Welsh Cob - vilken typ önskas?

Sv: Welsh Cob - vilken typ önskas?

haha, jasså det är det som menas med bra sadelläge! :D

förövrigt förstår jag vad folk tycker är snyggt på hingsten, men jag är intresserad av ridning och inte utställning

Welsh cob är för mig en proportioneligt rejälare häst med ponnykaraktär, som besitter likväl styrka som smidighet.
Welshens vackra drag får inte försvinna för grovheten!

Håller med Jeeves om en försämring inom halvblodsaveln, och vill INTE se en spoarthäst-variant på welsh cob.

Dagens hästar är taniga, långa och gängliga, och jag upplever det som att de ofta "går sönder" pga. att aveln fokuserar på hästar som sprinegr fort och hoppar högt - inte hästar som håller att RIDA på, hästar som klarar av att gå i skog och mark, klättra i berg, dra tunga lass osv.

En häst ska vara proportionelig.

Jag har därför börjat intressera mig allt mer för just welsh cob, även om jag inte haft desto mer med rasen att göra.

Den brune var lite väl grov, den svarte som KungTulle visade ser lite mer rastypisk ut, om vi bortser från detaljer som ryggen (i den här diskussionen är det en detalj) som jag inte gillade.

Jag tänker på cobben som hyfsat grov, men ändå med finare drag, såsom huvud och rörelser. Jag vill inte behöva gissa vilken ras en häst tillhör, oavsett vad det är för ras. Sen finns det alltid vissa variationer, och där får man se till rasens syfte och ursprung för att dra gränser, tycker jag.

Jag vill inte behöva gissa vilken ras en häst tillhör, oavsett vad det är för ras.

Huvudet på spiken!
När man avlar rastypsavel så ska det definitivt synas vilken ras det är annars tycker jag att man har misslyckats med sin avel och då kanske ska ändra någonting, alternativt byta ras. :cool:

Tycker att "mellancobarna" är snyggast. De ska varken se ut som en övergödd köttbulle eller ett hbl utan ska både ha massa, ben och welshlook.

Mina favoriter är Broughton Replica och F. Sir Thomson som ju är av lite olika modell men båda två kan inte misstas för något annat än en Welsh cob. :love:

*kl*

har det försvunnit inlägg ut tråden, tyckte jag såg ett tidigare som jag tänkte att jag skulle svara på, men nu är det borta? :confused:

Jag kan absolut inget om rasen, men kände mig dragen till den för att hästarna genrellt verkar ha ett elastiskt rörelsemönster samt ett robust utseende åt det kallblodslika hållet med ordentliga ben, riklig behåring, men samtidigt ger ett ädelt inryck. Svårt att hitta bra exteriör bilder på cobbar dock, de visas oftast i flashiga rörelser (för att dölja exteriöra brister?) eller så är de feta :eek: Här tillexempel misstänker jag att det döljer sig en fin häst under övervikten :crazy: Nu ser den mer ut som en ardenner, fettklumpen på rumpan gör ju att den ser svankig ut iof

pdaniel2.jpg

Den här gillade jag, vad säger ni experter om den?

sevenmorningsbrenin1.jpg

jag följer i alla fall den här tråden med stort intresse, kul att se vad uppfödarana strävar efter :)

*kl*

Vi har två cobar i stallet, en av den lättare typen och en lite tyngre. Personligen föredrar jag den lite tyngre typen, men jag är svag för kraftiga hästar, lite mer kallblodstyp. :D

Lady's Liberty, imp. danmark e. Kildegaards Columbus:
ladyhagen.jpg

Bild771-1.jpg

Rhydfendigaid Tomos, val. e. Pendam Cardi:
DSCF1721.jpg

DSCF1749red.jpg

Antar att det är väldigt subjektivt vad man vill ha, och egentligen ser jag inget problem med det. Variation är av godo, det är upp till uppfödaren att välja. Jag hade valt den kraftiga typen, men det finns säkert lika många som föredrar en nättare cob. :)

Ber om ursäkt för stora bilder.:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Hur viktigt är det att WC har ett litet, brett welshhuvud (konkav nosrygg) med små öron? Med ett welshhuvud ser man ju verkligen vilken ras hästen tillhör. Verkar vara alldeles för vanligt med långa, raka och nästan lite grova huvuden..?

Hur viktigt är det att WC har ett litet, brett welshhuvud (konkav nosrygg) med små öron? Med ett welshhuvud ser man ju verkligen vilken ras hästen tillhör. Verkar vara alldeles för vanligt med långa, raka och nästan lite grova huvuden..?

:)

Derwen-Stallions.jpg

Victorportrtt.jpg

/KT

Kul att titta på lite cob bilder, har själv en welsh cob, en fusk cob
(welshcob med b-pappa), ett halvblodsto stor snäll o dräktig 170cm , tänkte sälja min w cob men nya ägarna klarade inte rida henne så jag köpte tillbaks henne (efter tre veckor), har låtit mitt halvblodsto bli mammaledig och börjat rida cobben själv 147 cm , tänkte att alla mina kompisar har islandshästar så varför ska inte jag kunna rida min cob tills min dotter blir lite större och tuffare, hon är nog av den lite lättare typen e.Star Kingdom ser ungefär så ut men mer rak i ryggen än den svarte hingsten på bilden och ett jättebra sadelläge, hade en W mountin förut och hon var ännu mer sänkt i ryggen än den svarte hon var eRevel Japhet-coed coch planed, har även haft en kompis som hade samma problem och det var en B, de var gamla avelston men sadlar som passade gick inte att få tag på. Min cob är framåt , lyhörd och snäll väldigt arbetsvillig, lite snabb i traven än så länge hon är bara riden ett halvår, har alltid hållit sig med hovarna i backen, Har även beställt jodpuchridbyxor för att chocka islandshäst kompisarna, ser att det ochså hör ihop med cob

Skrev inte vilken typ som önskas av cobben , de används väl mest till ridning här i sverige vill vi kanske ha en som är lite lättare eller medel synd att se feta cobbar på bilderna de skulle jag aldrig kunnat gissa att det är W cob , för köra med dem ska väl inte vara ett problem, gör det med halvblodet, ska köra in min fuskcob också, och blir det för stora tunga lass så har vi traktorer här och i skogen får vi väl använde våra få Nordsvenska brukshästar i dag. Och även att de är lättare måste de vara viktbärande och se ut som cob

Din nordis...? ;)

Jajemän skarpöga där!!!!

Jag kände mig lite på bushumör...:D.

Faktum är att jag hade en welshponny sec B i 27 år Tjelvar e. örnäs sunboy RW 27 u .Arian RW 181, som jag hade from han var 6 månader gammal tills vi var tvungna att avliva honom pga åldersfång...och jag älskar alla varianter av welshare....dom är så fina!:love:.

Tyvärr har ju ponnyer blivit snuskigt dyra sedan jag köpte welsh sist! Dvs 1978. Så det är inte troligt jag någonsin får råd med en ny. Tjelvar kostade 900:-. Ett bra pris särskilt om man slår ut det på 27 års tid....

/KT

Jag tycker nog att ett welshhuvud är en lika viktig del som övriga drag i rasprägeln. Korrekt exteriör och användbarhet går före estetik och rasprägel, men det finns ju inget som säger att hästen inte kan ha alltihop (i alla fall kan inte jag komma på någon sådan ras, speciell inte coben). Ett grovt huvud blir ju ett lika stort fel som obefintligt hovskägg etc.

Hej!
Jag är ingen "förstå sig påare" men är inte den här cobben svag i ryggen och gund i bålen?

Den mer traditionella (grövre) typen av Welsh Cob verkar vara på väg att minska i popularitet i hemlandet. Vilken typ går bäst här hemma i Sverige? Vill vi ha en Welsh Cob som ser ut som en korsning mellan NSV och Ardenner, en som ser ut som ett snyggt halvblod eller en "medelhäst"?? Tänker både på ridning/körning och utställning.

Är t.ex. den här hingsten för grov/grovbenad?

Jag tycker inte han är FÖR grov. Hellre den typen av cob än en som ser ut som en spinkig fullblodskorsning utan någon somhelst rastyp.....Fast mitt ideal är nog en liten liten aning lättare.

Jag tycker denna är ganska nära mitt cobideal:

Abercippyn Victor's Last

victor.jpg

/KT

No er det litt på grunn av "rumpe-flesket" at enkelte ser litt meir svunge ut i ryggen enn dei egentleg er?

Eg vil ha ein WC med tydelig ponnipreg, lang hals, god masse og gode bevegelsar over heile linja. Eg syns enkelte vert for lange i kroppen, det vil ikkje eg ha, heller ikkje dei som er for svunge i rygg og "kort-hals-plugger".

No er det fine med welsh coben at den kan sjå tung ut - men likevel vera lett som ei fjer på foten og lette å ri :)

Här är en annan bild på A. Victor's Last. Dock svårt att se hur ryggen ser ut med tanke på att han rör på sig...

abvila03.jpg

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 959
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka