Sv: Working equitation
I TR står det ju figursydda jackor/västar som alternativ men det var endel klä'dda i pösigt oftast "vita riidbyxor, tävlingsshabrak klubbjacka" i dressyren hade de flesta tagit på sig kavaj! men då bytta till jacka till teknik och speed.
trots att jag var anti att kavaj ska användas utan tycker man ska modernisera denna sport så hade jag inget annat som satt bra i neutrala färger (hade ju köpt ny snygg limegrön jacka till WE) så jag körde med grå hjälm, grå kavaj, rosa skjorta, ljusgrå ridbyxor grå-rosa shabrak. grå-rosa lindor i teknik o speed. hade kavajen både i dressyr och teknik men bytte till grå munkjacka (utan huva) och rosa dunväst (bulsig) i speeden.
vi får hopaps att orks.nu laddar upp bilder snart!
Trots en fotograf som chaufför och egen systemkamera + hans + ny kompaktkamera så tog vi inte en enda bild
ångrar nu, men fotograf som han r- shauffören- enda medhjälparen så ansåg han att det inte gick att få perfekta bilder i det dunkla ridhuset.
annars var tävlingen mycket trevligt!!! många glada människor, pratade, peppade varandra, även om man inte kände varandra. lite som det är i fälttävlan
så väldigt trevlig stämning.
arrabngörerna var öppna för frågor som skulel ta smed till TR-omarbetningen, och det blev ibland pauser för de skulle själva reda ut vad som gällde, men det hade ju alal förståelse för!!
mycket diskussioner var det om side passens vara eller icke bara i debutanten, för westernryttarna är det la ingen problem, men för alla andra är det lite mycket begärt i debutantnivå.
jag tror inte ngn i debutanten klarade båda bommarna, jag och en till klarade en bom vad jag vet.. endel försökte inte alls utan tog nollor där.
andra problemet var repgrinden, men sådant är ju bar aatt träna på, det var lite diffust om hu rman fick eller inte fick ta sig igenom den
många hade svårt med bordet för att det var duk på (det får ju tom vara dukat) så hem och träna på det allesammans!
bron vållande mindre problem än väntat, både för mig o andra, men tydligen blir det sämre poäng om man låter hästen ta ner huvudet och nosa på. men det är ju enövergångsfråga, själv lär jag min häst göra det även om det gav lite sämre poäng, eftersom han helt enkelt bara tränat på en bro innan. (+ alla ute i skogen då menja) men han gick över direkt sen *stolt*.
i speeden hade de tagit bort repgrind, sidepass och bron, säkerhetsskäl och för jämnlikhetens skull elle rvad man ska säga, så bortsett från att några hade problem med brdet så handade det bara om fart där = kul
dock var repgrinden ju med i andra klassen och där var väl det avgörande om vilken tid folk fick.
sen tror jag folk fick avdrag i speeden för att de lyfte kannan alldeles förlågt, men det är ju lite luddigt, det är ju "över axeln" men ingen har ju sagt att man inte får böja ner axeln / inte räta upp sig
(själv gjorde jag rätt där iaf)
så den enda som blev utesluten i speeden (där måste man ju klara allt till skillnad fårn tekniken där man bara får 0a om man inte klarar) var en som tog fel på höger och änster när hon skulle göra volter runt tunnorna. och så vet jag inet om det var en som aldrig tog sig fram till bordet..
Men en mycket lyckad tävling, och heder till klubben som vågade annordna!!!
hoppas nu på att fler följer efter! de själva ska väl ha en tävling i april igen, men lååångt dit ju