Welsh cob i stora lass!

Sv: Welsh cob i stora lass!

lånar knappen*

Smyger in och tittar här med jämna mellanrum, era hästar är ju så smarriga :love:

Har på senare tid ofta ramlat in på tanken att det eventuellt skulle kunna bli en Cob eller en Mara om jag skulle köpa häst nu (även om jag är vuxen :P )

så fråga; vad har ni för längd och ca vikt mot mkh på era cobbar. Känns inte alls otänkbart för mig, som inte alls är lång (1,60) med en "lite lägre häst"

Jag har en cob OCH en mara ;)

Coben är bara 143 men bär lätt upp mina 159cm och lite till. Jag väger på tok för mycket men det tycks inte bekymra coben. Maran kommer bli högre men inte lika grov.

Fick henne till ett fyndpris :D
Uppfödaren gjorde ett kanonjobb och sålde en jättefin treåring till en familj som tyvärr inte riktigt passade henne. Hon är rätt hård men samtidigt osäker, så det blir lätt pannkaka. Och så är hon hemskt petig med vilken sadel man har...

Ska ställa ut henne i november, hon är inte visad sedan 2007 :D Men hon har avelsdiplom och fina vitsord som unghäst.

jag vet inte vad som är "på tok för mkt" men jag har väldigt sällan vägt in över 64 kg (ligger väl mellan 58 och 62 som normalt, vilket kanske är "mkt" för min längd men vafan, jag har både tuttar och rumpa, så särskilt mkt mindre lär det inte bli). borde väl inte vara för tungt? (har blivit vikt-skev av att jobba med galoppörer)

Klart du ska ha en cob!:D

Har ingen erfarenhet av connemaror men en "normal" cob har inga problem med 64 kg. Är 1,70 själv och cobben jag visade på bild sidan före är runt 1,45 relativt grov som synes. Väger mellan 59-62 men har vägt mer utan problem för denna herre.

Däremot kan man ha i åtanke att många cobbar (de flesta) grovnar "sent" vilket kan göra att de ser lite taniga ut som unghästar. Jag var själv skeptisk när jag köpte min äldsta, som tvååring var han späd överlag men med enorma "knän" som jag hoppades han skulle växa i. Det gjorde han, men han blev inte viktbärande förrän runt sex års åder skulle jag säga. Min andra cob har grovnat lite tidigare men är högre, svårt att säga hur viktbärande han kommer bli men 64kg är som sagt inga som helst problem.
Så... Köp, köp, köp! Du kommer inte ångra dig... (Hoppas jag:D)

så fråga; vad har ni för längd och ca vikt mot mkh på era cobbar. Känns inte alls otänkbart för mig, som inte alls är lång (1,60) med en "lite lägre häst"

Jag är av ungefär samma längd som du (men lite lättare) och mina cobar är från ca 154 cm upp till 165 cm. Vi har cobar av både grövre och lättare typ men jag tror nog inte din vikt skulle vara något som helst problem för någon av dem. "Viktbärandeförmågan" beror ju egentligen mycket mer på hur pass bra balans och koordinationsförmåga ryttaren har, än ryttarens storlek...

Det finns ju cobar av alla storlekar och modeller, så du bör med all säkerhet hitta någon som du tycker passar dig. Bredden mellan frambenen brukar säga en del om hur "stabila" de är, men bredden kommer med åldern så det kan ju vara lite svårt att avgöra på en unghäst.

Hoppas du blir en lycklig Welsh Cob ägare du också :)

*kl*

Jag och Blomman fick lite nya höstiga bilder från stubbåkern en dag när syster var här på besök! Här kommer några:

Tack :)

Han ÄR häftig att rida ;) Han ger en väldigt pampig känsla att sitta på, det känns långt ifrån som en "ponny" att rida :)

Tog lite nya höstbilder på min fyraåring Arvalon Hennessy.

Hennessyuppstaumllld4_zpsbb811592.jpg

Senast ändrad:

Idag hämtade jag hem min nya welsh cob.
Hällebo Miss Melinda 6mån gammal.:love:

Hon ska på utställning nästa sommar, bli våran familjehäst. ridhäst och förhoppningsvis avelssto så småningom.

Melinda_juli.jpg

58514_733452790002066_1363239443_n.jpg

Ååh va fin!

Kl

Idag har jag haft min lilla Alert i en månad! :love:

Första promenaden.
20131004-234251.jpg

Testar täcke för första gången.
20131025-005419.jpg

Fölbild jag lånat från uppfödaren. :love:
20131024-013957.jpg

*kl

Hur stort NONO är det att visa en ofriserad cob?

Min ska ställas ut på söndag och hon har så långt och fin man nu...

Ingen aning men jag tänker inte frisera min heller (ska visas på lördag) mer än att jag jämnat till manen lite då den blev lite spretig efter en hel sommar med bus.;)

Då har du alltså köpt Musses kusin? ;) Kul!:):D

Ja, de har samma pappa Mr Majkman och även samma morfar Pentrefelin Taliesin!:)
Så dom är väldigt nära släkt.
Tycker hittills att hon är väldigt mycket lugnare och coolare än min 12:a var/är.

Ska ju också på utställning nu i helgen och känner mig allt annat än förbered:(. Hoppas att träningen innan den förra utställningen fortfarande sitter i. Men som sagt utställningen blir ju en träning i sig. Hoppas jag är piggare då bara.

Vill inte schamponera min häst nu, fungerar torrschampo?
Någon som har tips?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 848
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 509
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka