whippet kunniga

Sv: whippet kunniga

Jag surfade rätt på din uppfödare :smirk:
Hur som helst, du kan ju titta lite på hur andra whippets har sett ut vid 4 månaders ålder, det är intressant att jämföra. Man får ju ändå tänka på att de kan växa lite olika - men de största skillnaderna brukar ändå vara i junior/unghundsåldern tycker jag. Då kan de finaste blivande champions ha sett förskräckliga ut. :angel:

Här är min whippet när han var 4 månader, han är lite av lite längre modell skulle jag vilja säga, lite annan typ hela han med huvud och annat. På sista bilden är han 3,5 år och erhåller sitt championat. Därmed inte sagt att detta är någon stjärna. :D

Titta:

5997697.jpg


5997698.jpg


5997696.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: whippet kunniga

Med det menade jag bara att jag blev nyfiken eftersom du skrev om vad uppfödaren sagt osv men inte vilken uppfödare det var. Menade inget med smileyn eller något sådant. Måste ju kolla och det var inte så svårt att lista ut vilken det var faktiskt.

Nu har jag ändrat så du ska kunna titta på bilderna! Det var bara skoj att jag hittade 4-månadersbilder på datorn, den som spar han har! Grattis till val av jättetrevlig ras!!! :bump:
 
Sv: whippet kunniga

hur lång tid är det mellan första å andra bilden?? på den första ser han ut att ha lite lika mellanhänder som den jag tittat på. men dina har stabiliserats jättefint till andra kortet. fast det är väl inte säkert att den jag kollat på gör det. :crazy: sen har din mycket graciösare huvud..
tycker du det är en chansning att köpa honom? tror du det någonsin kommer bli nåt av han?? vad hade du gjort i mina kläder? jag börjar ju förälska mig i hunden redan nu - och det lär ju inte bli bättre nästa vecka när jag ska hälsa på. om jag nu gör det. det är ju onödigt att åka dit om det inte är något utstälningsämne - för jag kommer garanterat bli blint kär i han om jag träffar han.. suck.
 
Sv: whippet kunniga

Hej igen:)
Vet du, jag tycker du ska åka o titta på valpen och om du tycker om honom (och uppfödaren) så ta den! Visst är valpen tillräckligt fin (enligt vad man kan bedöma på bilderna, vill säga) för att vara ett "ämne", sedan är det ju alltid godtyckligt hur exteriören bedöms, även för domare. Vissa vill ha lite längre hundar o andra kortare osv. Det viktigaste är ju att valpen är bra mentalt och att du trivs med den!
 
Sv: whippet kunniga

Ja, är det inte benhårt ett enda ändamål man köper en hund till åker man garanterat dit när man träffar valpen! :angel: Har du tittat runt vad som finns hos andra uppfödare för att jämföra? Titta på föräldrarna osv. Jag hittar inga fel hos hunden (förutom mellanhänderna som diskuterats förut) men det är kanske inte riktigt min typ helt enkelt. Min är mer lågställd än din, fast din hunds pappa är ganska lågställd och dessutom liten = bra eftersom hanarna kan bli lite för stora idag. Jag är ingen expert egentligen, jag är inte så bra på att förutse hur snygga valpar kommer bli...

Det var inte så svårt att hitta "din" uppfödare om man utgår från din bostadsort som står vid din användarbild. :)

De två första bilderna är tagna vid samma fotosession eller ungefär samma tidpunkt i alla fall, han ska vara 4 månader vid båda. Om jag nu har döpt bilderna rätt.
 
Sv: whippet kunniga

njae jag har inte tittat så speciellt mycket. det passar väldigt bra i tiden nu efetrsom alla utställningar här uppe är på vår och sommar + att jag har mycket ledigt just nu. och för att jag fick ett väldigt bra erbjudande ang hunden just för att jag vill satsa så helhjärtat med utställningen. för hon vill verkligen att hunden ska ställas. han säljs inte enbart som sällskap. så då måste det ju finnas nåt bra i han?? men just nu känns det bara som om det finns fel på han?? :(
jo jag tänker inte åka dit förrän jag vet att det är en exteriör jag vill ha - annars kommer jag ta med han hem ändå - det VET jag.:angel: å då måste jag ju skaffa en annan till utställning - å jag kan ju inte ha huuur många hundar som helst. 3 får räcka!! :D
 
Sv: whippet kunniga

jo det är klart. men jag vill ju verkligen att hunden har allt på sin sida för att lyckas. jag tycker bara synd om dom om dom alltis får dålig kritik.. jag kanske är för blödig! haha :o
 
Sv: whippet kunniga

jo det är klart. men jag vill ju verkligen att hunden har allt på sin sida för att lyckas. jag tycker bara synd om dom om dom alltis får dålig kritik.. jag kanske är för blödig! haha :o

Ja, det är väl ägarna som mår dåligt av det... inte hundarna:)
 
Sv: whippet kunniga

Valpar i den åldern är svåra att bedöma tycker jag, men generellt tycker jag att han ser fin ut. Lite kort i kroppen och lite kort svans kanske. Mellanhänderna är något veka, som flera har skrivit. Däremot gillar jag hans modell i övrigt, han verkar lagom, varken speta eller basset. Kan passa både för utställning och för whippetrace. Påminner mycket om en kompis whippet som hade stora framgångar både på banan och i ringen. Må hända att framgångarna på banan dominerade.

Men att uttala sig om extriören bombsäkert i denna ålder går inte. Min hunds kullbror var t.ex. den som uppfödaren trodde minst på av alla hundar de någonsin fött upp (sedan 60-talet!). Vad hände med honom? Jo, europachampion och deras mest framgångsrika uppfödning någonsin. Ja, så kan det gå.

Vad gäller kort i kroppen så kan ju jag berätta hur min italienska vinthund såg ut vid 3-4 månaders ålder: Hon var en bit högre än hon var lång. Mycket komiskt såg det ut :D - som om hon gick på styltor - men det växte bort naturligtvis.

Åk och träffa hunden om du tycker att det känns rätt. Rätt är ju så mycket: Att den passar för det man har tänkt sig, rätt personlighet, samt att det passar rätt i tiden osv. Det är mycket som ska klaffa och vägas samman.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 188
Senast: Vicks
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 912
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 460
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp