Working equitation

Sv: Working equitation

Undrar lite om punkt 4 och 5 i LB ( http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_9636/ImageVaultHandler.aspx )
Ska man göra 1 och en halv volt eller bara en halv så det blir som ett "S" ?

Jag tolkar det som en hel volt(1,5 varv) mellan B och X sen vid X byte av varv och en ny volt(1,5 varv) mellan X och E.
Annars skulle det väl kallats båge?

Jag funderar på hur ni får det till 1,5 varv?

Vägen rids som "vänd över ridbanan" och man klämmer in en volt åt varje håll på vägen.

För att förklara närmare.. vänd över ridbanan är BXE. Mellan B och X gör du en 10 m volt åt ena hållet (höger), tillbaka ut på "vänd över ridbanan-linjen". Passera medellinjen. Mellan X och E, volt med 10 m diameter åt andra hållet (vänster), fortsätt ut till E.
Volterna är bara ett helt varv vardera.

Förstår ni hur jag menar?

Ta LB, såklart!

Haha, tack, då blir det det, skämemr vi ut oss skyller jag på dig ;P *skämta*

hmm, skrev ut bestämmelser för Teknikhinder och där står att den ska vara 4meter lång!!!! hur fasen lyckas man bygga en sådan, som också ska vara flyttbar? för när hemmaklubben byggde sin fick de uppgidter om mått och gjorde efter det, men den är nog inte ens två meter...

en fundering till, varför används repgrinden främst i lätta klasser och speed när trägrind är SÅ mycket lättare och naturligare? :angel:

Iaf så kunde båda mina pollar EFTER MYCKET TRÄNING (i flera månader) klara repgrinden hemma på gården igår, korrekt också.. och hmm, ponnyn viste jag hade godis i fickan så han gick i spansk skritt igenom... :devil:

väntar ju spänt på hur ölmstads lokala blir.. om de fått in fullt med anmälningar och så så kan nog våran klubb gå ihop med grannklubben och annordna en lokal i höst :bump: *hoppas*
tycker det är alldeles förfå tävlingar ju :)

och väntar spänt på bilder från den nationella tävlingen som var!!!

Trägrind är ju mycket svårare än repgrind!

Så du menar att volterna ska se ut såhär?

volt.jpg

Om man bygger bron i tre delar går den att få tillräckligt lång och samtidigt flyttbar! :) Då måste man bara konstruera ihopsättningen på något bra vis...

På en westerntävling jag var med på så hade de lastpallar de tillfälligt spikade ihop med varandra, och det funkade bra

jo funderade också på att ta i flera lager + ha sidor som går ta bort/sätta dit... det är bara det där med ihopsättningen som jag måste klura ut.

Tender: tycker du? jag liksom de jag pratat med tycker tvärt om.. fasst tur man är olika :) och har olika lätt-svårheter.
tänker som så att trägrindar öppnar/stänger man ju ofta när man rider in och ut i paddockar osv..
och rep brukar iaf mina ha lite smårespekt för..
eller räknar de med att repgrind är som eltrådsgrind opch att man brukar rida-öppna-stänga sådana från ryggen? det vågar inte jag träna, har hästyar som redan är lite för intelligenta (en som öppnar eltrådsgrindar genom att bita i svarta handtagen) och alla hästar jag haft som jag öppnar/stänger paddocksgrindar med lär sig att haspa upp, puffa upp grinden och gå ut själva :devil: (så kan ej släppa dem i t.ex. paddockar..)

och ute i skogen är det iaf här i trakterna tyvärr med vnligt med taggtrådsgrindar, i vilken klass ingår det? :p:angel:

Men hur kan repgrinden vara svårare? du har ju ingen pinne som kan "åka in i hästen" som i en vanlig trägrind, du kan slarva mycket mer osv. med trägrinden måste du få hästen att gå sidleds mot ett "fast" föremål trots att det är mot dess natur, du behöver inte sitta snett (grindarna brukar vara ganska låga för stora hästar) osv.

Men hur kan repgrinden vara svårare? du har ju ingen pinne som kan "åka in i hästen" som i en vanlig trägrind, du kan slarva mycket mer osv. med trägrinden måste du få hästen att gå sidleds mot ett "fast" föremål trots att det är mot dess natur, du behöver inte sitta snett (grindarna brukar vara ganska låga för stora hästar) osv.

Håller med om detta. Tänk på att hästen inte får komma åt grinden, det är lättare gjort med repgrind. Plus att man själv inte får släppa den i teknikdelen, man ska hålla i och samtidigt inte komma åt hästen... lättare med rep, då håller man bara armen rakt ut så har man oceaner av space :p

tycker du ändå gjorde en bra redogörelse!!!!! :bow:

Har nu läst igenom HELA TR!!! :bow:

och har massa frågor..

1. Står ingenstans att hästen inte får nudda grinden?! men antar ni som skrev det har rätt. gälle räven eventuell nyfikenhet att den för huvudet/nosen mot?

2. någon gång läste jag, men hittar inte längre att det skulle vara "neutrala färger" på klädsel/shabrak, är det borttaget? få rman isåfall ha skrikigt på sig :devil:
får man ha hemmasydda shabrak? får de vara dekorerade.. vad går gränsen för tyg/inte tyg?
har "neutralare" men detta är det småfransar på nedtill
22364_295802694433_582504433_4440340_1025383_n.jpg

(funderar isåfall på att ha "vitt" i dressyren och byta till tekniken, får man byta?)

3. det står delat bett / pelham. får de vara 3delade?
med bettlöst, godkänns ponnyhackamore?

4. med benskydd i teknik/speed- godkänns lindor?

5, hur hårt är det i lätt klass LC med dels "lydnad som är WEs viktigaste bedömning och hästen ska gå avspänd med mjuk kontakt mellan hand och hästens mun" vist är det det man kämpar för, men medrytatren ska vara med på ponnyn som dels ska till tandläkaren för ordentligt genomkoll, han är ung och väldigt pigg/het och tycker att springa fort är mycket roligare.. kan lägga sig i handen och iböand även gapa, vist dte är inte vad man vill och vist vi kämpar för att ändra, men blir man helt nerdömd?

5b, ryggning, ska ske på rakt spår, min lilla spanjor kan ej rygga rakt (kan ej backa ur transpor tän och kunde för ett år sen inte rygga alls.. så träning sker.. men inte på en dag.. är det nå¨got som drar ner helhetsintrycket ordentligt eller bara den "delen"?

*hmm tror det var allt*

förövrigt blir det nog LC i alla fall för oss, för få anmälda i LB. synd för idag satt dressyren...

den med volterna var i LB redan, och LB i we är br amycket svårare än LB i klassisk dressyr. dock tycker jag det kan vara en fördel, då det händer lite me roch man kan få göra lite mer avancerade saker även på tävling, då det är tröttsamt att rida runt LC-LB- klassik och bara rida stropa volter, raka spår osv osv men int ekan gå upp i klasserna för hästen är mer avlad på samling än att flasha ut med lååååånga dressyrsteg :devil:

den med volterna var i LB redan, och LB i we är br amycket svårare än LB i klassisk dressyr. dock tycker jag det kan vara en fördel, då det händer lite me roch man kan få göra lite mer avancerade saker även på tävling, då det är tröttsamt att rida runt LC-LB- klassik och bara rida stropa volter, raka spår osv osv men int ekan gå upp i klasserna för hästen är mer avlad på samling än att flasha ut med lååååånga dressyrsteg :devil:

Okej, jag har varit med i dressyren ett antal gånger men glömmer snabbt vilket program det var. har startat LA en gång.. men hästen var lite för pigg så det blev lite galopp i skänkelvikningarna och skritta ville hon inte alls :angel:

Hästen jag ska tävla med nu har inte direkt någon stor gång. han kan samla sig men är lite byggd i nerförsbacke etc. men ganska lydig som tur är ;)

Du menar mig va? :)

Jag ska tävla uppe i Ånge. Sen om det kommer bli fler klubbtävlingar i Timrå.

Jag ska nog va vita byxor/vitt shabrak, men vet inte vad jag ska ha för tröja/jacka. ska jag ha tråkiga dressyrkavajen eller något annat...
2008-03-0821_29_0001.jpg

Okej! ja såg att Ånge var igång en hel del och hade skrivit in deras tävling i amlanackan INNAN jag såg var dte låg.. kanske lite väl långt frän nässjö-jönköping :/..

Men gah, imon är det dags!!! Börjar bli nervös!!!! dock blir det ju LC istället för LB då det var förfå anmälda till LB...

Min Gråa har glömt hu rman går sidepass efter att ha kunnat det sista månaderna, men nu har han glömt :angel:, menmen, får gå som det går.. är taggad till tusen, hästen är dushat med linimentshampoo, stretchad efter tagens trimning, bord enog ha stretchat eller iaf haft en tid på smärtenheten innan tävlingen, (kroniska skador i ryggen som INTE blev bättre av att vi gick omkull och då + trasiga muskler i höger skuldra/axel..)
Men ska bli skitskoj iaf!!!

*hoppar in i tråden igen*

Lycka till på tävlingen! Vore kul med bilder sen! :)

En fråga:
Finns det några måttbestämmelser för bredden på bron? (Och längdbestämmelser, men det har jag för mig det stod något om i tråden? :p)
Snackade med stallägaren om att jag funderade på att försöka bygga en bro (tänkte luska om han kanske hade något virke! ;) ) och han blev faktiskt intresserad och spekulerade i att bygga en själv.. Men så kom vi in på att om man ändå ska göra en så kanske det är smart att göra en som är så allsidig som möjligt så flera kan ha nytta av den. T ex om man kan göra den så bred att man kommer över med vagn!
Samtidigt så är det ju dumt att göra en alldeles för bred om det inte är godkänt på tävling, och så är hästen van vid en alldeles för rymlig bro.
Någon med koll? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 947
Senast: fixi
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Tassa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka