Whippet vs. Saluki?

Sv: Whippet vs. Saluki?

En azawakh är (ofta mycket) mer reserverad mot främmande människor än de "vanliga vinthundarna" brukar vara. De har dessutom inte bara jaktinstinkt, utan även vaktinstinkt.
Det är lite som om man tagit alla vinthundens vanliga kännetecken (avhållsam mot främmande, bunden till sin familj, sover inne men aktiv ute osv) och förstärkt dem och lagt till lite vaktinstinkt.
Helt underbara hundar (i mina ögon), men man måste vara mycket väl medveten om vad man skaffar sig för något. Har man inte vana av vinthundar tidigare så skulle jag själv inte rekomendera den personen att köpa en azawakh.

En sloughi är väldigt lik azawakhen, men mer "vanlig vinthund" mentalt. Förutom på en punkt - jakten. En sloughi jagar inte bara med ögonen som andra vinthundar, utan den spårar och använder näsan och är därför mycket svårare att ha lös. (Det är i alla fall vad jag fått höra av en uppfödare med lång erfarenhet av sloughi.)

(Tillägg)
Anledningen till att afghan brukar ses som "svårare" är för att många som inte är vinthundsvana får kontakt med dem och därför uppfattar de som korkade när de i själva fallet är otroligt självständiga och med en enorm värdighet. De har oftast mer värdighet och är mer svårmutade än tex. whipp, greyhound och saluki.

Senast ändrad:

Men salukin har ju också vakt - den skulle ju vara en allt-i-allo-hund för beduinerna. Nåväl, jag förstår hur du menar.
Dock har flera salukis jag haft och mött varit väldigt "förstärkta" i sina egenskaper. Men det är nog olika i olika linjer skulle jag tro.

Jo, en saluki har vakt, men inte mycket (jag har aldrig träffat någon med mycket vaktinstinkt iaf) vilket jag upplever att en azawakh har.
Helt klart olika i olika linjer - något som jag upplever att blir tydligare och tydligare. Om det beror på att jag blir mer insatt i rasen för varje dag som går eller om det beror på att det faktiskt är något som förändras, det vågar jag inte svara på.

Tycker att det finns vissa salukis som är extremt reserverade, vissa snudd på rädda för främmande, vissa vaktar mycket, andra skulle bara sova om det kom inbrottstjuvar. Vissa har "will to please", andra är sådana enorma "divor" att de knappt går att muta med köttbullar. Hur mycket av det som är rent individuellt och hur mycket som beror på linjer sitter jag och försöker ta reda på :p

Saluki är :love:
När jag köper hund blir det def. en saluki. Så himla mkt erfarenhet har jag inte av dom mer än att jag träffat några enstaka. Men älskar den typen av hund och utseendet är ju bara att dö för!

Jag hoppas att man inte kommer försöka avla bort för mycket av dessa egenskaper. Dem är liksom orsaken varför man vill ha just saluki och inte en hund. ;)
Salukin är den ras vars DNA är närmst vargen - och det märks verkligen till sättet. Och ska märkas! Jag älskar det där vilda, det där frihetslängtande. Jag känner igen mig så mycket i dem. :)

Senast ändrad:

Jag hoppas att man inte kommer försöka avla bort för mycket av dessa egenskaper. Dem är liksom orsaken varför man vill ha just saluki och inte en hund. ;)
Salukin är den ras vars DNA är närmst vargen - och det märks verkligen till sättet. Och ska märkas! Jag älskar det där vilda, det där frihetslängtande. Jag känner igen mig så mycket i dem. :)

Det hoppas jag med att man inte försöker! Tyvärr finns det (som inom alla raser skulle jag tro) personer som försöker få fram så bra show-hundar som möjligt. Då ska de bara vara så mjuka och lätthanterliga som det bara går, samt visa upp sig showigt.
Lite "Hej, TITTA på mig" istället för det ursprungliga "Jag är vacker, titta på mig om du vill, jag bryr mig inte, jag är fin ändå".

Jag känner igen mig en del i salukin, men framförallt så kompletterar de mig väldigt bra. De har mycket som jag behöver, mår bra av och vill ha - men inte har själv. Utan en saluki är jag inte en "hel" människa.

Ohhh vad mysigt! Jag längtar så efter den dag då jag kan skaffa saluki igen! Hoppas att den dagen kan bli redan denna höst/vinter!

Oh, har du någon på G eller vadå? Tell me! *nyfiken dåre*

Förövrigt är jag på kenneln där min valpis bor nu. Hon är söt som jag vet inte vad - och redan en diva. :love:

Ja det är tråkigt... Då blir det lite Barbie-effekt eller vad man ska säga... :crazy: Jag gillar verkligen det där vilda och samtidigt aristokratiska salukin har. Mer varg än hund. Mer vilddjur, men ett vilddjur vars förtroende man kan vinna! :love:

Jag kikar just nu lite på en hund som längre tillbaka (jag är inte så bra på nutida kennlar) har väldigt fina linjer, MASSA Knightellington bland annat! :love: Och dessutom massa Asphodel Arabis! Jag älskar de hundar med mycket påbrå från honom, vår familj hade en mkt rastypisk dotterdotter till honom. (Kan PM:a vad det är för uppfödare som jag just nu kikar på om du vill veta)
Sedan är jag ju lite sugen på en ökensaluki också. I Finland finns det flera ökenkennlar. Intressant tycker jag!

Oh vad mysigt! Så länge sedan jag var på salukikennel! Är det Khalils valpen är ifrån? (Gissar fritt eftersom det står Boden på din ort ;) )

Senast ändrad:

Svarar på mig själv här... ;)

Angående temperament eller så... Läste lite i rottistråden här och träffar även en schäfer ibland som bor i min trappuppgång. Jag har märkt att jag inte alls känner mig lika säker med en brukshund som med en vinthund.
Salukin har den där försiktigheten i sättet som även jag har. Det gillar jag skarpt hos dem. Som en varg, häst eller katt... Försiktighet, intuition, integritet, stolthet och värdighet - det är salukin för mig.

Nu är jag väl ingen total mespropp mot andra hundraser, men jag känner inte den där självklara styrkan jag känner med en vintis. Det känns som vi talar samma språk. :love:

Ja det är tråkigt... Då blir det lite Barbie-effekt eller vad man ska säga... :crazy: Jag gillar verkligen det där vilda och samtidigt aristokratiska salukin har. Mer varg än hund. Mer vilddjur, men ett vilddjur vars förtroende man kan vinna! :love:

Jag kikar just nu lite på en hund som längre tillbaka (jag är inte så bra på nutida kennlar) har väldigt fina linjer, MASSA Knightellington bland annat! :love: Och dessutom massa Asphodel Arabis! Jag älskar de hundar med mycket påbrå från honom, vår familj hade en mkt rastypisk dotterdotter till honom. (Kan PM:a vad det är för uppfödare som jag just nu kikar på om du vill veta)
Sedan är jag ju lite sugen på en ökensaluki också. I Finland finns det flera ökenkennlar. Intressant tycker jag!

Oh vad mysigt! Så länge sedan jag var på salukikennel! Är det Khalils valpen är ifrån? (Gissar fritt eftersom det står Boden på din ort ;) )

Det känns som om vi gillar salukin av samma anledning :laugh:

Skicka PM! :D Jag vill gärna veta vilka uppfödare du kikar på.
Jag är lite smått... förvirrad i mina åsikter kring dessa "ökensalukis". Jag har hört så mycket blandade åsikter om dem och inte riktigt kunnat bilda mig någon egen åsikt än.. Har du lust att berätta lite mer om dem och hur du ser dem?

Jag var på salukikennel för... hm.. 3 timmar sedan :p
Yes, helt rätt gissat på vart jag håller till ;) (Min valp är förövrigt den sötaste och finaste i hela kullen och hon är helt.. helt otrolig)

Salukin har den där försiktigheten i sättet som även jag har. Det gillar jag skarpt hos dem. Som en varg, häst eller katt... Försiktighet, intuition, integritet, stolthet och värdighet - det är salukin för mig.

Låter som egenskaper jag värdesätter. Jag har fastnat totalt för både Saluki och Whippet, utan att ens träffat någon av raserna på nära håll.. Får hoppas jag tycker lika mycket om dem om (jag menar när!) jag träffar på dem.

Shit pomfrit, hur ska jag någonsin kunna välja ras..? Kan inte någon välja åt mig?:angel:

Föresten, ni får gärna fortsätta diskutera i denna tråd, det är intressant läsning för en som inte är speciellt kunnig:bow:

Jag diskuterar gärna hur mycket som helst ;) Förövrigt ska du få PM med lästips :p

Bor du nära Boden (vilket jag har för mig att du gör) så får du gärna hänga med mig till kenneln någon helg, då får du träffa både whippet och saluki ;)

Whippetar är ju så himla fina och verkar vara väldigt trevliga. :laugh: De syns ju då och då på agilitybanorna där de är viga som katter!
Tog denna bild idag:

DSC01489.jpg

Oh! Lovely bild!
Har du fler bilder på agilityvinthundar?
Vart i landet bor du? Fotar du mycket på tävlingar och så?
*okay, nu ska jag andas :p*

Oh! Lovely bild!
Har du fler bilder på agilityvinthundar?
Vart i landet bor du? Fotar du mycket på tävlingar och så?
*okay, nu ska jag andas :p*

Tog de här bilderna också :p:
DSC01490-Kopia.jpg

DSC01491-Kopia.jpg

Kolla vad högt över hindret den hoppar! :eek: Man skulle nästan kunna ha hindret dubbelt så högt!

Bor norr om Sthlm och kommer att börja foto väldigt mycket från och med nu när jag köpt min första systemkamera! Köpte den för en vecka sen så jag har inte riktigt lärt mig den helt än, men har redan tagit 1500 bilder.. :angel: Det är jättekul att fota agilityvovvar nu när de inte längre är suddiga prickar! ^^ Kommer tänka på att ta extra mycket agility-vinthundsbilder på nästa tävling. :p

Jag diskuterar gärna hur mycket som helst ;) Förövrigt ska du få PM med lästips :p

Bor du nära Boden (vilket jag har för mig att du gör) så får du gärna hänga med mig till kenneln någon helg, då får du träffa både whippet och saluki ;)

Vilken tur! Men jag har inte fått något PM:(

Japp, jag bor i Sunderbyn så det är ju nära:) Kanske får ta mig en titt med dig nån gång, om jag vågar!:o
Går du på Grans föresten? Eller är det bara något jag fått för mig? Har 2 - 3 kompisar som går hund andra året (tror jag iaf, men de går på Grans iaf!)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 678
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
350
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 324
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX