och jag red fel väg och så, men vi tävlar inte för resultat utan för att ha kul! :p (Tävlar annars hoppning och liite dressyr).. Kan lägga upp lite bilder sen om någon vill se? Har tyvärr bara på mig och pållen då :angel:

Tack detdär grunnade jag också lite på..

dock har jag beslutsångest!!!!
anmälningstiden går ut imon.. och jag har inte bestämt om jag ska ta LC eller LB.

Senhösten hade vi lätt klarat LB-programmet i dressyr med inridning i galopp, men snön har ju legat så satasns länge och har inte kunnat dressyrträna förren senaste 2 veckorna. och vi är ringrostiga och inte där vi var.. och det är också "lägningarna" han har svårt för..
däremot teknikbanan i LB lär gå bra, kan krångla vid repgrind men den lär ju va med i båda kalsserna.

Men tar vi LC så kommer vi lik förbannat få dåligt på inrdiningen då det är vår sä,msta del i dressyren :devil: (biljarderar och vinglar lätt till)

Men misstänker att LC kommer vara så skjysst i tekniken att tjur och sidepass inte är med. och vi har ju förfasek tränat heeeeela vintern på sidepass och nu kan han ju det! då vill man ju få användig för det ;P

Det är ju LA på samma tävling så förhoppningsvis så tar ju "proffsen" den klassen, men vilka andra rider LB, är dte sådana med riktiga fina dressyrhästar/PRE så vi skämmer ut oss redan där??

I höstas när vi tävlade så var dte ju andra "klassinddelningar" då red vi debutant, men då var debutantnivån som LC är (alla gångarter + sidepass) då kom vi ju ändå 2a. och vi är bättre nu än då..

Man viill ju inteskämms ut och och komma sist, men ändå vill man ju ha lite utmaning.. detär svårt detdär...

man kan ju också tolka det som en tvärsväng i volten... typ vänd över mitten... för annars skulle det väl också kunna stå nånting i stil med en båge till höger till x, båge till vänster från X?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 948
Senast: fixi
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Tassa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Sånger som du hatar
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat