Welsh cob i stora lass!

Jaha, här händer det inte mycket. Dela ska åka iväg till min kompis och få bli inriden av henne, livet la krokben på mig i somras och jag har inte alls hunnit med så som jag tänkt. Just nu jobbar hon på sitt magomfång och ibland lite grann som uppfostrare åt ett par ridponnyföl.

5A4CE86D-146F-46C6-9DDD-3CC5501D146F.jpg

Liten fotobombare som är ganska svår att bli av med...

0897B754-E0B9-4CE1-BBA2-51F643A9AFC9.jpg

... men ibland lyckas jag finta bort honom! :p Tjockis-Dela. :love:

610A6EDF-BA4A-4AFC-8EC5-DA86BB2C3C83.jpg

Ior växer... lite här och där. Tro det eller ej, men när vi mätte honom (samma dag som fotot togs) var han jämnhög - 140 cm både fram och bak. Rumpan är dock ganska mycket maffigare.

I går när jag hälsade på honom ute i hagen tyckte jag att han såg lite irriterad ut. Efter en liten stund insåg jag att jag stod bredvid hans hö-hög och han tyckte att den var just hans och försökte flytta på mig. :eek: Det gick dock inget vidare. Ohyfsad matte. :devil:

Dela är verkligen jättefin! Hur går det för henne med inridningen?

Wow, lilleman kommer bli en stor kille! Han är jättevacker, snacka om uttrycksfullt huvud :)

Musse och jag igår. Han är helt sjuk att sitta på, som en soffa och en tunna med dynamit på samma gång. Varenda sak han gör, om det så är slänga upp ett framben i sin egna öronhöjd eller galoppera från stillastående i uppförsbacke, sker utan minsta ansträngning. Oavsett om man sitter på eller ej. Kommer bli en så grym ridhäst!

69fb96e2-9703-4e4c-8cee-793ac105a496_zps7lgix4fi.jpg

de7283ae-bf82-4dae-a3d1-75b3e7f86bff_zpsouylx6ja.jpg

22ff346a-9b68-4c42-a4c3-61a73b67c332_zpsgfisazwb.jpg

b5ac9feb-dab4-4582-a266-49095c7abd23_zpsssidykx0.jpg

5ba4a039-e3df-4f60-9dd8-b1f37c1e6915_zpsdnnobkml.jpg

Han ser så vuxen ut i kroppen att det är löjligt :love: Hubba hubba! Hur stor är han nu igen?

Själv sitter jag och kollar på Welsh cob uppfödare i England och drömmer mig bort till om tre år då jag ska ha min egen Welsh!
(Dock hoppas jag på att den kommer finnas i Sverige)

Era hästar är verkligen underbara!
Det är ju verkligen lätt att bli suktad! Jag köpte min från Tyskland, men jag hoppas att din cob kommer att finnas tillgänglig i Sverige när det blir dags att shoppa. Det blir lite lättare så :)

Han ser så vuxen ut i kroppen att det är löjligt :love: Hubba hubba! Hur stor är han nu igen?

Ja han har biffat till sig rejält över betet, vilket han brukar göra. Har ju haft turen att kunna ha honom på ett nästan 5 ha stort kuperat naturbete 2 år i rad nu, det gör mycket för kroppen. Han är dock inte helt färdig med att växa än..
Sist jag mätte honom i maj var han 151 i mhd men jag misstänker att han växt minst en cm till. Men som sagt; nu växer han mest på bredden.

Din har väl också växt till sig lite? Hade varit kul att se någon helkropps/uppställd bild såhär i slutet av sommaren? :)

@_Smulan_ Oj, stor kille! Han ser verkligen färdig ut i kroppen. Lyckans ost med ett så fint bete. Jack hade ett bättre bete förra året när han var hingst, i år var han hemma på gården och i retrospekt var det inte tillräckligt för honom.

Jag mätte honom lite hjälpligt förra veckan, han var 143 då. Lille skrutt. Han har biffat sig lite i fronten, fått lite mer bringa. Överlag är han dock nätt. Ska se om jag kan fota i helgen!

@phie men lille skruttplutt! Han kommer nog växa till sig, tar ju ofta lite tid innan de breddar på sig. Min förra var också pytteliten som 3-åring, tror hon var 142 cm eller något sånt och en liten räka. Var ca 144-145 cm när hon dog och bred som en bulldog.

Donna var 154 cm på treårstestet och då har faktiskt rumpan dragit iväg nu över sommaren så den är nog 156 cm skulle jag tro. Var så glad över hennes fina exteriörpoäng att jag helt kom av mig med att ta någon bild, har en mindre bra bild där jag mest bara ser glad ut. Finns dock lite bilder som andra tog på henne men kan ju tyvärr inte lägga upp dem här :(

@_Smulan_ Oj, stor kille! Han ser verkligen färdig ut i kroppen. Lyckans ost med ett så fint bete. Jack hade ett bättre bete förra året när han var hingst, i år var han hemma på gården och i retrospekt var det inte tillräckligt för honom.

Jag mätte honom lite hjälpligt förra veckan, han var 143 då. Lille skrutt. Han har biffat sig lite i fronten, fått lite mer bringa. Överlag är han dock nätt. Ska se om jag kan fota i helgen!

Får han tillräckligt med protein i sig? Typ lusern om betet inte är så bra? Sen växer ju alla olika fort också. Tycker Musse legat lite efter många i sin årskull (inom samma ras sett givetvis), säkerligen pga foderbristen när han var dryga året och stod på en lösdrift långt från mig där jag inte hade koll. Det var bara ett par månader men det gör mycket när de ska växa så mycket som i den åldern. Jack blev väl lite sliten av resan från Tyskland med om jag inte minns fel?

De kommer verkligen i alla olika storlekar våra hästar.
Min är också en liten räka. Har inte mätt henne men hon skulle lätt komma i ett täcke strl 115...

@Io Oj, hon är också riktigt rejäl med andra ord! Kul att ni fick så fina exteriörpoäng, men vi visste redan att hon är en tjusig tjej ;)

@_Smulan_ Jag har precis börjat sätta in det. Usch, sent omsider kanske. Han har inte svultit, men jag tror att han har fått ganska precis för att hålla hullet och inte haft så mycket till övers för att växa tyvärr. Dålig-matte-känsla åhoj :cry: Jo, Jack var mycket späd när han kom från Tyskland. Han såg nästan ut som en åring, han var både liten och tunn. Han har växt 7 centimeter sedan januari förra året när han kom, så det händer ju saker. Jag hade dock hoppats på att det skulle hända lite mer.

Dagsfärsk bild på en sur kille som inte vill vara med på kort...

jd72.jpg

@Io Oj, hon är också riktigt rejäl med andra ord! Kul att ni fick så fina exteriörpoäng, men vi visste redan att hon är en tjusig tjej ;)

@_Smulan_ Jag har precis börjat sätta in det. Usch, sent omsider kanske. Han har inte svultit, men jag tror att han har fått ganska precis för att hålla hullet och inte haft så mycket till övers för att växa tyvärr. Dålig-matte-känsla åhoj :cry: Jo, Jack var mycket späd när han kom från Tyskland. Han såg nästan ut som en åring, han var både liten och tunn. Han har växt 7 centimeter sedan januari förra året när han kom, så det händer ju saker. Jag hade dock hoppats på att det skulle hända lite mer.

Dagsfärsk bild på en sur kille som inte vill vara med på kort...

jd72.jpg

Haha, Musse vill heller aldrig vara med på kort :D

Som du säger har det ju ändå hänt mycket sedan han kom så han växer nog i sig så småningom :) Vad betet innehåller vet man ju aldrig exakt innan, även samma plats kan ju variera från år till år. Och har de väl börjat tunna ur kan det gå fort. Men jag tycker Jack ändå ser fin ut. Lite mer protein skadar nog inte som sagt men nu när han får det växer han säkert ikapp mer igen i höst :)

Vissa hästar behöver ju också lite mer vila (som de kanske inte alltid får på betet) för att orka växa.
Hur som ska det bli grymt spännande att se honom som vuxen, han kommer bli riktigt snygg!

(oooch så hade jag glömt vad du skulle "ha honom till".. Dressyr? Allround?)

Gillade Krasse mycket när jag var där och hälsade på, väldigt social och mysig. Vad gör du med dina hästar? Har du två? Arvalon Hennessy är ju jättesnygg! :)

KL (tror jag....) :rofl:
Hoppas jag kan vara med här! Har en Welsh cob korsning men hoppas det går bra ändå :d Det står okända raser men har släktforskat lite och lyckades komma in på en tysk (han kommer från tyskland) sida där det stod om hans raser, det vi fick fram var att han hade mycket welsh cob i sig! :grin: Roligt då det är min favorit ras!

@Lowri, iiih, vad spännande! Grattis! (Eller vad säger man? Bra jobbat, kanske? Bra jobbat! :D ) Ni är jättefina!

Dela är verkligen jättefin! Hur går det för henne med inridningen?

Wow, lilleman kommer bli en stor kille! Han är jättevacker, snacka om uttrycksfullt huvud :)
Ja eller hur? :D Dela har inte kommit iväg till min kompis inridaren ännu, jag har haft lite för mycket annat att tänka på. Hon är dock sadel- och tränsvan och är longerad och hängd på, så vi har kommit en liiiiten bit i alla fall. :)

Hoppas på att liten blir stor! Dela var ca 157 nät jag mätte henne, landar Kelyddon där nånstans blir jag glad. Fast bara han masar sig över 150 är jag nöjd, och det tror jag att han gör. :)

DD886999-1DFA-4150-8CFF-1D78B13DAB36.jpg

9FFC9BC4-D77A-4B7C-9860-0A73059E0855.jpg

Vi övar på selfies...
11E8E345-4F9C-46ED-8AE6-E60D22DDC1F5.jpg

Det blev inga vettiga helfigursbilder i dag, Herr Social ville bli kliad.
6F6819D0-81A4-403B-BFFE-A29233DA7656.jpg

Gillade Krasse mycket när jag var där och hälsade på, väldigt social och mysig. Vad gör du med dina hästar? Har du två? Arvalon Hennessy är ju jättesnygg! :)
Ja han är verkligen social, enkel och okomplicerad... än så länge :D Ja, jag har dessa två, hade en annan welsh cob innan Kat Krazy, min stora hästkärlek som tyvärr fick tas bort akut i januari och då köpte jag "Katten" som tröst och sällskap till Hennessy.

Hennessy rids ganska allround, är en trevlig häst med mycket energi, som de flesta cobbar tror jag:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 827
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 888
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 306
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat