heffaklumpen
Trådstartare
Om ett troll dör så lottas det först om trollet kommer att bli lejon eller björn. Sedan lottas det igen bland rollerna på den sidan vilken roll trollet får. Om trollet blir björn så ingår hen i lyan och om trollet blir lejon så fortsätter hen som god spelare utan att ingå i någon lya.Jag fattar ingenting av det där med trollens död och omvandling, tror du att du kan förklara det lite närmare @heffaklumpen ?
Vad händer med vinstvilkoren tex.?
När (om) trollet dör avslöjas trollets identitet, så alla kommer veta att det är ett troll som har dött. Det som inte avslöjas är däremot vilken sida trollet fortsätter spela för (trollet räknas inte längre som troll då, utan som ond eller god). Det andra trollet får inte heller veta det.
Angående vinstvillkoren. De fungerar som vanligt med att goda vinner när alla onda är döda och onda vinner när de är fler än de goda. Men, om något av ovanstående är uppfyllt och båda trollen är vid liv så vinner trollen. Om ett troll dör så kan trollen alltså inte vinna.
Onda ska som sagt vara fler än de goda för att vinna och där räknas inte trollen in som goda. Samma gäller för goda, de ska ha ut alla onda för att vinna och trollen räknas inte som onda. Men om båda trollen är vid liv så vinner trollen, så för att onda eller goda ska kunna vinna så måste minst ett troll dö. Trollet räknas inte längre som troll efter dess omvandling.
Pegasus har rätt.Jag fårstår inte det jag har markerat, vem får en rad mindre av vad?
Så länge spionen är vid liv så får spionen all information. Men när (om) spionen dör så går informationen till Vargarna. I samband med att vargarna lägger sin röst så bestämmer de en person som ska få en rad (LL lottar) av spioninfon. Den raden når inte vargarna. Om vargarna inte utser någon som ska få en rad så lottas det ändå en rad som vargarna inte får, men den raden går inte till någon. Den meningen som du markerade var mer för att förtydliga att Vargarna inte kan låta bli att utse en person för att de själva ska få all information.