Welsh Cob - vilken typ önskas?

Sv: Welsh Cob - vilken typ önskas?

Ähum, har en import som just för närvarande är under inridning och någon vettigare och mer lättriden unghäst har jag aldrig haft...

Precis min erfarenhet. Welshen är världens bästa ridhäst ;)

Ähum, har en import som just för närvarande är under inridning och någon vettigare och mer lättriden unghäst har jag aldrig haft...
Det här handlar nog mkt om hanteringsbiten hos uppfödaren samt psyket hos hästen, inte vilket land den kommer ifrån. Tyvärr så får coben ett dåligt rykte när det går som det gick på en närliggande ridskola, de köpte hem några cobbar genom en hästhandlare, dessa är nervösa och ganska svårridna. Vad de har varit med om i sitt tidigare liv vet ingen.

Jag har haft importerade ston som varit hur coola som helst att rida men de kom till Sverige redan som nyavvanda föl.

KL
JAG skulle aldrig betäcka ett cobsto som inte var inkörd el inriden. Något måste stoet vis att den är kapabel till. Likaså skulle jag inte använda mig av en hingst som inte var användbar till annat än avel.

Min personliga åsikt är att en cob som inte är inkörd är inte något att hänga i julgranen. Tyvärr så är inkörning inget som verkar vara prioriterat bland landets hingsthållare.
Jag har förkärlek åt de mer tyngre cobbarna men vill ändå se att de är bruksdjur med bra psyke. De behöver inte hoppa höghus eller gå SM i dressyr, jag ser hellre att de var lättinkörda, ej bakskygga, trevliga lättsuttna gångarter, lätta och säkra på hoven, en allroundhäst att rida jakt på hösten med, träna dressyr och hoppning på under vinterns kalla blöta isiga årstid, en kompis att köra långutflykter med på sommaren med hela familjen i vagnen, en showkompis att visa på utställning och en familjehäst som har allt. Om den sen hoppar upp till MSV och går högre klasser i dressyr är alltid trevligt men inget krav då jag :o inte går så långt......

Jättebra skrivet och precis det jag är ute efter! :bow:

Men måste tillägga att det här med körning trots allt är ett steg längre än ridning då det kräver helt andra kunskaper, dyrare utrustning, mer folk och framförallt vägar att köra på. Det är inte så lätt att få till för alla människor. Och det är ju en "stor grej" att ta tag i om man inte har några som helst baskunskaper av inkörning/körning överlag.

Däremot "om man går halva vägen" så förekommer det ju bland shetland och kanske någon mer ras (?) tömkörningstävlingar, och det om något hade varit mycket utslagsgivande i "prestationsbedömning" då hästen måste lyssna på föraren och vara fokuserad, lydig och avslöjar där sin hanterbarhet. Sådana klasser hade jag verkligen välkomnat med röd matta! :banana:

*kl*
Finns det några cob hingstar i sverige eller tillgängliga för svensk avel som har meriter från tävlingsbanorna?
Jag har lite funderingar på att såsmåningom avla på cob+fullblod för att få fram fälttävlanshästar och då känns det för mig viktigt att de har visat att de kan mer än att sprattla med benen i ena ändan av ett snöre.

*kl*
Finns det några cob hingstar i sverige eller tillgängliga för svensk avel som har meriter från tävlingsbanorna?
Jag har lite funderingar på att såsmåningom avla på cob+fullblod för att få fram fälttävlanshästar och då känns det för mig viktigt att de har visat att de kan mer än att sprattla med benen i ena ändan av ett snöre.

Morfar Caracas har tävlats framgångsrikt i dressyr. Cippyn Red Crusader tävlade SM dressyr med bronsmedalj på sin tur.
Vallas Tenita tävlade dressyr. Några namn på hoppning har jag inte men jag vet att det finns en hel del hoppcobbar ute på banorna men de kanske inte har gjort sig några namn ännu.
Om du ska avla vidare på din pojk så har du iallafall mer än bara snörsprattel i stammen;) Mamma har inte tävlat högre än 1.10 men hon har visat att hon har talang för det (9,28 i hoppsnitt)
I sekt D aveln så finns även sekt C hingsten Henfynyw Tywysog som tävlat SM dressyr.

:bow:Instämmer. Och många av dem ska kunna hanteras av barn/ungdommar. Ridbarhet och gott temperament är väll A och O.

J

Däremot "om man går halva vägen" så förekommer det ju bland shetland och kanske någon mer ras (?) tömkörningstävlingar, och det om något hade varit mycket utslagsgivande i "prestationsbedömning" då hästen måste lyssna på föraren och vara fokuserad, lydig och avslöjar där sin hanterbarhet. Sådana klasser hade jag verkligen välkomnat med röd matta! :banana:

Absolut tömkörning! Och fler ridklasser.
Jag har även visat Shettis och där har man även Agility som är en jättekul gren.

Morfar Caracas har tävlats framgångsrikt i dressyr. Cippyn Red Crusader tävlade SM dressyr med bronsmedalj på sin tur.
Vallas Tenita tävlade dressyr. Några namn på hoppning har jag inte men jag vet att det finns en hel del hoppcobbar ute på banorna men de kanske inte har gjort sig några namn ännu.
Om du ska avla vidare på din pojk så har du iallafall mer än bara snörsprattel i stammen;) Mamma har inte tävlat högre än 1.10 men hon har visat att hon har talang för det (9,28 i hoppsnitt)
I sekt D aveln så finns även sekt C hingsten Henfynyw Tywysog som tävlat SM dressyr.

Det var just det jag föll för med honom, att det finns talang i stammen. Tyvärr blir han nog lite liten för att använda om jag vill ha fram en stor häst att tävla själv men med rätt fullblodsto skulle det förmodligen bli kanonponnyer efter honom.
Själv är jag sugen på att (när jag vunnit på lotto) hitta ett riktigt fint cob sto (skulle inte bangat på Fiona) att betäcka med min fullblodshingst.

Precis så som du beskriver under rubriken personlig åsikt önskar jag att min cob ska bli och hade jag varit modigare så vore han även inkörd. Har kört i många år men håller mig till shetland eller russ, har provat köra varmblod men tyckte att det gick på tok för fort:o

Hoppas att många fler av er som håller på med avel har din inställning till just andvändbarheten och det goda temperamentet.

Sååå, tillbaka till utseendet igen (även att det ju inte är det viktigaste...) :smirk:

Många verkar rädda för de alltför höga knälyften och vill hellre ha ett vägvinnande steg, även om de skulle förlora knä-aktionen på köpet. Behöver cobbarna ha väldigt "cobbiga" gångarter för att vara intressanta?

Behöver cobbarna ha väldigt "cobbiga" gångarter för att vara intressanta?

Mitt svar är nog både ja och nej. Jag tycker att de ofta visar riktigt höga knälyft när de är spända och på tårna. Min Wpb kan tex röra sig väldigt "cobbigt" om hon är spänd, där får man jobba på takten innan man trycker på, annars blir det mest sprattel fram.
Jag vill absolut att de ska ha ett vägvinnande steg, kunna länga sig, men, "singer symaskinstrav" är ju inte helt fel när man kortar upp:idea: Dock får de aldrig bli "trippiga" som många ponnyer lätt blir i traven.
Tycker överlag att de biljarderar mindre än tex P.R.E, vilket är bra. Har en nära vän som dömmer dressyr upp till st.Georg och vet lite hur det tänks kring "udda" rörelsemönster.
Ska man köpa en Cob till dressyr så får man ju välja rätt häst, precis som om man ska ha den till hoppning eller körning. Jag tycker att det är bra med så stor variation inom rasen. Alla kan hitta det dom vill ha.

Vilken inrikning har ni som äger/vill äga/drömmer om en Welsh Cob? "Skogsmulle"? Allround? Dressyr? Hoppning? Körning? Western? Akademiskt? Annat??

Varför vill/ville ni just ha en Welsh Cob?

Dressyr. Jag köpte mig en Cob som jag tycker passar för ändamålet rent exteriört.
Att det blev just Cob berodde på att jag ville ha en liten häst (ponny) med mycket massa, som rör sig bra.
Har haft Cobbar på nära håll under många år och sett vad de kan utveckla gångartsmässigt.

Jag var ute efter en HÅLLBAR och TÅLIG ras med massa men utan att bli för tung. En liten storhäst med ponnyegenskaper:)

Användningsområde; allround skogsmulle med gångarter som är tillräckligt bra för att göra det roligt att träna dressyr.

Jag har varit lite orolig för symaskinstraven som min cob har uppvisat på lina samt den fyrtaktiga galoppen men nu när han är under inridning så har han motbevisat detta. Han har en helt fenomenal, rund galopp som jag aldrig trodde han skulle ha:love: Traven kan han länga fint när han söker sig lite nedåt. Är inte längre orolig för att han ska få tråkiga gångarter i a f.:banana:

Jag rider dressyr, hoppning, i skogen samt kan tänka mig att lära mig körning. Det jag gillar hos cobben är bl.a att den har både massa och ädelhet, och kan användas till mycket. Dock är jag inte helt hundra på vad det slutligen blir för ras när jag väl skaffar egen häst, welsh cob står högt på listan.

Har pratat med uppfödare som tycker att våra hingstar generellt sett ser alldeles för mycket ut som "sporthästar" och har tappat welshkaraktären. De anses har för mycket luft under sig, för långa skenor och några av dem har för upprätta kotor.

Är det så vi vill att våra Welsh Cob ska se ut? Är det det som gör dem till eftertraktade som ridhästar? Är "urtypen" på väg bort?

får jag vara oförskämd och fråga om svankryggen ingår i urtypen?

Min personliga åsikt är att en cob som inte är inkörd är inte något att hänga i julgranen. Tyvärr så är inkörning inget som verkar vara prioriterat bland landets hingsthållare.
Jag har förkärlek åt de mer tyngre cobbarna men vill ändå se att de är bruksdjur med bra psyke. De behöver inte hoppa höghus eller gå SM i dressyr, jag ser hellre att de var lättinkörda, ej bakskygga, trevliga lättsuttna gångarter, lätta och säkra på hoven, en allroundhäst att rida jakt på hösten med, träna dressyr och hoppning på under vinterns kalla blöta isiga årstid, en kompis att köra långutflykter med på sommaren med hela familjen i vagnen, en showkompis att visa på utställning och en familjehäst som har allt. Om den sen hoppar upp till MSV och går högre klasser i dressyr är alltid trevligt men inget krav då jag :o inte går så långt......

Du e en vettig person welsh!

Precis som du beskriver skulle alla hästar MINST vara oavsett ras!

/KT

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 959
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka