Whippet vs. Saluki?

E

Eccentric

Är ev. på gång att köpa hund (blir dock om minst ett år), och jag kollat på en massa olika raser - allt från chihuahua till finsk lapphund. Känner att jag vill ha ett hum om en massa olika hundraser innan jag bestämmer mig för vad för slags hund jag vill tillbringa en massa år med!

Är lite inne på en vinthund, och jag har blivit förtjust i både Whippet och Saluki.
Känner att det skulle kunna vara något för mig (utav det jag läst på rasernas webbsidor).

Så nu skulle jag vilja ha lite hjälp att jämföra dessa två raser? Vad skiljer dem åt mest? Förderlar/nackdelar med respektive ras?
Är dessa raser totalt olämpliga att ha som första hund..?

Sen så är jag lite orolig för det här med jaktinstinkten, jag vill kunna ha min hund lös lite då och då utan att den sticker iväg helt okontrollerat...

Skulle vara väldigt tacksam för svar! (Red_chili, du får gärna svara b.la.;))

Sv: Whippet vs. Saluki?

Saluki och whippet är underbara raser. Vinthundar överhuvudtaget är underbara. Jag personligen tror att whippet är lite lättare att ha som första gångs hund. Salukin är ofta mer självständig och gör lite mer som den vill. Riktiga vackra divor är dom. Whippet är lite mer för att vara sin ägare till lags. Men detta är min personliga åsikt. :)
Annars kan jag varmt rekommendera Greyhounden också ;)

Angående jaktinstinkten tror jag att man kan ha alla hundar lösa bara man jobbar med dom tidigt. Fördelen med vinthundar är ju att dom jagar med blicken och inte med nosen.

Lycka till med ditt hundköp!!:)

Vad jag förstår på svärmor som haft salukis i över 40 år så beror det på individen om dom jagar, eller alla jagar mer eller mindre men en del går att träna bort det till stor del på.
En av deras hannar gick aldrig att släppa, någon tik stack aldrig, somliga har bara stuckit om viltet sprätt upp mitt framför näsan.
Dom är trevliga, riktiga divor som någon sa men sociala och smarta, glada hundar.
Kräver en del pälsvård då behänget gärna tovar sig.

Haha, nu får du ditt efterlängtade svar från mig ;)

Salukin: Divor med mycket självständighet. Ganska avhållsamma mot främmande männikor (även om de mutar) men väldigt kärvänliga mot närmsta familjen. Går att ha lösa men har mycket jaktinstinkt så att träna inkallning är ett måste. De springer på stooora ytor när de är lösa. Sängliggare inomhus men promenadglada utomhus. Rasrelaterat problem: Hundar med galet långa bakben som visserligen ger en "showig" gång, men det är ingenting en saluki ska ha och de orkar springa mer och bättre utan de där läskiga bakbenen.

Whippeten: De har värdighet men ändå lite "will to please". Gillar att vara med där det händer saker men är ändå lugna inomhus. Har lätt för att gilla alla som mutar med lite godis ;) De älskar att ligga under täcket i sängar men måste få röra på sig ganska mycket för att vara riktigt nöjda. Enda rasrelaterade "probelmet" är att de ofta är för stora om man går efter rasstandarden och att de otroligt ofta är tjocka.

Fördelar/nackdelar tänker jag inte säga några eftersom det är varierande från person till person.
Jag föredrar salukin pga deras extrema värdighet, lugn och storleken passar mig bättre.

Hurvida hunden sticker iväg eller ej när du släpper den är framförallt en träningssak - men en whippet är ofta lättare att träna till bra inkallning. De springer dessutom oftast enbart på förhållandevis små ytor (jämfört med salukin som springer på enorma ytor).

Är det något mer du undrar över så är det såklart bara att fråga!

Angående jaktinstinkten tror jag att man kan ha alla hundar lösa bara man jobbar med dom tidigt. Fördelen med vinthundar är ju att dom jagar med blicken och inte med nosen.

Min erfarenhet är att om man mkt tidigt börjar med lösa kurragömmalekar i skogen så lär sig valpen mkt snabbt att hålla koll på en. Även när den börjar bli äldre och får upp ögonen för djur. Men givetvis är instinkten olika start hos olika individer.

delvis kl

Tack för alla svar! Ska fundera om jag kommer på någon fler fråga. Puttar upp tråden lite så länge:angel:

Försök träffa lite hundar från de olika raserna så blir det nog lättare för dig att bestämma dig ;)

Sant sant, ska på utställningen i pite i slutet på maj tänkte jag, får ligga lågt tills dess:p Då får man ju en liten överblick iaf:)

Var en tjej som gick med en Whippet framför mig idag på väg till skolan, jag kunde knappt hålla mig från att fråga om jag fick hälsa på den:P

Oh, då kanske vi ses - om jag inte åker ner till Sthlm med min salukivalp istället :p
Men jag känner lite whippar och en drös salukis som ska ställa där, så jag kommer nog dit...

Nu känner jag inte till något om Saluki, men whippen är underbar :love:
Har för närvarande 5 och inte problem med att ha någon av dom lös.
Börja tidigt med kontaktövningar och ha gärna med en liten godbit i fickan, finns inget en whippe inte skulle göra för något gott :p.

Dom är väldigt lättlärda om man är villig att hoppa kråka, låta konstigt, se kansig ut och förstöra sina klädfickor med hundgodis :D. Har haft flera förstagångs valpköpare hos mig som klarat av sina whippar med bravur!
Några av de som aldrig tidigare haft egen hund tränar o tävlar idag agility och lydnad.
En av våra senaste valpköpare har till o med talat om att börja träna jycken till räddningshund då han tidigt visat sig ha vissa kvaliteer för detta.

Kan ju tilläggas att alla våra älskar att bära saker, men jag vet inte om det tillhör vanligheterna inom rasen :)

Vinthundar överlag är ju helt underbara raser.

Har själv en whippet som absolut skulle passa som första hund. Jag har förstått att whippen kan vara lite mer lättlärd än salukin som tydligen ska vara mer egensinnad:angel:

delvis knapp

Åh, vad kul att höra att de verkar passa som första hund. Ni säger att de är lugna inne och att de är mer go i dem utomhus, då blir min fråga: hur mycket motion kräver de? (frågan ställer jag till alla i tråden:))

Äh, sthlm kan du åka till någon annan gång! ;p Jag ser fram emot att kolla in en massa goa raser:)

Tja....motion, de är inte mer motionskrävande än någon annan hundras. Mina får jag bokstavligen bära ut om dom är för trötta någon dag.:D
Sen beror det nog på hur slimmade man vill ha dom och hur matglada dom är :p.

Mina har alltid varit nöjda om dom får vara nära och vara med, springa lösa o rejsa av sig lite då och då samt att som oftast är ute på koppelpromenad allt från ½ -2 timmar om dagen.
Men då kan tilläggas att jag håller mina som rena sällskapshundar och tränar inte något aktivt öh (dvs är inte med i någon förening/klubb).
Bor dock på landet så dom går in o ut ur huset som dom själva behagar när det är fint väder ute :)

Glömde...en av mina valpköpare har med sig sina när hon rider samt åker fyrhjuling, men mer vältränade jyckar får man nog leta efter.
Dom är helt enkelt fruktansvärt anpassningsbara, det är iaf min erfarenhet :laugh: Blir vad man gör dom till är nog rätt uttryck.

Ännu ett positivt svar, jag tror denna ras kan vara något för mig:) Synd att det är över ett år kvar innan det ens blir aktuellt..

Jag kan åka dagen efter ;)
Då får du en privat guide bland alla vinthundsraser om du nu skulle vilja ha det :p

Justeja, det där med "förstagångshund" hade jag inte svarat på tror jag!
Jag vill nog säga att alla vinthundsraser är jätterbra förstahundar (förutom azawakh och kanske sloughi).
Whippet (som det ju låter som om du är mest inne på) är den populäraste vinthundsrasen i Sverige och det har den varit i flera år.
Det reggas t.o.m. fler whippar än greyhounds i Sverige varje år sedan -03 och vad jag vet så är det inte speciellt många omplaceringar = alla "går åt" och rasen växer.
Det är just för att den är liten, lätt att ha att göra med och är en bra allroundhund.

Låter ju fantastiskt bra. Alltså jag vet faktiskt inte vilken av raserna jag är mest inne på, svårt att veta när man inte träffat dom s.a.s.. Men i teorin verkar båda väldigt bra:)

Jag vill nog säga att alla vinthundsraser är jätterbra förstahundar (förutom azawakh och kanske sloughi).

Nu blir jag lite nyfiken... Hur menar du? På vilket sätt sklle de vara svårare än t.ex saluki? (Har ingen erfarenhet av de raserna själv, dock vet jag att afghan brukar ses som en "svårare" ras.)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 829
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 678
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
350
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 324
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX