Welsh cob i stora lass!

Det blev så att jag tog ett akutlån från mammapappabanken på halva handpenningen tills på måndag. Orka vänta! :p

Nu är han i alla fall reserverad! I vinter/vår-ish får jag hem Idhults Kandyman! :D Jag har inte träffat honom IRL ännu så jag har inga egna bilder, men ni har ju sett honom i tråden.

Väntar på tunnelbanan just nu och alla människor runt mig är normalt morgonsura - men jag kan inte sluta le. :D :love:
Grattis till köpet:) jag har sett han live och du har inte gjort bort dig:)

@Stereo Jag (smygläsare som jag är..) hoppar in och hojtar ett (djupt avundsjukt men också väldigt) glatt GRATTIS till köpet! :bump:
//Liten, som smygläser tråden och drömmer om en welsh cob från just det stuteriet...

Det blev så att jag tog ett akutlån från mammapappabanken på halva handpenningen tills på måndag. Orka vänta! :p

Nu är han i alla fall reserverad! I vinter/vår-ish får jag hem Idhults Kandyman! :D Jag har inte träffat honom IRL ännu så jag har inga egna bilder, men ni har ju sett honom i tråden.

Väntar på tunnelbanan just nu och alla människor runt mig är normalt morgonsura - men jag kan inte sluta le. :D :love:

Stort grattis! Han ser så fin ut :love:

Jag och lilleman fastnade på bild tillsammans idag. Känns skönt att se att jag inte ser så lång ut bredvid honom iaf :) Vi är verkligen två pygmeér!

10643839_1500898076814929_2001288593_n.jpg

//Liten, som smygläser tråden och drömmer om en welsh cob från just det stuteriet...
Taaack! :D Jag kan relatera, har smygläst tråden i flera år och varit grön av avundsjuka flera gånger. Känns bra att få göra nån annan avundsjuk. ;)

Vad fina ni är, @phie! Det är så roligt att se bilder nu när jag får hem en egen om ett tag. Hallååå alla cobägare, kan ni bildbomba lite? :D

Fy fan vad denna tråden är jobbig! Man blir för sugen på en cob. Har tom letat upp en fin till salu (från en här tror jag) men varken tiden eller plånboken räcker till en hel häst.

@Stereo Jag (smygläsare som jag är..) hoppar in och hojtar ett (djupt avundsjukt men också väldigt) glatt GRATTIS till köpet! :bump:

Jag har haft turen att fått mitt hblsto betäckt med hennes kingen! Tror mkt på fölis efter att ha sett alla årens föl! Min kompis har köpt ena fölet och hans mamma, träffade dom igår och Kaspian (fölet) är så himla trevlig! Men kingen är också fantastiskt trevlig!
Men får vänta ända till midsommar innan jag får se resultatet...

Det är så mycket att ordna med när man får hem en häst om flera månader. Till exempel, vilken färg på grimma och grimskaft passar en isabell? Otroligt viktig fråga. Har också gått igenom mina gamla hästsaker och kommit fram till att jag behöver införskaffa en HOVKRATS (av alla saker). Och de har ju naturligtvis också färger. Ja ni ser, mycket att stå i.

Mest glad just nu är jag att jag fick möjlighet att välja ett nytt namn åt pålle. :D Jag upptäckte att walesiska inte har något K i sitt alfabet :eek: men det verkade finnas några pojknamn på K i alla fall, hur det nu kunde komma sig... slutade med att jag skickade två skotska och ett walesiskt namn till @WelshCob och naturligtvis valde hon det walesiska. Ingen aning om hur det uttalas dock. :D
Vad innebär de olika förkortningarna som står efter namnen i stamtavlorna, som KWD, RWD och WSB?
Jag är nog inte rätt person att svara, men det är väl olika länders stamböcker? RWD är väl den (gamla?) svenska stamboken, WSB den brittiska (?) och KWD lär väl vara nån annan. Kanske?

Jag är nog inte rätt person att svara, men det är väl olika länders stamböcker? RWD är väl den (gamla?) svenska stamboken, WSB den brittiska (?) och KWD lär väl vara nån annan. Kanske?

Man blir ju lite nyfiken på vad de innebär, nu när man är på gång att köpa sig welsh cob. Om hon nu bara går igenom besiktningen (peppar, peppar, ta i trä).

Man blir ju lite nyfiken på vad de innebär, nu när man är på gång att köpa sig welsh cob. Om hon nu bara går igenom besiktningen (peppar, peppar, ta i trä).
WSB är den brittiska stamboken för welsh. Tror att där kan man registrera sin avelshingst om han har godkända papper samt genomgår en enklare veterinärkontroll. Det är alltså ingen exteriör- eller typbedömning.

RWD är den gamla riksstamboksnumreringen för welsh D (cob). Då var det lag på att alla hingstar skulle vara premierade för att få användas i allmän avel. Hingsten visades för en premieringsnämnd som gjorde en bedömning av exteriör och typ. Om hingsten passerade nålsögat och fick 40 p eller mer, blev den avelsgodkänd.

Idag kan du använda din hingst i avel, om den har godkänd härstamning och genomgått veterinärkontroll. Den får då en licens. Om du vill kan du även visa din avelshingst för en "kvalitetsboksnämnd" som är speciell för just welshen. Får den 40 p eller mer, eller har höga poäng och goda prestationer, då blir den godkänd för kvalitetsboken, och är det en cobhingst får den bokstäverna KWD kombinerat med ett nummer.

F ö så tror jag att man kan ta en hingst som har ren WSB-härstamning och registrera den och få hingstlicens från Wales enligt ovan walesiska regler. Även om den finns i Sverige och används och får avkommor här. Fast då ska nog avkommorna registreras i WSB. I alla fall innan de registreras här.
Men jag är inte helt säker...

Puh! :wtf: Helt slut är jag nu!
Hoppas du fick den information du behöver.
Inte så lätt att hålla isär alla bokstäver.
Reserverar mig för eventuella felaktigheter. :nailbiting:

@Tass Så med andra ord är det bra att stot jag tänker köpa har KWD och ett nummer efter sitt namn. Jag känner att jag verkligen har koll på sånt här. Eller inte...

Det är så mycket att ordna med när man får hem en häst om flera månader. Till exempel, vilken färg på grimma och grimskaft passar en isabell? Otroligt viktig fråga. Har också gått igenom mina gamla hästsaker och kommit fram till att jag behöver införskaffa en HOVKRATS (av alla saker). Och de har ju naturligtvis också färger. Ja ni ser, mycket att stå i.

Mest glad just nu är jag att jag fick möjlighet att välja ett nytt namn åt pålle. :D Jag upptäckte att walesiska inte har något K i sitt alfabet :eek: men det verkade finnas några pojknamn på K i alla fall, hur det nu kunde komma sig... slutade med att jag skickade två skotska och ett walesiskt namn till @WelshCob och naturligtvis valde hon det walesiska. Ingen aning om hur det uttalas dock. :D

Turkost är ju fantastiskt snyggt på en isabell :D

Nu är han i alla fall reserverad! I vinter/vår-ish får jag hem Idhults Kandyman! :D :love:

Å grattis!!

Det är jag som har idhults Kaspian ❤️
Vi orkade dock inte vänta till årsskiftet så köpte även med mamma Tianna! Två helt fantastiska hästar, dessutom är ju Johanna väldigt bra och enkel de gör ju de hela om möjligt ännu bättre!

http://instagram.com/p/q0uDhGLZjj/

Å de var så länge sen jag var in här att jag glömt hur man lägger in bilder :o

Å grattis!!

Det är jag som har idhults Kaspian ❤️
Vi orkade dock inte vänta till årsskiftet så köpte även med mamma Tianna! Två helt fantastiska hästar, dessutom är ju Johanna väldigt bra och enkel de gör ju de hela om möjligt ännu bättre!
Tack! :D

Kaspian är ju helt bedårande, han och Kandyman/Kelyddon är de två jag dregglat mest över. Har dock alltid varit lite svag för Dela och är himla sugen på att göra som du och köpa med henne också... Vi får se vad som händer. Varför är det så dyrt att ha häst? :p

Har du eget stall eller står du inhyrd?

@Tass Så med andra ord är det bra att stot jag tänker köpa har KWD och ett nummer efter sitt namn. Jag känner att jag verkligen har koll på sånt här. Eller inte...
Tillägg - inser att jag snöade in på hingstar i mitt inlägg :)

WSB = stambok i Wales
RWD - sto = visad och bedömd på svensk premiering och införd i svensk stambok (oavsett poängresultat tror jag)
KWD - sto = visad för domare i Sverige (vid speciellt tillfälle för detta ändamål) och belönad med minst 38 p exteriört samt införd i Kvalitetsbok. Bedömningen verbalt samt poäng finns då dokumenterad i kvalitetsboken tillsammans med härstamning, ofta även bild.

Om du går in på Svenska Welshponnyföreningens hemsida så finns det mer information om kvalitetsboken för ston under fliken "Ston & unghästar". Sen finns det även en stambok på nätet på hemsidan.

Kör på med ditt sto om du gillar henne ;)

Grattis, så fin! :love: Såg att han är omdöpt nu. Till en Ludde? Donnie? Snyggo? :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka