Welsh cob i stora lass!

Sv: Welsh cob i stora lass!

kl

Här kommer nya bild på Keja Sunflower

1962647_628645460553171_2020185160_n.jpg

10152531_628645447219839_574740720_n.jpg

970976_628645550553162_1339980939_n.jpg

*knapplånar*

Jag har precis tvingats pensionera min 6-åring (halvblod) och jag har smått börjat fundera på att skaffa en häst till. Har sedan flera år tillbaka drömt om en Welsh Cob och tror absolut att det vore en perfekt häst för mig.
Är absolut inte någon elitryttare utan vill ha en häst på hobbynivå för lättare klasser i hopp/dressyr och vill därför inte lägga hutlösa summor på en häst för mina "enkla" ändamål.
Men hur ser ni (som är insatta) på prissättningen på Welsh Cobarna (150-165cm)? Kikar ofta på annonssidor och tycker det brukar skilja enormt mycket. Den ena vill ha 30.000kr för sin grundridna 4-åring medan den andra vill ha 50.000kr för sin icke inridna 3-åring osv.

Du får ofta vad du betalar för :)
Köper du av en privatperson är priset ofta något lägre men du får å andra sidan inte alls samma skydd som konsument jämfört med om du köper av ett företag - jämför med att köpa begagnad bil av en privatperson (runt-hörnet-garanti...) och att köpa samma bil hos en bilhandlare.

Eftersom jag själv inte är jätteinsatt i just Welsh Cob så undrar jag ju såklart vad som är ett "normalt" pris. Är t.ex 50.000kr ett bra pris på en häst med fina kvalitér eller betalar man bara mycket för "märket" (om vi nu ska tala i biltermer)?
Och vad menar du med garantier? En häst är ändå en häst och bara för att man köper från uppfödare så garanterar det väl inte per automatik att hästen aldrig i sitt liv kommer bli skadad eller är sämre på något sätt? Eller tänker du helt enkelt på att en uppfödare är med från början?

Vad som är ett bra pris för dig kan bara du själv avgöra :) Vill man ha en trygg och säker skogsmulle som kanske inte är något direkt tävlingsämne och heller inte så hög (D-ponny/liten häst) , så är det ju en sådan man ska leta efter och då bör man även komma billigare undan :)

Alla uppfödare har inte företag, men i de fall där ett företag är säljare så gäller konsumentköplagen vilket är till fördel för köparen eftersom det är ett annat juridiskt läge än köplagen (som bl.a. gäller mellan två privatpersoner). Enklast är nog att googla på skillnaden :)

Ja självklart men jag vill ju ändå ha en "snittpris" att gå efter. Är som sagt främst insatt i Halvbloden, inte Welsh och vill gärna veta vad som är "för billigt" så man ska dra öronen åt sig eller "för dyrt" så man inte betalar överpris för en häst som egentligen inte är värd pengarna.

Fast om den är värd pengarna eller inte avgör ju du som köpare.
Att en är extra billig kan ju bero på att ägaren har bråttom att sälja. Den som är dubbelt så dyr kanske har en fin och ovanlig härstamning.

Osv.

Svår fråga. Jag säljer mest föl och unghästar. De går oftast iväg senast när de är runt 2 år. Har sålt någon treåring också men det tillhör inte vanligheterna. Unghästarna vill/får vi runt 35-40 för. Hade de haft sadel på sig och varit grundridna så upp en tia till. V kämpar mot en marknad med skamligt låg priser som inte gynnar någon. En välutbildad för minst 50 är en riktlinje i mina ögon. Welsen är frisk i både veterinärers och försäkringsbolags ögon och har en för ridning ändamålsenlig exteriör som ger både hållbarhet (och pluspoäng när man tävlar dressyr).
Svår fråga att svara på det är så många faktorer som påverkar men detta är mitt iallafall.
Håll dig gärna till svenskt där det finns en historia med hästen och många gånger oftare en godare grundhantering.
På föl och unghästar vet jag att vi ligger i det övre skiktet av marknaden, så du får förmodligen ett annat svar om du frågar en annan uppfödare.

Jag bad inte heller om något "självklart svar". Jag bad om ett riktpris av er som är raskunniga, vad man ska vara beredd att betala för en häst för mina ändamål. That's it. Det borde väl ändå ni, som faktiskt föder upp och säljer dessa hästar, kunna ge mig ett bra svar på tycker man.

Jag köpte min WC för 70 000:-, kom ihåg att detta var för 9 år sedan så marknaden har ändrats. Då var han insutten, inget mer. Men skulle betala lika mycket idag för samma häst med samma utbildningsnivå. Blev jätte nöjd!

Utan att vara alls insatt i "WC-marknaden" så tror jag att det de andra försöker få fram är att det finns otroligt många faktorer som spelar in.

Du kanske kan jämföra med halvblods-marknaden som du har lite koll på? Där vet vi ju att en bra ridhäst, utbildad LA/LA, med bra exteriör, bra ålder osv kan gå på allt mellan 20 000 och 120 000. Där finns det ju heller inget "riktpris". Mellan två relativt lika och lika utbildade hästar kan det skilja extremt i priset.
Marknaden styrs av vad folk vill betala.

Vill bara säga att vilka fantastiska hästar ni har! Welsh Cob verkar vara en underbar ras. Tyvärr har jag aldrig träffat någon, "bara" en Welsh av Cobtyp :)

Min lille gubbe gillade att mysa i solen idag! När det var vindstilla och solen inte var blockerad kändes det riktigt skönt. Han är lite tunn, men vi jobbar på det!

jd22.jpg

jd23.jpg

jd24.jpg

jd25.jpg

jd26.jpg

jd27.jpeg
(från nån vecka sen då snön låg kvar)

Hej alla cobmmänniskor :)

Undrar om någon vänlig själ skulle kunna tala om för mig vad en welsh med mörkfux färg benäms som på engelska? (färgen gör inte hästen, men det skadar inte att se över sin drömfärg..sen ska personligheten verkligen stämma! oavsett färg) :)

Undrar också vad ni anser om storleken och hurdan viktbärande de är. Viktbärande i som hur mycket ryttare kan de bära upp ca? Det skiljer en hel del på individ men finns det någon riktlinje? Låt säg en Welsh cob på ca 145 cm ( jag gillar låga hästar ^^)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 849
Senast: Lhas
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 509
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka