whippet kunniga

Nominous

Trådstartare
ja, jag går i funderingar på att skaffa en whippet. jag har hittat en jättefin hane som är 4 månader hos en seriös uppfödare. han är ej såld ännu för att hon vill att han skall hamna hos en som verkligen helhjärtat vill ägna sig åt att ställa honom.
så tänkte jag höra om det finns någon som är duktig på whippetens exteriör här??
jag själv tycker att det är en väldigt fin hund och den verkar stämma bra överrens med rasstandarden. men jag vill ha fler ögon som kan kritisera hunden.

5984648.jpg

5984647.jpg
 
Sv: whippet kunniga

Lite mjuka mellanhänder, men han ser fin ut, men en vänn och whippetuppfödare till mig brukar säga att just whippet kan växa bort sig eller till sig, en som ser fin ut som valp kan bli ngt helt annat, men han är ju nu så pass "gammal" att han borde bli fin, hoppas att han är trevlig oxå. :D
 
Sv: whippet kunniga

tack.
ja uppfödaren säger att han blir finare och finare. och har läst på deras gästbok att det är många som skriver om just denna hund att han kommer blir något utöver det vanliga.
jag har ju egentligen ingen aning om hur en whippet ska se ut då jag aldrig haft någon. men jag är helt kär i dem!!:love:

usch - jag hatar att köpa hundar för utställning, det kan ju bli vad för skit eller bra som helst ju. suck. fast han är ju rätt gammal nu så man borde ju evta vad man får som sämst?? eller??

du som verkar kunnig!
 
Sv: whippet kunniga

:rofl: Söt,men frågan är om han "hänger"lite på sina framben,bara för att han blir hållen under hakan och inte är van vid det?Tycker att du ska se på handlovsvinkeln när han står "på sina egna ben",så att säga.Annars är det en underbar ras.Lycka till:banana:
 
Sv: whippet kunniga

ja det är tänkvärt det du säger. men frågar är hur mycket han håller under hakan?? han kanske bara trycker till lite så huvudet skall hållas upprätt?
mne vad menar du med hänger lite på sina framben??

sen till alla - hur mycket kan man lita på en uppfödare om dom säger att det är en jättefin hund? dom är mycket utställningsvana och avlar bara på meriterade tikar och hanar. känns som dom är seriösa.
eller säger dom sånt för att bli av med hunden? k
 
Sv: whippet kunniga

Veka mellanhänder, men i övrigt en fin hund.

Frågan om du ska lita på uppfödaren är ju omöjlig att besvara, då vi inte känner personen i fråga..
Det är det bara du som kan avgöra ;)
 
Sv: whippet kunniga

detta är kopierat ur deras gästbok om just denna hunden:

--------------------------------------------------------------------------------

Jättehärliga Whippar. Tycker mycket om Eran hane XXXXX. Härlig hane med mycket massa och härliga vinklar. Lycka till med honom, han blir nog något utöver det vanliga!

--------------------------------------------
Hej!
Vad fina 9 veckors bilder. Han är ju så snygg XXXXX!

--------------------------------------
Nu har jag tittat på bloggkort - hmmm - om man säger som så, det syns vilka valpar som blivit tränade att stå och vilken som inte blivit det men snygg är han lilla XXXXX..


----------------------------------------------

det måste väl vara positivt att det är många som skriver om just han. det är den enda valpen dom nämnt i gästboken...
 
Sv: whippet kunniga

Veka mellanhänder, men i övrigt en fin hund.
finns det chans att dessa rätar till sig?? och hur stor är chansen?
som islands_lover sa så har ju whipparna en förmåga att räta till sig ordenrligt. och enligt uppfödaren så är han under stark förändring. blir bara finare och finare för var deg.

mne hur vet man om man kan lita på en uppfödare eller ej?? det är ju dels därför jag vill ha kritik från er åxå! :bow:

men vad mer kan man ge kritik på?? både bra och dåligt! är det nåt ni tycker han har övervägande bra? väntar på bilder frammifrån och bakifårn..
 
