Vrf långa läder?

dotzie

Trådstartare
Kanske dum fråga men jag har aldrig sett att det står nån stans att det är krav på långa läder under dressyrtävling?
Jag har inte TR eller något sådant att rätta mig efter men finns det någon här som vet varför alla rider med långa läder?
Är det liksom en frivillig sak eller ett måste? :) Vore kul å veta...xD

Sv: Vrf långa läder?

Det är inget krav att rida med långa läder, men anledningen till att de allra flesta gör det är ju helt enkelt för att man generellt sett kommer åt hästen lättare då.. De som tävlar dressyr i hoppsadel har ju inte lika långa läder som de som rider i dressyrsadel.

För att det är lättast att sitta i en lodrät sits samt inverka på ett bra sätt på hästen då, iaf i dressyrsadel.
Inget tvång alltså.

Man kommer djupare ned i sadeln och kommer åt hästen bättre i längre läder än i hoppläder. Dressyrsadeln är dessutom designad för att ha lite längre läder, du hamnar väldigt fel om du försöker ha hoppläder i dressyrsadel. Men jag måste få tillägga att väldigt många överdriver och har så långa läder så att de knappt når ned till stigbyglarna, i tron att de ska se snyggare ut eller att inverkan blir bättre vilket är fel . Lagom är bäst:D

Definiera "långa"... Titta på t.ex. Jan Brink som har långa ben, han har rejäl vinkel i knäna.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 226
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka