Welsh cob i stora lass!

@Stereo Men fy, har missat totalt! Hur har det gått för honom?
Ja, hur har det gått?

Jag missade visst det här. Det har gått bra! Alla svullnader försvann, men den första läckte lite klegg i någon vecka innan den torkade upp. Det fanns som ett par "hål" i den, och han tappade allt hår där. Vi tror nu på ormbett igen, men får nog aldrig svar på exakt vad det var. Han är lika pigg och glad som vanligt i alla fall!

Så här såg det ut när det läckt lite klegg och han börjat tappa hår. Efter tvätt här.
71E5810E-CE36-4C62-A9B1-B5EB127FC4A7.jpg

Har inga nya bilder på "knölen", men han ser väl rätt nöjd ut?
2015-07-09%2020.24.59.jpg

Lite svårfotad ibland bara...
2015-07-09%2020.24.36.jpg

Eftersom Ior varit halvt isolerad har jag inte gjort så mycket med Dela på sistone, men häromveckan började vi på allvar med att träna på att ta runt öronen och att sätta på grimma på ett normalt sätt. Jag gjorde ganska precis som du föreslog, @phie, och lät grimman nudda vid öronen - berömde och gav godis - tog bort och gav space. Efter tre korta träningspass på kanske 5-10 minuter styck gick det alldeles utmärkt att sätta på grimman genom att dra den över öronen, bara man tog det lite lugnt.

Idag kom elddopet. Tränsning. Och det gick ju bra det med. :)
1D2869E0-D096-41BA-B7DA-3B07AD46D7DE.jpg

Och en bonusbild efter det senaste träningspasset, bara för att hon är så söt. Dubbla grimmor då vi tränade i hagen. Hon blir fortfarande så himla spänd och ofokuserad i stallet, men i hagen är hon alldeles lugn, så vi gjorde det lätt för oss. Efter att jag lyckats sätta på grimman normalt flera gånger på raken gick vi och hälsade på stallkompisarna när de mockade sin hage. :D
49BBC3B0-64A3-44F7-ACCE-A5DE2FABBCC8.jpg

Jag missade visst det här. Det har gått bra! Alla svullnader försvann, men den första läckte lite klegg i någon vecka innan den torkade upp. Det fanns som ett par "hål" i den, och han tappade allt hår där. Vi tror nu på ormbett igen, men får nog aldrig svar på exakt vad det var. Han är lika pigg och glad som vanligt i alla fall!

Så här såg det ut när det läckt lite klegg och han börjat tappa hår. Efter tvätt här.
71E5810E-CE36-4C62-A9B1-B5EB127FC4A7.jpg

Har inga nya bilder på "knölen", men han ser väl rätt nöjd ut?
2015-07-09%2020.24.59.jpg

Lite svårfotad ibland bara...
2015-07-09%2020.24.36.jpg

Eftersom Ior varit halvt isolerad har jag inte gjort så mycket med Dela på sistone, men häromveckan började vi på allvar med att träna på att ta runt öronen och att sätta på grimma på ett normalt sätt. Jag gjorde ganska precis som du föreslog, @phie, och lät grimman nudda vid öronen - berömde och gav godis - tog bort och gav space. Efter tre korta träningspass på kanske 5-10 minuter styck gick det alldeles utmärkt att sätta på grimman genom att dra den över öronen, bara man tog det lite lugnt.

Idag kom elddopet. Tränsning. Och det gick ju bra det med. :)
1D2869E0-D096-41BA-B7DA-3B07AD46D7DE.jpg

Och en bonusbild efter det senaste träningspasset, bara för att hon är så söt. Dubbla grimmor då vi tränade i hagen. Hon blir fortfarande så himla spänd och ofokuserad i stallet, men i hagen är hon alldeles lugn, så vi gjorde det lätt för oss. Efter att jag lyckats sätta på grimman normalt flera gånger på raken gick vi och hälsade på stallkompisarna när de mockade sin hage. :D
49BBC3B0-64A3-44F7-ACCE-A5DE2FABBCC8.jpg

Skönt att Lillemannen mår bättre. Det såg riktigt ruggigt ut :( Kul att Dela svarade bra på träningen! Det är ett bra system att upprepa och ge space, bra jobbat!

Hade med mig kameran ut till betet idag. De andra hästarna var så himla närgågna så det blev inte många bilder som blev bra. Två kan jag bjuda på i vilket fall. Han har börjat fylla ut lite nu, läckerbiten :love:

jd69.jpg

jd70.jpg

Han har verkligen fyllt upp sej! Jätteläcker som alltid!

-PAXP-deijE.gif
-PAXP-deijE.gif
KL

Ni som kan Welsh Cob - vad tror ni om den här damen? Det är en papperslös import (kom till Sverige för nästan 20 år sen, tre (?) år då, 21 (?) nu) så vi vet inget om hennes ursprung. Omöjligt att säga nåt säkert såklart men vi får ibland frågan om det finns Welsh Cob i henne. Själv vet jag inte ens om jag träffat en Cob så vore kul att höra vad ni som kan rasen tror!
11722090_10200895493026229_1459953110960358236_o.jpg
11219011_10201044727516998_1198999515019224261_n.jpg

Jaha, här händer det inte mycket. Dela ska åka iväg till min kompis och få bli inriden av henne, livet la krokben på mig i somras och jag har inte alls hunnit med så som jag tänkt. Just nu jobbar hon på sitt magomfång och ibland lite grann som uppfostrare åt ett par ridponnyföl.

5A4CE86D-146F-46C6-9DDD-3CC5501D146F.jpg

Liten fotobombare som är ganska svår att bli av med...

0897B754-E0B9-4CE1-BBA2-51F643A9AFC9.jpg

... men ibland lyckas jag finta bort honom! :p Tjockis-Dela. :love:

610A6EDF-BA4A-4AFC-8EC5-DA86BB2C3C83.jpg

Ior växer... lite här och där. Tro det eller ej, men när vi mätte honom (samma dag som fotot togs) var han jämnhög - 140 cm både fram och bak. Rumpan är dock ganska mycket maffigare.

I går när jag hälsade på honom ute i hagen tyckte jag att han såg lite irriterad ut. Efter en liten stund insåg jag att jag stod bredvid hans hö-hög och han tyckte att den var just hans och försökte flytta på mig. :eek: Det gick dock inget vidare. Ohyfsad matte. :devil:

@akleja Svårt att säga, men visst tycker jag att hon ser ut som att hon skulle kunna vara en welsh cob. Eller en korsning.

I tisdags var min lilla skrutt hos veterinären. Så mycket hon var med om då har hon nog inte varit i hela sitt liv sammanlagt. Men hon skötte sig perfekt och förtjänade inte koliken som kom på kvällen. :down:
Nu mår hon dock prima och idag har vi provat sadel.
Bra sugen på att hoppa upp på ryggen nu!:love:

image_zpsx2iy1pad.jpg

image_zpskqqacekq.jpg

Musse och jag igår. Han är helt sjuk att sitta på, som en soffa och en tunna med dynamit på samma gång. Varenda sak han gör, om det så är slänga upp ett framben i sin egna öronhöjd eller galoppera från stillastående i uppförsbacke, sker utan minsta ansträngning. Oavsett om man sitter på eller ej. Kommer bli en så grym ridhäst!

69fb96e2-9703-4e4c-8cee-793ac105a496_zps7lgix4fi.jpg

de7283ae-bf82-4dae-a3d1-75b3e7f86bff_zpsouylx6ja.jpg

22ff346a-9b68-4c42-a4c3-61a73b67c332_zpsgfisazwb.jpg

b5ac9feb-dab4-4582-a266-49095c7abd23_zpsssidykx0.jpg

5ba4a039-e3df-4f60-9dd8-b1f37c1e6915_zpsdnnobkml.jpg

@Stereo Han ser ut att kunna bli en rejäl kille. Roligt med ettåringar, ena dagen är de superfina och nästa ser de ut som man vet inte vad :D

@Lowri Hon ser ut att ha lugnat ner sig? Kathe har faktiskt något i sitt uttryck som är himla likt Donnas på de där bilderna. Hoppas hon håller sig frisk nu.

@_Smulan_ Klart han kommer bli grym ridhäst, han är ju Welsh Cob ;)
Han har vuxit till sig rejält den här sommaren! Himla fin är han.

Imorgon ska min fröken gå treårstest. Låter hon bara bli att springa omkull någon och hålla sig på banan så är jag nöjd!

Själv sitter jag och kollar på Welsh cob uppfödare i England och drömmer mig bort till om tre år då jag ska ha min egen Welsh!
(Dock hoppas jag på att den kommer finnas i Sverige)

Era hästar är verkligen underbara!

@_Smulan_ Vilka fina bilder! Och vad fin han är :love:

@Io Ja hon börjar förstå vad det handlar om nu. Och att allt som syns, låter eller rör sig faktiskt inte kommer döda henne.
De är ju släkt så inte konstigt om de har något som är lika. :)
Håller tummarna för er på treårstestet idag!

• Gilla
Reactions: Io
Donna gick in i kvalitetsboken med 41p. Tyvärr var domaren inte överens med oss andra som var på plats då hon förtjänade bättre än 7 på traven, så tyvärr blev det inget diplom. Hon har fler poäng att plocka på gångarter till nästa gång. Men hon skötte sig så himla bra!

Vi siktar vidare på Riks nästa år och troligtvis kvalitén också.

Sonm grädde på moset åkte vi förbi och tittade på en welsh cob till min syster också på vägen ner så det blir en till Cob i familjen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 827
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 888
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 414
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka