Working equitation

Sv: Working equitation

Nu har jag kollat programmen och håller med om att dom verkar enormt roliga att rida. :D

Men är det dessa program som kommer att användas även i debutantklasserna? I så fall är jag rädd att man skjuter sig lite i foten, om man hoppas på att ge disciplinen folksportstatus... Tror ju att förvänd galopp och enkla byten inte precis inbjuder till att man "provar på" att tävla. Hoppas att jag har fel och att det istället sporrar folk att träna mer och våga sig på byten o s v.

Jag vet faktiskt inte, jag har hört lite dubbelt, å ena sidan att dressyrryttartesten ska användas till debutant och lätt, å andra sidan har jag hört att debutantklassen enbart ska vara i skritt och trav. Så det återstår väl att se tills vi får ett TR.

Själv hoppas jag mest på att få lite lojalare bettregler än i dressyren. I portugal och internationellt är det väl i princip fri betsling såvitt jag har förstått.

Ja, det ska bli spännande att se Tr och reglerna sen

någon som hört något hur det är med häst/ponny? kommer man dela upp eller alla tävlar mot alla?
eller det relevanta för mig, får överårig ryttare starta på ponny?

hur kommer domare se på "stora ryttare på ponnyhästar"?
jag menar varken araber eller de ädlare iberiska hästarna är ju specieltl stora och det är ju endel stora män i..
självklart menar jag int enu att en 100kg man ska rida en spinkig otränad fullblodsbetonad ponny, utan detdär om man bara råkar vara liiite förlång?
sålänge hästen inte lider av det (usch den diskussionen ska man int eta upp den tar aldrig slut)

men We skulle kanske tjäna på att låta vuxna rida ponny- människo rmed lite tävlingsintresse kan ju då behålal sina ponnyer som de annars blir "förgamla" att tävla..
Liksom att små vuxna kan rida mindre hästar på samma villkor
(nu kan man ju iof klassa upp en ponny och starta i storhäst dressyr, men då är man ensam om att rid aponny och de ickeperfekta gångarterna drar ner resultatet)

Och hur mycket kollar de på gångarter i dressyrmomentet? kommer samling och samarbete betyda mer än flashiga framben? *hoppas*

Jag tror också We skulle tjäna på att "minska utrustningkrav" iaf så man får "betsla ner", många fina dressyrhästar får aldrig tävla i högre klasser för de inte har munnar stora nog att stopap in dubbla bett i :devil:
Att öppna upp för bettlöst och bomlös skulle nog få många annars utdömda tävlingsekipage att få tävla.

(nu har jag själc hästar som går kanon i vanliga sadlar och 3delat bett, men jag vet att det finns hästar som inte trivs med det)

*spekulerar och funderar i väntan på resultatet av regelsättningen*

ska ju somsagt starta en liten klubbWE nu i helgen, har även hittat ölmstad på kartan, så dit lär jag anmäla både mig och medryttaren ,iaf till träningarna..

Med tanke på att bland att fransmännen rider på "ponnys" (Camarguehästar som är 135-150 cm) så antar jag att de inte kan dela upp det på något sätt i Sverige, utan att hästar och ponnyer tävlar tillsammans. Däremot skulle jag kunna tänka mig att man istället delar in i junior och senior? Det är ju också Frankrike som vunnit kogrenen flera år i rad i VM (en av de hästarna finns nu i Sverige, på Öland!). Å andra sidan har de ju det diskriminerande i Frankrike att det bara är renrasiga Camarguer som kan starta i WE (annat folk rider TREC)...

Jag tycker också att de bör ha friare kläd- och utrustningsval, åtminstone i de lägre klasserna. Visst, kommer man till VM kanske ekipagen ska se liknande ut (fast det kanske inte går ändå om en kommer på en Camargue, en annan på en lusitano, en tredje på ett halvblod och en fjärde på en tinker), men på lägre nivå tycker jag det ska vara rätt fritt. Jag tycker själv det ser MYCKET malplacerat ut att rida teknikbana och kogren i vita ridbyxor och kavaj.

mmm, jag tänkte också det att det är bättre de delar in i junior, younf rider och senior (som 13åring var jag rätt ensam om att va ung i hoppklasser på storhäst..) har numera en krafftig ponny (dock blir det nog isåfall medrytatren (också 18+) som får tävla den, jag har ju min spanska polle också)

men jag var inne på SWEAs hemsida och det verkar ju som om att de haft ngn rikstävling där de delade upp ponny och häst :(, hoppas de ändrar på det.

Jag kan väl sträck amig till attd et i dressyrmomentet ska se "snyggt ut" men i teknik hoppas jag verkligen att man får ha mer valfritt... *jag som inköpt limegröna kläder till WE :devil:)

angående den lokala tävlingen i ölmstad som verkar bli av så står det ju nu helt plötsligt 2 olika datum :confused:

söndagsdatumet verkar ju mer 2normalt2 men för mig hade den tisdagen passat mycket bättre ;P

Jag skulle dessvärre tro att man delar på ponny och häst även i WE. Det är väl så att det finns ett generellt TR som gäller för alla tävlingsgrenar inom SvRF där detta krävs? Inte säker, men misstänker skarpt...
Däremot ska det väl gå att tävla ponny bland stora hästar precis som i alla andra tävlingsgrenar. jag tror att ponnysarna har sjukt stora fördelar, de har ju dubbelt så mycket plats i t.ex dubbelslalom jämfört med stora hästar :p

Jag har en såndär häst som är krånglig i munnen på grund av en frakturerad tand (som nu växt upp, men han är rädd om sin nos). Därför rider jag bara på helt raka bett, oledade alltså. Det hoppas jag blir godkänt.

Jag tycker också att det borde handla mer om samarbete än framben i dressyren, men tyvärr använder man väl än så länge dressyrdomare till det momentet och då kanske det är svårare...

Lycklig men slutkörd efter dagens klubb-WE måste jag få skryta... mina 3 hästar plockade 4 av 5 placeringar idag!!!

Jag och mitt dräktiga halvblodsto Fiomp- fioma kom 1a!!!!!!!
8420_173703649433_582504433_3625773_786456_n.jpg

Jag och Girasol kom 3a!
8420_173467629433_582504433_3622910_99967_n.jpg

4a blev en annan som fått låna min Fioma
http://joizmeds.mittspejs.se/P2359147

5a blev medryttaren på min Casper :). de var egentligen bättre än såhär (segertippade) men fick en grov miss i ryggningen.
http://joizmeds.mittspejs.se/P2357894

och nu är jag på Girasol och My-medryttaren på Casper anmälda och förhoppningsvis får vi plats på riktig
WE-träning den 1nov.

Tack!

och nu har ju Tr kommit ut, elle riaf reglerna, jag hittade en pdf på måååånga sidor, men nu när jag letade igen så hitta jag den inte..

iaf så:

PONNY OCH HÄST TÄVLAT MOT VARANDRA PÅ LIKA VILLKOR! :bump:

Bettlöst blir tillåtet!! *MYCKET bra tycker jag* och vad jag förstår alla sadlar bara det var av europeisk typ..????

utrustningen är "riddress" dvs inte krav på kavaj (eller var det det i dressyrmomementet?) men iaf tillåtet med snyggare ridjacka eller väst i teknikmomentet! Äntligen börjar hästsporten modernisera sig :angel:
dock ska det va i neutrala färger *snyft* :devil:

Bettlöst blir tillåtet!! *MYCKET bra tycker jag* och vad jag förstår alla sadlar bara det var av europeisk typ..????
Med Europeisk typ vet jag att man syftar till brukssadlar av spansk/portugisisk typ etc, frågan är om man får rida i vanliga bomlösa sadlar? De kan ju också tillverkas i Europa? Hur luddig är denna formulering egentligen, från en skala från 1-10? :confused:
I stort sett borde ju allt vara godtagbart, förutom Beduin- western- och stocksadlar?:devil:

utrustningen är "riddress" dvs inte krav på kavaj (eller var det det i dressyrmomementet?) men iaf tillåtet med snyggare ridjacka eller väst i teknikmomentet!

1253354296_resized.jpg

Exempel på Riddress, manlig och kvinnlig, av Portugisisk typ. Godkänd i såväl dressyr- som teknik och speedmomentet.

Länka gärna till TR om du hittar filen :)

Skönt att reglerna börjar bli verklighet. Ska bli intressant att läsa igenom dem i lugn och ro.

Nu måste jag bara lära mitt pucko att gå över broar :angel:

Vilka hinder har ni lättast/svårast med?

Det mest krävande hindret är dubbelslalomen tycker jag. Många moment, precisa vägar o s v. Att bara ta sig igenom den är ju inga problem, men ska det vara snyggt också så kräver det en hel massa balans och koncentration...

Iaraphel: Grattis! Vilka framgångar!:bow:

Fruxolisa: Jag tränar också trail, det går alldeles utmärkt att kombinera ;)

Lipica: Tack för regel-länken!

hihi, bara att träna på!
just broar har peppar peppar hittils alltid gått super...

det jag och spanjoren har lite problem med är främst repgrindar! vandliga går bra, men rep...

Sen har han sedan tidigare smått fobi för 1. backa (kan t.ex. inte backa ur transport) + trånga utrymmen.. Så de moment där sådant ingår har vi problerm med, att rygga vanligt har han lärt sig, försökt rygga mellan bommar och något L.
sidepass går bra Med hjälp av staket coh UTAN bom..

Min häst har total hysterifobi för att sätta fötterna på något okänt. Han är superstadig och trygg med det mesta, men när det blir annat underlag blir han sjukt fjompig. Bara en övergång från asfalt till grusväg kan vara källa för en lång stunds ångest. För att inte tala om när man kommer på samma väg tillbaka och grusvägen blir asfalt igen :p
Första gången vi tränade WE la vi 45 minuter på att försöka få honom att sätta en fot på bron. Men förra gången lyckades vi faktiskt komma över den, men med stora infångare, en häst framför och godis på andra sidan.

29756274.jpg

(Oerhört avspänt)

Enklast har han för allt som går ut på att svänga snävt och byta galopp, typ dubbelslalom och tretunnor. Fållan har vi svårt med för att matte inte hittar rätt väg och enkelslalom.. har man så himla lite tid på sig!

Jaga kossan med lans har vi precis lärt oss göra utan att få spader av ljudet när lansen träffar kossan. Själva kossan är också helt okej. Dock var det INTE okej senast när en av tränarna lyfte upp kossan och gick omkring med den, då höll jag på att hamna i spånet :angel:

Sidepass och ryggningar och sånt har vi varken lätt eller svårt för, det fungerar hyfsat men blir lite slarvfel här och var, ett ben utanför eller så. Samma sak med grinden, det går hyfsat.

Oki, hua har också haft en-tv¨hästar som vägrar sätta hovar på okänt/nytt underlag, även hoppa över... den ena mognade tillslut 8med mycket träning) och gick fälttävlan) så det finns hopp..
fast den andra (utlånad till en tjej) är fortfarande skitfjantig, trots att de typ tränar pressenningar och sådant varje dag...

dubbelslalom har vi inte ens försökt oss på.. enkelslalom går ok, dock lite svårt att byta med fram och bak samtidigt :angel:

Har ju en ponny också, som mest rids av en medryttare (som också är intresserad av WE) Han gör ALLA tittmoment, allt utan att någonsin titta/bry sig, galopperar över broar etc.. pressenningar osv.
http://joizmeds.mittspejs.se/P2377333

MEN han har en sak emot sig.. galoppen, överlag, att hålla den och att samla den.. (har travarnordis i sig), ingen fara i speedmomentet för han är vig, smidig och travar som satan och slår alla andra, men dte hjälpe rju inte... :( MEN han är ännu ung och inte så utbildad, i tarven kan man samla till piaff och vi har bara inte tränat nog i galopp, så det komem rkansk ei framtiden.

så alla har de sina svagheter och styrkor.

förresten, rider du i ölmstad??

VI ska dit imon, träna vid 16.. första "seriösa" träningen för oss.
*laddade till tusen*

får se vad hästarna säger om tjuren, en sådan har de faktiskt aldrig sett.

Nej, jag tränar i Rogstorp, Kungälv för Johanna Nygren och David Holmström.

Nu har jag läst igenom TR en del och det är bara att sucka, återigen en gren som inte tillåter raka bett. Har grymt svårt att begripa varför. Bara i svår klass får man ha enbart stångbett, och den nivån är vi inte riktigt på, om man säger så. Så det var ju trist.

Såg att de har uppdaterat lite angående ryttarens klädsel, den ser mer och mer ut som dressyrklädsel :p

Känns som TR än så länge är lite luddigt överlag.

Sen fattar jag inte en sak, om de nu kräver tvåhandsfattning i alla klasser upp till svår klass, hur gör man då med hinder där man måste ha enhandsfattning? Ibland rider man ju något annat hinder med lansen i handen innan man kommer till tjuren.. eller blir det bara i svår klass man gör sånt då?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 947
Senast: fixi
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Tassa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka