Working equitation

Sv: Working equitation

Fast inte blir det väl som en dressyrklädsel? Du kan ju välja nästan vad du vill ha på dig; en spansk dräkt, en camarguisk dräkt, en portugisisk dräkt, hopputrustning, eller klassisk dressyrutrustning.

Frågan är vad de menar med "enfärgade ridbyxor". Undrar om Camarguiska byxor är godkända, som har en svart rand på utsidan?

Det står att sporrar FÅR bäras i samtliga klasser. Betyder det att man också kan välja att vara utan sporrar i samtliga klasser?

Jag tror att de med "tränsbett" menar både rakt, tvådelat och tredelat. Så där kan du nog vara lugn :)

Haha, du har rätt, de har ändrat där med, förut stod det delat tränsbett.
Men vad märkligt att de tillåter delat pelham men inte rakt...

Det jag menade med dressyrklädsel var det här med tydligare specifiering om figursydd kavaj etc. Förut stod det bara riddräkt.

Camarguebyxor är säkert en såndär grej som kommer hamna hos överdomaren för respektive tävling...

Ja, det känns jättemärkligt med pelhamet. Nåja, jag är glad att de tillåter bettlöst och sadel av europeiskt typ. Då kanske jag med bomlös startrekk espaniola och sidepull kan vara med ;) (jag har iofs också setts rida med både tränsbett och portugisisk unghäststång/pelham så även de svårare klasserna skulle funka nu när piaff och passage börjar sitta).

Undrar om man får ha byxkjol? Det är ju en del av den traditionella riddräkten i flera syeuropeiska länder.

Jag älskar den här typen av väst som de har i Camargue, med broderier bak (hon i vit väst). Undrar om man får ha det? :p
1222957161_resized.jpg

Nu när jag satt och tittade på bilder så kom frågan upp; sadeln av europeisk typ. Kan det vara en damsadel? Skulle vara häftigt om någon kom med det! Fast iofs svårt då man väl inte får ha spö på banan?

Så här ser de camarguiska byxorna ut. Den svarta randen är alltså väldigt diskret.
1222957738_resized.jpg

Undrar vilken licens som kommer behövas? (om man har häst av ponny-mått till exempel)
Och behöver man grönt kort? (jag har ett någonstans i gömmorna som jag kanske kan hitta igen. Skulle jag vara tvungen att ta ett nytt skulle jag aldrig komma iväg och tävla i we)

Alla bettregler är alltid märkliga på ett eller annat sätt känns det som... Men godkänns rakt tränsbett så är det lugnt för min del. Min tränare upplyste mig häromdagen om att vi har tränat svår klass på banan hela tiden, men jag kan ju säga att det är inget som kommer ske i tävlingssammanhang typ.. ever.

Nä, damsadel blir nog himla knepigt.. tänk dubbelslalom i damsadel, shit :eek: Men bomlöst måste ju vara ok? Synd att man inte får tävla barbacka, det hade varit coolt!

Kläderna från Camargue var ju grymt fina!

Det där med ponny har jag också funderat på... I alla andra grenar är det väl så att om ponny tävlar mot stor häst så får den inte tävla mot ponny igen utan stadigvarande ryttarbyte.. men jag undrar lite då.. om en ponny tävlar WE mot hästar, kan den ändå tävla dressyr i ponnyklass veckan efter (med samma ryttare)?

Har du tappat bort ditt gröna kort så maila ditt distrikt, så får du ett nytt, de har register på vilka som tagit. Det gjorde jag när mitt rymde för några år sen, tror det kostade typ 50 spänn att få ett nytt.

Jag tycker working equitation verkar skit roligt(har dock ingen pålle men är på jakt) Verkar lite krångligt med alla dessa regler men det sätter sig kanske i hjärnan till slut. Pappa som är western människa verkar till och med ge med sig om att WE är en bra gren då det är mycket western stuk över det.

Vad kul! Ja, WE är lite som dressyr och Western i kombination nästan. Jag har hållit på med båda och tyckte verkligen att jag hittade rätt här! :)

Reglerna är inte alls särskilt krångliga egentligen, man lär sig rätt snabbt. Jag tycker nästan de är enklare än reglerna för dressyr ibland! Det som är jobbigt just nu är att jag har lärt mig en del portugisiska regler och nu kommer Sverige med eget TR, så då blir det lite förvirrat :p

*KL*

Wei, shit, nu är vi iaf anmälda till den lokala tävlingen i ölmstad, den första med nya TR, blir spännande!!!
Men är lite nervös själv... :eek:
Men ska mest bli kul.

någon mer som ska dit??

Jag ska inte dit själv, men min tränare ska dit och en av de jag tränar med tror jag skulle åka.

Lycka till!!

Undrar om man får ha byxkjol? Det är ju en del av den traditionella riddräkten i flera syeuropeiska länder.

Jag älskar den här typen av väst som de har i Camargue, med broderier bak (hon i vit väst). Undrar om man får ha det? :p
1222957161_resized.jpg

Så här ser de camarguiska byxorna ut. Den svarta randen är alltså väldigt diskret.
1222957738_resized.jpg

Undrar vilken licens som kommer behövas? (om man har häst av ponny-mått till exempel)
Och behöver man grönt kort? (jag har ett någonstans i gömmorna som jag kanske kan hitta igen. Skulle jag vara tvungen att ta ett nytt skulle jag aldrig komma iväg och tävla i we)

Ja byxkjol är ju hur snyggt som helst. Verkar bara vara byxor som är gdk dock. Sen ska man ju ha ridstövlar eller shortchaps. Jag som gillar skoridbyxor stenhårt:devil:
Väst ska ju vara ok enl TR. Jag ser mig själv med en diskret kråsskjorta och en svart väst över:laugh:
Vad gällande licens och grönt kort så är det de gemesamma övergripande bestämmelserna som gäller vad jag fattat( TR I).
/T

KL
Lycka till alla som ska tävla imorgon! Jag hoppas att ni tar en massa bilder och berättar här hur det gått. :banana:

Va roligt för er!!!
Hejja. Önskar min lilla häst va äldre(3år under inridning) så jag kan börja träna på rikigt.

Hur va de tävlande klädda? Hästarna?

/T

Grattis, vad duktiga ni är! Trevligt med rapporten. Jag vill också gärna veta mer om upplägg och annat.

Jag håller vanligtvis på med western, och provade på WE på en klubbtävling som ingick i polluxcupen. Tyckte det var väldigt roligt, ungefär som trail. Tyvärr lär det ta ett tag innan det tar fäste i norrland.

I TR står det ju figursydda jackor/västar som alternativ men det var endel klä'dda i pösigt oftast "vita riidbyxor, tävlingsshabrak klubbjacka" i dressyren hade de flesta tagit på sig kavaj! men då bytta till jacka till teknik och speed.

trots att jag var anti att kavaj ska användas utan tycker man ska modernisera denna sport så hade jag inget annat som satt bra i neutrala färger (hade ju köpt ny snygg limegrön jacka till WE) så jag körde med grå hjälm, grå kavaj, rosa skjorta, ljusgrå ridbyxor grå-rosa shabrak. grå-rosa lindor i teknik o speed. hade kavajen både i dressyr och teknik men bytte till grå munkjacka (utan huva) och rosa dunväst (bulsig) i speeden.

vi får hopaps att orks.nu laddar upp bilder snart!:bump: Trots en fotograf som chaufför och egen systemkamera + hans + ny kompaktkamera så tog vi inte en enda bild :crazy: ångrar nu, men fotograf som han r- shauffören- enda medhjälparen så ansåg han att det inte gick att få perfekta bilder i det dunkla ridhuset.

annars var tävlingen mycket trevligt!!! många glada människor, pratade, peppade varandra, även om man inte kände varandra. lite som det är i fälttävlan :bow:
så väldigt trevlig stämning.

arrabngörerna var öppna för frågor som skulel ta smed till TR-omarbetningen, och det blev ibland pauser för de skulle själva reda ut vad som gällde, men det hade ju alal förståelse för!!

mycket diskussioner var det om side passens vara eller icke bara i debutanten, för westernryttarna är det la ingen problem, men för alla andra är det lite mycket begärt i debutantnivå.
jag tror inte ngn i debutanten klarade båda bommarna, jag och en till klarade en bom vad jag vet.. endel försökte inte alls utan tog nollor där.

andra problemet var repgrinden, men sådant är ju bar aatt träna på, det var lite diffust om hu rman fick eller inte fick ta sig igenom den :angel:

många hade svårt med bordet för att det var duk på (det får ju tom vara dukat) så hem och träna på det allesammans!

bron vållande mindre problem än väntat, både för mig o andra, men tydligen blir det sämre poäng om man låter hästen ta ner huvudet och nosa på. men det är ju enövergångsfråga, själv lär jag min häst göra det även om det gav lite sämre poäng, eftersom han helt enkelt bara tränat på en bro innan. (+ alla ute i skogen då menja) men han gick över direkt sen *stolt*.

i speeden hade de tagit bort repgrind, sidepass och bron, säkerhetsskäl och för jämnlikhetens skull elle rvad man ska säga, så bortsett från att några hade problem med brdet så handade det bara om fart där = kul :)

dock var repgrinden ju med i andra klassen och där var väl det avgörande om vilken tid folk fick.

sen tror jag folk fick avdrag i speeden för att de lyfte kannan alldeles förlågt, men det är ju lite luddigt, det är ju "över axeln" men ingen har ju sagt att man inte får böja ner axeln / inte räta upp sig :devil: (själv gjorde jag rätt där iaf)

så den enda som blev utesluten i speeden (där måste man ju klara allt till skillnad fårn tekniken där man bara får 0a om man inte klarar) var en som tog fel på höger och änster när hon skulle göra volter runt tunnorna. och så vet jag inet om det var en som aldrig tog sig fram till bordet..

Men en mycket lyckad tävling, och heder till klubben som vågade annordna!!! :bow:

hoppas nu på att fler följer efter! de själva ska väl ha en tävling i april igen, men lååångt dit ju :)

Vad roligt det låter! Jag hade velat åka med och heja på min tränare, men det blev inte av den här gången...

Har hört ryktas att det ska vara en tävling msv/svår klass i den här landsänden i maj nån gång, men är inte säker.. mend et voreju lite häftigt!

Roligt att hitta den här tråden!
Själv har jag en äldre dressyr häst som jag har haft sen hon var 3. Känns inte som det är aktuellt att ta upp tävlandet igen efter två föl och tycker det skulle vara roligt att prova på något nytt. Har dessutom kvar en av avkommorna som snart blir tre och eftersom han verkar vara en väldigt cool och orädd herre tänkte jag att det kunde vara roligt att "använda" de egenskaperna. Får se om jag hittar ngt norr om Sthlm att åka och titta på.:)

Vad roligt det låter!

Vart hittar man info, regler osv? tränare? Finns det någon hemsida? :)
Min häst skulle nog tycka att det är superroligt.

vi ska flytta till ockelbo i gävleborg och undrar om någon vet någon tränare där i närheten.. eller stockholm kanske? dit är det ju inte så långt, jag är villig att åka en bit:)

har också vänner som gärna vill ha en nybörjar kurs precis som jag och då kan det ju vara kul att få en tränare til klubben kanske en gång i månaden. Någon som har tips på en tränare ni tror kan vara villig att ställa upp?

kanske får skriva det i tråden, men pm:a gärna eller ge mig ledtrådar vart jag ska leta :laugh:

detta låter ju spm en perfekt grej för mig och pålle att kombinera dressyren med :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 947
Senast: fixi
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Tassa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka