WE-tråden

Jag ska på min tredje WE-träning nästa helg. Behöver lära mig lite mer innan vi (Södra Sallerup, utanför Malmö) ska anordna tävling i början på juni. Där det är jag som är drivande/ansvarig 😅 Har i alla fall redan bokat domare :up:

Tänkte att jag kanske kan få lite bra hjälp här inför jag ska göra vår propp :D
Tävling i Södra Sallerup i juni, så kul! Och kul med träning :-)

• Hjärta
Reactions: AW
Filmade januaris onlinebana igår. Började med Dio och honom hade jag inte ridit på en vecka 🙈. Han har naturligtvis motionerat men bara på lina och som handhäst flr jag har inte mått på topp. Så han blev lite het och det var väldigt svårt med bytena. Men väldigt nöjd med lanslinje och så enkelslalom på en hand med lansen. Det gjorde han fint!

Zacke red jag på en hand och det gick ganska bra. Parallellslalomen är ju bajs och med båda hästarna glömde jag sista volten i tre tunnor😅. Har köpt ett sprengerpelham men låg port och det är mycket bättre tycker han än det raka.

Generellt hittar jag inte galoppen som behövs för att rida de små svängarna. Behöver verkligen ha en kort, långsam galopp utan samling. Men den är svår svår att få till..

Jag var på första riktiga WE-träningen igår, hade inte ridit på två dagar och Pärlan har inte gått med andra hästar sedan syster hopptränade i november så hon var lite taggad och kunde knappt trava i början (hjälper inte att jag måste sitta ner heller 😅). Men vi fick prova bro för första gången! Fick ha draghjälp första gången men sen inga problem. Hängde löst två gånger, i ett väl luftigt byte och när vi skulle ta ringen i galopp blev det också ett litet skutt. Blev en del byten fram och tillbaka också som inte riktigt var meningen (de är dock oftare rena än de som är meningen 🙃). Fick iaf prova några nya hinder och lite bra tips!

Anmält till årets första tävling! Blir att åka till Fagersta och både Dio och Zacke ska med. Dio ska gå MsvB avdelning B för det känns väldigt skönt att inte rida speeden på honom. Zacke ska gå svår och målet är att sätta både RM och SM-kval😅.

Riktigt nöjd med WE träningen igår.
Jag är extra nöjd över tunnorna för där fick jag äntligen med mig bogarna. 🤩👏
Screenshot_20250217_223055_Gallery.webp

Har ju haft en jla monsterförkylning och än sitter det massa slem I luftrören. Hästarna har fått ta det lite lugnt ett par veckor men nu ska dom igång ordentligt. Zacke och Dios tävlingspremiär för året är tre veckor bort, så ska lägga in ännu mer hinderträning kommande veckor. Zacke gick lite hinder i lördags och han var så himla pigg och drog som en tok med mig på lanslinjen i början 😅. Grind och flyttning över bom ger så fint flyt men sen har vi vanliga problemen men parallellslalomen och bytena generellt.

Jag fegade ur från "Pay and WE" som jag hade lite lösa planer på nu i helgen. Har varit så hårt och fruset i marken så har inte kunnat rida fullt ut och känns som att hon bara hade varit övertaggad och rädd för alla hinder, 10-12 minuter inne på banan hade nog inte varit tillräckligt för att kunna rida på hinder ordentligt 😅. Men nu är det plusgrader och ändå ganska så torrt så hoppas komma igång lite mer på riktigt nu!

Filmade Dio idag och han flöt igenom banan på första försöket 🤩! Han har verkligen blivit så mycket lugnare att rida bana på och jag är så nöjd med övergångarna nu. Bytena är godtyckliga, men känslan är att de kommer allt eftersom med mer mental avspänning. I parallellslalomen blev två byten efter bak, ett jämfota men rent och ett rent och fint. Så det blandar och ger😁. Märktes också att jag ridit mer på en hand för det var lanslinje på böjt spår, två tunnor och sen vända tillbaka med lämningen, det flöt jättefint!

Zacke däremot är som en blåval utan broms att rida🙄. Bytte bett till ett snällare pelham med tungfrihet och har ridit på det med delta. Men på en hand så får jag ingen kontroll. Så får se om jag ska rida det helt på stång eller byta till det skarpare. Tills tävlingen om två veckor ska det iaf ridas tretusen övergångar så jag förhoppningsvis får nån lydnad på tåget..

Det blev bättre att rida helt på stången med Zacke. Red igenom vår kür idag och förutom att han sa helt nej till piruetterna så kändes resten ganska bra. De har ändrat de tre volterna till ökad, mellan och samlad-det gillar Zacke! Ökningarna på långsidorna i slutet är så roliga för dom gör han nästan helt själv😁. Får bli ordentligt med morötter nästa gång vi tränar piruetter så han tycker dom är okej, bråkade inte alls om det idag.

Nu har jag varit och tränat, och oj så roligt vi hade jag och min nya häst. Jag ser så fram emot att rida WE med honom. Han är ju nybörjare på WE (fick precis reda på att svenska ryttaren i Portugal provade några hinder veckan innan han reste bara) men han har verkligen talang. Jag ska sätta upp lite hinder hemma regelbundet, och så åka iväg och träna så mycket jag hinner så vi får testa alla olika hinder. Det som var lite svårt var ryggningarna, jag tror inte han har gjort så många ryggningar - men det får vi ju träna på helt enkelt. Jag rider än så länge på ett enkelt barrelbett med fasta ringar, kombinationen av rakt och rörligt verkar funka rätt bra för honom.

Jag har ju lyckats bli WE-ansvarig och vice ordförande i ridklubben numera, med mandat för att nischa oss som WE-förening också vilket känns skitkul! Vår första tävling ska vi hålla i sensommar, en tremoments där vi kör två domare och ÖD för att slippa ekipage-restriktioner. Jag, som aldrig skrivit en propp förr eller tävlat WE, har som tur är gott stöd i andra ryttare och arrangörer. :up:

Fått banorna för helgens tävling och det lite att bita i 😅. Samma bana i MsvB och Svår och lanslinjen blir rolig! Ta lans-tre tunnor-ta ring-bro-lämna lans, känns som det borde ge fint flyt som linjen är lagd. Är även trägrind med så idag har jag köpt material och ikväll ska jag bygga grind 😁.

Tränat dressyr med båda imorgon dagarna och Zacke tycker piruetter är pest men mycket annat kändes helt ok. Dio var skitsvår att få framför skänkeln men vi kan rida slutorna och det var rena byten när vi jobbade serpentiner 🤩.

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 076
Senast: Mirtai
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 735
Senast: linnsan
·
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: animalasia
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka