E
Eccentric
Är ev. på gång att köpa hund (blir dock om minst ett år), och jag kollat på en massa olika raser - allt från chihuahua till finsk lapphund. Känner att jag vill ha ett hum om en massa olika hundraser innan jag bestämmer mig för vad för slags hund jag vill tillbringa en massa år med!
Är lite inne på en vinthund, och jag har blivit förtjust i både Whippet och Saluki.
Känner att det skulle kunna vara något för mig (utav det jag läst på rasernas webbsidor).
Så nu skulle jag vilja ha lite hjälp att jämföra dessa två raser? Vad skiljer dem åt mest? Förderlar/nackdelar med respektive ras?
Är dessa raser totalt olämpliga att ha som första hund..?
Sen så är jag lite orolig för det här med jaktinstinkten, jag vill kunna ha min hund lös lite då och då utan att den sticker iväg helt okontrollerat...
Skulle vara väldigt tacksam för svar! (Red_chili, du får gärna svara b.la.
)
Är lite inne på en vinthund, och jag har blivit förtjust i både Whippet och Saluki.
Känner att det skulle kunna vara något för mig (utav det jag läst på rasernas webbsidor).
Så nu skulle jag vilja ha lite hjälp att jämföra dessa två raser? Vad skiljer dem åt mest? Förderlar/nackdelar med respektive ras?
Är dessa raser totalt olämpliga att ha som första hund..?
Sen så är jag lite orolig för det här med jaktinstinkten, jag vill kunna ha min hund lös lite då och då utan att den sticker iväg helt okontrollerat...
Skulle vara väldigt tacksam för svar! (Red_chili, du får gärna svara b.la.