Sv: whippet kunniga

Det finns goda chanser att mellanhänderna rätar upp sig och gillar du hunden och uppfödaren, så slå till :)
 
Sv: whippet kunniga

Allt ser fint ut... nog kan mellanhänderna växa till sig, kan även vara (behöver inte) att han har tvärväxt och behöver lite kalk och c-vitamin.

JAG skulle kanske önska han ngt längre, men allt är ju en smaksak, jag tycker kanske att en maskros är vacker när kort i stjälken men du tycker om långa stjälkar, men det är iallafall en maskros. Och så ska du tänka när man ställer ut...
Jag gillar huvudet oxå... du får gärna pm:a uppfödaren :p

PS tack för du tycker att jag verkar kunning... Jag har inte whippet, men rör mig i deras kretsar, och jag ska ha en hanne en vacker dag från mig bekant och whippetuppfödare :love:
 
Sv: whippet kunniga

ja jag gillar bägge. men efetrsom jag är ute efter en hund att satsa hårt och seriöst i ringen med så vet jag ju inte.. :cool:
fast om jag inte vet nu så måste jag ju skaffa kött på benen tills jag vet - å då kanske det är en bra hund att lära sig på??:idea:
 
Sv: whippet kunniga

jo det låter vettigt, fast vad vill en domare se?? fast smaken är ju som baken bland dem med - så det räcker ju aldrig att ha en enligt rasstandarden - för den kan liks förbaskat bli slagen av en hund som inte följer rasstandarden bara för att den föll domaren i smaken.

men vad föredrar man?? och är han "för" kort i ryggen??

vad menar du med tvärväxt?? att han vuxit mycket på en gång å att kroppen inte hänger med?? så är enligt uppfödaren fallet - at han sista tiden vixit ordentligt och i rätt riktning - då kanske mellanhänderna kommer åxå när han börjar få lite stabilitet?
 
Sv: whippet kunniga

Personligen håller jag med om de veka mellanhänderna och tycker dessutom att han ser ut att ha lite stort huvud. Jag har mailat min syster som har/har haft flera champions för att höra vad hon tycker. Återkommer!
 
Sv: whippet kunniga

Jag tycker också att han har lite veka mellanhänder och ev lite kort i ryggen. Men för övrigt tycker jag att det ser ut som en snygg whippet. Just nu kanske han har en aning stort huvud i proportion till kroppen men det tror jag att han växer i. Du får gärna pm vem uppfödaren.:)
 
Sv: whippet kunniga

Personligen håller jag med om de veka mellanhänderna och tycker dessutom att han ser ut att ha lite stort huvud. Jag har mailat min syster som har/har haft flera champions för att höra vad hon tycker. Återkommer!

ååh tack!! vad snällt! hoppas hon svarar fort!! :d
 
Sv: whippet kunniga

ja han kanske har stort huvud. men kanske är bilden som spökar?? *hoppas hoppas* :p

mne alla som skrivit i gästboken har träffat han i verklgheten - så dom har ju sett han irl.

hmm.. vad jobbigt dethär är. är det ingen som är whippetproffs som vill följa med när jag ska hälsa på han?? :D *snäääälla!!!*
 
Sv: whippet kunniga

Det kan säkert vara bilden som spökar. Det är svårt att säga på ögonblicks bilder. Jag tycker att han ser riktigt trevlig ut. Fin färg. Och om du bestämmer dig för honom och han inte skulle bli en utställningschampion så har du i alla fall valt en underbar ras :love: :love: :love:
 
Sv: whippet kunniga

Personligen håller jag med om de veka mellanhänderna och tycker dessutom att han ser ut att ha lite stort huvud. Jag har mailat min syster som har/har haft flera champions för att höra vad hon tycker. Återkommer!

väntar med spänning!! :bump:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 188
Senast: Vicks
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 912
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 460
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp