Welsh cob i stora lass!

Sv: Welsh cob i stora lass!

Torrschampo fungerar bara till att ta bort fläckar med. Inget att ha på hela kroppen.

Min dam får ett helkroppsbad på lördag. Har varmvatten och sen får hon stå inne med täcke på sig. Dessutom är det typ 15 grader varmt här på dagarna så hon lär ju inte frysa ändå...

Måste vara generna ;) Musse är också sjukt cool, igår hade de andra hästarna i lösdriften bivit rädda när traktorn körde runt hörnet med en hösilageboll där en bit av plasten lossnat och flaxade. De sprang ända till bortersta hörnet i hagen medans Musse bara tog 2 galoppsprång och sen vände tillbaka för att kolla läget. Och då är han ändå yngst i flocken :d

Tror tyvärr heller inte att torrshampoo funkar för hela hästen. :( Men är hon väldigt ren i övrigt så kanske du bara kan fixa småställen med det?

Puffar upp tråden lite. In med bilder på era fina cobbar!:)

001_zps3cb12f60.jpg

Här är mina en dyster höstdag i en lerig hage.
Hällebo Miss Melinda och Linner Welsh Maid.

1426246_541112935962877_350300029_n.jpg

Snöväder!...och donnan är sällskap åt unge herrn som skadade sig för en dryg vecka sen. Båda får vila eftersom jag också är "korrigerad" och har ridförbud i 3 veckor till...

IMAG0749_zpsce4a9926.jpg

IMAG0746_zps311b8f02.jpg

IMAG0745_zpsd9836c94.jpg

IMAG0742_1_zps52c8a938.jpg

Typ minibuketräff på utställning ;)

Mådde inte jättebra den helgen och det fick sin förklaring på torsdagen, hade 5dl blod i buken pga utomkvedshavandeskap.

Så det är tur att medryttaren håller igång Fiona :)

Men fy, det lät inge vidare. Krya på dig!

--

Dagens Alert:

20131116-224101.jpg

Det börjar träda fram ett litet welshhuvud där under rufset. :)

Men stackare! Vad tråkigt för dig:(. Hoppas du mår bättre nu!
Det var roligt att träffas i alla fall.
Fina bilder du lagt upp!

*kl*

Xander (t.v.) och Kingen (t.h.) från i somras. De syns knappt under all vinterpäls nu... :)

Kingen_Xander_01b.JPG

Fantastiskt vackra!

Jättedålig bild men min plutt har då ingen vinterpäls att tala om. Nakenwelsh?

20131212002156-2.65.239.98.jpg

Fina hästar:)

Förlåt en undring ;) Ni är ju ägare o därmed experter på Welsh...visst;)

Nå snart dax o låta min kompis ta de lugnare på grund av ålder . Dags o införskaffa en ny . Welsh dök upp som en kanditat .

Att de är viktbärande har jag begripit men i vilket spann av mankhöjd skall jag leta ???

Är 186 o väger 91 kg ..

Är den arbetsvillig ? Hur är galoppen ? Uthålligheten ? psyket ?

Tänkt att bli min sista kompis...men tusan vet...:p

WC brukar ligga på 137-155 cm, men det finns ingen övre gräns så vitt jag vet.
Min WC är väldigt arbetsvillig med härliga gångarter, dock brukar det finnas mycket energi och nerver. Men har väldigt milt temperament med bra uthållighet. Lämpar sig i både hoppning och dressyr, även körning (så klart ;) )

Tack så mycket :)

Har du täcke? Annars var det väldigt lite päls... :cautious: Har haft ett par cobar med förhållandevis lite vinterpäls (mor och avkomma) men de fick ändå ganska mycket underull så de frös inte mer än de andra med mer päls.

Vad vacker Xander är, måste avgjort vara den finaste du haft :)

Xander ser så klart bra ut, men i mitt tycke så är Nisse (Abercippyn Welsh Knight, såld) och Fonsie (Trehenlli Eirn Fon) snäppet snyggare om man ska vara petig :love: Jag är svag för små snygga, uttrycksfulla huvuden med bred panna och små öron :up: Xander ligger ju ganska bra till på den listan...

Att de är viktbärande har jag begripit men i vilket spann av mankhöjd skall jag leta ???

Är 186 o väger 91 kg ..

Är den arbetsvillig ? Hur är galoppen ? Uthålligheten ? psyket ?

Tänkt att bli min sista kompis...men tusan vet...:p

Det finns ju lite olika typer av Welsh Cob där vissa är lite mer viktbärande än andra. Mycket beror ju även på hur bra balans osv ryttaren har så det är svårt att säga på rak arm. En aningen grövre/bredare cob ”sväljer” ryttarens ben väldigt bra trots att hästen i sig kanske inte är så hög. Hur hög häst man vill ha är ju mer upp till en själv att avgöra - vad som känns bäst helt enkelt. Vi har cobar upp till ca 165 cm, vilket säkert kan kännas som väldigt mycket häst (massa) om man t.ex. är van vid halvblodstypen av häst :)

Arbetsvillig: ja. De är även lättlärda.
Galoppen: olika beroende på stam. Vi siktar på ridbara hästar och då är galoppen viktig. De kan dock tycka det är lite jobbigt med arbetsgalopp tills de har fått upp styrkan ordentligt.
Psyket: väldigt olika beroende på stam och individ. Överlag är de ganska coola med ändå känsliga. En del ponnybusighet kan förekomma ;)

Han har ett ofodrat regntäcke när det vräker ner men i övrigt naken. Pälsen är tjock och tät men liksom.. slät? Fryser gör han inte iallafall så även om den är slät och blank så fyller den sin funktion. :)

Mina dponnyer (cob och connemara) har ganska kort, tät och mycket blank päls. Russen är hårigare men har inte riktigt lika tät päls.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 849
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 509
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat