Welsh Cob - vilken typ önskas?

Sv: Welsh Cob - vilken typ önskas?

Du e en vettig person welsh!

Precis som du beskriver skulle alla hästar MINST vara oavsett ras!

/KT

Åh tackar :o
Jag tänkte på den optimala hästen igår när jag var ute en sväng på högdräktga Ida i solskenet.

Jag red barbacka med 3 åringen framför mig och på ledlina bakom Ida så hade jag Tobias på lika högdräktiga Celmah. Så försiktigt damerna gick med mina skatter på ryggen på en trafikerad väg.
Lika försiktig som hon är med småbarn på ryggen och dessutom travar med ministeg i traven så ungarna inte åker av, lika het och hetsig kan hon vara över hinder, lika rolig är hon att rida dressyr på.
Att dra vagnen gör hon gärna och terrngkörning älskar hon i 200knyck, dra timmer gör hon motvilligt lika så med harven ( hon är för fiiiiiiiin för det, vi har ju sekt B till sånt:D) Hon står gärna och sover framför vagnen på kyrkbacken i 1 h i väntan på brudparet.
Läxar upp andra hästar i hagen och i stallet men låter mig ha vilken häst som helst brevid henne på ledlina.
Hon är min tröst när jag är ledsen, kaxig och trotsig när jag är grälsjuk, glad och framåt när jag är på sådant humör. Kort o gott så är hon min drömhäst och mitt allt i hästeriet.:love:

Den mer traditionella (grövre) typen av Welsh Cob verkar vara på väg att minska i popularitet i hemlandet. Vilken typ går bäst här hemma i Sverige? Vill vi ha en Welsh Cob som ser ut som en korsning mellan NSV och Ardenner, en som ser ut som ett snyggt halvblod eller en "medelhäst"?? Tänker både på ridning/körning och utställning.

Är t.ex. den här hingsten för grov/grovbenad?

Marshall2-1.jpg

Marshall_2.jpg

Marshall_3.jpg

Jag tycker den är för grov. Gillar mer ridmodellen, eller den mer ädla typen, men den ska inte vara för spinkig heller..

Vad tycks om till exempel den här hästen? Ridmodell eller för spinkig?

Crusse03.jpg

Ja, den är mer min stil, men den kanske är något för smal. kanske unghäst? men annars var den helt Okej!

Här är ett ganska korrekt exempel på vad jag föredrar: (Denna är hingst)
[IMG]http://louisehellstrom.webblogg.se/images/2008/carregcochbleddyn_13870909.jpg

Senast ändrad:

Jag har en Wc En ganska lätt. Utmärkt allround häst. Vi är mamma o dotter som har den i hop. Tyvärr vet jag inte hur jag lägger in en bild

Får ta och göda upp honom lite så han ser ut som den här då - han har hals och massa så det räcker och blir över.. ;)

Gladiatorn011.jpg

Gladiatorn02.jpg

Tack för hjälpen med att lägga in bilder. Här är dom. Vi har mycket kul med den här hästen

DSC00178.jpg

DSC041561.jpg

DSC00211.jpg

Nu har hon dessutom blivit ordentligt svart Jättefint

Vad tycks om till exempel den här hästen? Ridmodell eller för spinkig?

Crusse03.jpg

Gillar mycket :love: väldigt mycket! Vill ha!!!
Men personligen så ser jag gärna även tyngre typer. Jag vill ha både och! Inte i samma häst då... Men jag skulle gärna äga både en tyngre variant & en lättare...

Jag tycker om de grövre typerna , det hör ju till tycker jag :), men dock inte överdrivet grova.

En gammal tråd kom till liv!

Kul för då kommer många flera se alla fina bilderna i den härna tråden!!!!!

Welsh Cob är en häftig ras!!!:d

:laugh:Jag har haft ett svart Cobsto med bläs och fyra strumpor som jag tycker var väldigt läcker utav den halvgrova typen. Kändes lite snopet när Nordsvensk folket ( bor bland mycket kallblod) frågade om jag gått över från Ridhästar (halvblod) till Nordis.
I stallet har jag nu en W C som är tre år och skimmel B-pappa henne tar ingen fel på, även hon en kraftig läcker sak, tyvärr utan cob traven i dagsläget.
Mitt öga gillar den halvgrova med mycket power i traven.

Jag tycker personligen att man ska ha den lite "moderna" typen men ändå ha kvar WC´s kännetecken. Eller varför inte avla på båda modellerna?
Har själv en Welsh cob som inte är av den större modellen. Welsh cob-rasen har ju så mkt att bidra till SRP.

Får säga att jag tycker att min egen Welsh cob är den "typen" som faller mig i smaken. Men det är ju så klart olika.

20081228-_MG_6885_redi.jpg

jag har noterat att cobbar har både kort o lång man.. Vad är egentligen rätt? Min kommer att ha kort man sen när hon blivit lite mer vuxen... Vissa är riktigt fina i lång man, men jag tycker att de är till besvär med lång man.. jag kanske ändrar mig.. mamma Ida har ju man så de räcker åt tre.. de verkar min lilla dam också ha :S Får köpa en sån där "karda" o dra ut manen med helt enkelt ;)

Ska du visa henne på utställning så är det kort man trimmad som gäller.
Inget är så snyggt som en korrekt trimmad cob med mkt rumpa o nacke:love:

Mars2009017.jpg
[/IMG]
Tiburonas Princess Surprice i snöstorme. Star
Mars2009017.jpg
Kingdom ue.Import
e.Star Kingdom

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 959
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023