Welsh cob i stora lass!

Sv: Welsh cob i stora lass!

Du skulle bli förvånad över hur mycket längd som en Cob tar. Lilly är ca 1,50 och jag ser mindre ut på henne än på paintkorsningen som tangerar 1,60. Du vet ju hur lång jag är...fast hon hör ju till en grov gren av Welsh Cob. Vissa är ju väldigt slanka jämförelsevis. Kom hit och bekanta dig...fröken är het, har attityd men är fantastisk:)

*kl*

På Juldagskvällen fick vår älskade Highlight ett typ av epileptiskt anfall. :(
Har aldrig hänt förut och det höll i i ca 30 min. Han hade fruktansvärda ryckningar/spasmer genom hela kroppen och backade in i ena hörnan av boxen för att inte trilla omkull. Vi kunde inte ta i honom för han kändes hypersensitiv och ryckte som om han hade fått stötar. Ögonen rullade och han skallrade tänder. Svetten dröp av honom och vi trodde på allvar att det skulle ta slut där och då. Men helt plötsligt började det att avta, lika fort som det kommit, och när veterinären väl hade kommit var han sig själv igen i boxen, om än dyngblöt av svett och medtagen. De sista 10 minutrarna av anfallet stod han och hängde med huvudet vid boxdörren och vilade hakan mot kanten, som om han ville vara nära oss i allt det otäcka. Husse med längst armar stod och höll en hand på hans hals det sista, jag tror att Haly någonstans uppskattade det.
När veterinären hade kommit hade han normal puls igen, och normal cirkulation (han var helt vit ett tag när vi trodde det var kört) men lite förhöjt temp.

Vi har inga gissningar alls vad det kan vara. Epilepsi är tydligen mycket ovanligt på häst så det vill vi inte chansa på, kanske lättare hjärnblödning, hjärnhinneinflammation, lever eller njurpåverkan eller anafylaktisk chock av något slag, kanske att han har fått i sig något han inte tål och blev förgiftad.
Fruktansvärt obehaglig händelse och en ny erfarenhet för oss trots många år med hästar i ryggen.
Nu går vi som på nålar här hemma och tittar till honom säkert var tionde minut av ren noja. Man vet ju aldrig om det var en engångshändelse eller vad tusan det rörde sig om.

Vad obehagligt! :eek:

Hoppas han kryar på sig och att det var en engångsföreteelse. Det finns inget värre än att se de må dåligt och vara så maktlös..... :(

Vad otäckt med ett så stort djur! :( Vår hund har epilepsi och har fått milda anfall ett par gånger om året sedan hon var ca 3 år gammal, nu är hon 8 år och började medicineras i våras. Hon är som tur är väldigt liten (dvärgpudel) och brukar hoppa upp i någons knä när ett anfall börjar komma. Hon har aldrig kissat, tuggat fradga eller något haft något liknande stress-symptom. Har förstått att hennes anfall har varit ganska små i jämförelse med "typiska" epilepsianfall hos hund, men det är ändå otäckt när man sitter där och inte kan göra någonting. Har aldrig hört talas om epilepsi hos häst tidigare! Hoppas att det inte upprepar sig! I vår hunds fall är vi glada att anfallen är så pass små och lätthanterliga, hon är snabbt uppe på benen igen och verkar inte påverkas av det. Det tog flera år innan vi förstod att hon har epilepsi.

kl

Min cob Keja Sunflower

1521610_590122397738811_1486222292_n.jpg

Hon är jättefin. Härlig färg och teckning.
Är hon 4år nu el. minns jag fel? Vad har du för planer med henne?

Här kommer lite bus kort på min Melinda!:)
melindasparkar_zps70729ec3.jpg

meli_zps9adc9994.jpg

Melinda med sin cob kompis Maiden.
melindamaidendec_zpse1c8335d.jpg

melindadec_zpsdd928432.jpg

Ja hon blir fyra nu i vår. Tanken är att få henne ordentligt inriden och visa henne på kvaliten i sommar. Skall mäta henne också och hoppas på att hon är tillräckligt liten =)

Vad är det för söt cob du har?

knapplån

Även jag funderar på att bli cob ägare. Har svarat på några cobar. Inväntar filmer. Dom jag har svarat på är 1 åringar. Skulle vara kul att veta hur stora era var vid runt 1 års ålder och hur stora dom blev som vuxna? Den ena jag är intressent på beräknas bli närmare 160. Är det vanligt?

Klart du ska bli cob-ägare :)
Jag har en hel del statistik från våra hästars uppväxt. Hur stor är den nu?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 849
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 509
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat