Welsh cob i stora lass!

Ja han är underbar speciellt nu när han avgudar mig både han och tianna gnäggar å kommer o springande när man kommer till hagen (å de andra två undrar va de stressar om... )

Ja de var en smidig enkel lösning att köpa båda för oss!! Dessutom blir de inte lika långe tills jag får börja rida/ köra in nu ju :) Vi har precis köpt egen gård så har de två, ett dräktigt halvblod och en inhyrd helt perfekt! :-) halvblodet står dessutom skadad och har gjort av och till i tre år så hoppas dessa ska vara lite mer tåliga! Men visst är de dyrt huva! Man ska inte räkna för mycket på de

Vad har du för planer för honom?

Å grattis!!

Det är jag som har idhults Kaspian ❤️
Vi orkade dock inte vänta till årsskiftet så köpte även med mamma Tianna! Två helt fantastiska hästar, dessutom är ju Johanna väldigt bra och enkel de gör ju de hela om möjligt ännu bättre!

http://instagram.com/p/q0uDhGLZjj/

Å de var så länge sen jag var in här att jag glömt hur man lägger in bilder :o
Åh, var det du som slog till! Tianna är så himla fin! Hade det blivit ett stoföl hade jag lagt ett högt bud:love:

Ja han är underbar speciellt nu när han avgudar mig både han och tianna gnäggar å kommer o springande när man kommer till hagen (å de andra två undrar va de stressar om... )
Men åh! :love:

Ja de var en smidig enkel lösning att köpa båda för oss!! Dessutom blir de inte lika långe tills jag får börja rida/ köra in nu ju :) Vi har precis köpt egen gård så har de två, ett dräktigt halvblod och en inhyrd helt perfekt! :-) halvblodet står dessutom skadad och har gjort av och till i tre år så hoppas dessa ska vara lite mer tåliga! Men visst är de dyrt huva! Man ska inte räkna för mycket på de

Vad har du för planer för honom?
Ja, det låter ju helt perfekt! Jag måste stå inhyrd och bor i utkanten av Stockholm, så det blir himla dyrt med flera. Eller det blir himla dyrt med bara en, strängt taget... men som du sa, man ska inte räkna på det. ;)

Han ska bli min allroundkompis. :) När jag får hem honom i vinter-vår-ish är planen lösdrift med min kompis jämngamla hingstunge och ett gäng äldre valacker. Eventuellt blir det någon utställning som ettåring (mest som miljöträning), annars inkörning när han fyller två och året efter inridning.

Funderar på när det är lämpligast att kastrera, har du funderat på det?

Sorry för att jag spammar tråden :o men alltså JAG HAR (nästan) KÖPT EN COB. Fattar ni? Jag har glädjefnatt, okej?

Och så missade jag det här inlägget.
Grattis, så fin! :love: Såg att han är omdöpt nu. Till en Ludde? Donnie? Snyggo? :p
Snyggo! Där kanske vi har det. ;) Oj vad jag har funderat på namn - innan jag visste att jag kunde få välja ett nytt namn försökte jag klura ut smeknamn på Kandyman, och en kollega tyckte Dandy. Fastnade lite för det, så det finns fortfarande med. För Kelyddon tänker jag dock som @Io sa, det ger sig nog när jag får hem honom. Eller så blir det Goding som @Idas föreslog. :D

Hejsan hej! ;) Jag har sett en Welsh Cob på en Pay & Hunt och har blivit väldigt väldigt kär och intresserad av rasen. Vad jag har förstått så kommer dessa in all shapes and sizes? Är det väldigt annorlunda att rida en welsh jämnfört med ett halvblod? Är dom "friskare" än andra raser?

tacksam för svar! och ni får gärna bild bomba lite så jag kan sitta här i min ensamhet och dreggla :laugh::p

. Vad jag har förstått så kommer dessa in all shapes and sizes? Är det väldigt annorlunda att rida en welsh jämnfört med ett halvblod? Är dom "friskare" än andra raser?

Hmm, det skulle jag nog inte vilja påstå. Welshen finns i 4 olika sektioner där främst sekt B (welshponny) skiljer sig från de andra (Sekt A Welsh Mountain, sekt C Welshponny av cobtyp och sekt D Welsh Cob) som är mer lika i typen men är olika höga. En Welsh Cob ska se ut som just en Welsh Cob http://www.swf.nu/rasstandard/ . Men visst finns det variationer!
En welsh cob känns enligt min mening väldigt annorlunda att rida än ett halvblod. Vilket jag tycker bara är positivt ;) De är mer ponnyaktiga att rida (många av dom håller ju även ponnymått) men känns ändå inte små pga sin massa. De har ofta mjuka men rörliga och uttrycksfulla gångarter, har lätt för samling och är nästan som bergsgetter i terrängen. Hoppa tycker de ofta om och gör det bra. De cobbar jag sett och ridit har ffa haft en grym frambensteknik!

Generellt skulle jag vilja säga att de är en väldigt frisk och stark ras!

Edit: Glömde att det ju även finns Welsh Partbred som är korsningar med just welsh som de måste innehålla minst 12,5% av.

Hmm, det skulle jag nog inte vilja påstå. Welshen finns i 4 olika sektioner där främst sekt B (welshponny) skiljer sig från de andra (Sekt A Welsh Mountain, sekt C Welshponny av cobtyp och sekt D Welsh Cob) som är mer lika i typen men är olika höga. En Welsh Cob ska se ut som just en Welsh Cob http://www.swf.nu/rasstandard/ . Men visst finns det variationer!
En welsh cob känns enligt min mening väldigt annorlunda att rida än ett halvblod. Vilket jag tycker bara är positivt ;) De är mer ponnyaktiga att rida (många av dom håller ju även ponnymått) men känns ändå inte små pga sin massa. De har ofta mjuka men rörliga och uttrycksfulla gångarter, har lätt för samling och är nästan som bergsgetter i terrängen. Hoppa tycker de ofta om och gör det bra. De cobbar jag sett och ridit har ffa haft en grym frambensteknik!

Generellt skulle jag vilja säga att de är en väldigt frisk och stark ras!

Edit: Glömde att det ju även finns Welsh Partbred som är korsningar med just welsh som de måste innehålla minst 12,5% av.

Tack för svar!! Är det "normalt" att Cobbarna kommer upp i storlek 1.60-1.65 cm? eller är det ett undantag?

Det jag menar med annorlunda i ridningen är, att är det lika stor skillnad som att rida Islandshäst jämnfört med att rida 3 gångshäst? För det är ju två helt skilda världskartor...

Tack för svar!! Är det "normalt" att Cobbarna kommer upp i storlek 1.60-1.65 cm? eller är det ett undantag?

Det jag menar med annorlunda i ridningen är, att är det lika stor skillnad som att rida Islandshäst jämnfört med att rida 3 gångshäst? För det är ju två helt skilda världskartor...

Vanligast är väl att de är stora D-ponnyer. Men visst finns det flera som är upp mot 160 cm. Min egen förväntas att bli 160 cm. @WelshCob har/har haft flera som är i den storleken.

Hade glömt av tråden nu igen... :) Här tränar vi på för fullt i helgen var vi och löshoppade hos våra grannar och i torsdags lastade vi och åkte till ridskolan på besök. Jag har lasttränat dem endel sen jag fick hem dom men blir trots de så himla imponerade när de går rakt in båda två samt står som ljus hela vägen till ridskolan! :) Väl där beter de sig som om de vore naturligaste saken i världen att komma till en ridskola, kliver in i en ledig box och äter höt jag hade med till dem! Tränade lite i paddocken och ställde sedan in dem i stallet en stund ingen då jag hade en snabb träff med styrelsen. När vi ska åka hem igen var de mörkt ute men de var inget som de brydde sig om utan klev snällt på släppet igen och vi åkte hem!

Så snabbt som möjligt blir de kastrering :) Han är rätt så tuff och jag vill inte uppmuntra nå hingstfasoner!

Men åh! :love:

Ja, det låter ju helt perfekt! Jag måste stå inhyrd och bor i utkanten av Stockholm, så det blir himla dyrt med flera. Eller det blir himla dyrt med bara en, strängt taget... men som du sa, man ska inte räkna på det. ;)

Han ska bli min allroundkompis. :) När jag får hem honom i vinter-vår-ish är planen lösdrift med min kompis jämngamla hingstunge och ett gäng äldre valacker. Eventuellt blir det någon utställning som ettåring (mest som miljöträning), annars inkörning när han fyller två och året efter inridning.

Grattis till köpet! Han kommer ju bli riktigt smaskig när han har fyllt upp kostymen!

Angående kastrering: Min kille fyllde 2 i somras men han är inte kastrerad än. Han är snäll (än så länge) så jag väntar nog ett tag till innan jag tar det beslutet. Om han vore brötig skulle det nog inte vara nåt att fundera på, dock!

Melinda 1,5år börjar bli stor.:love:

Melindahuvud_zpsb0a13b15.jpg

Idag har vi hängt på vår 5 åring och promenerat runt stallplanen! Första stegen lite spänt sedan slappnar hon av och kliver på som ingenting jag är så himla imponerad över henne! när hon flyttade till mig i juni kunde de ta en timme att fånga henne i hennes lilla lilla rasthage... Senaste månaden går de i en hektar hage dessutom utan grimmor trots de kommer hon alltid när jag ropar, och stoppar huvudet i grimman, inte en gång har jag behövt gå in i hagen ens :-) går rakt in i släpet när man lastar ja skrytlistan kan göras lång..... :-D

Varför har ingen talat om för mig vilka trevliga hästar det är på mina 15 år som hästtjej...!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 851
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka