(Citat) Som jag fattar det hela har de alltså inte tillräckligt med forskningsmaterial än, för att kunna bekräfta då att lägre doser under långa perioder skulle vara skadliga?(Citat)
Jo, det finns mycket forskningsresultat som visar att thiosulfat är mycket farligt för hund (men särskilt katt). Ett högre intag under kort tid (i ett försök gavs 30 mg thiosulfat/kg kroppsvikt under 3 dagar - samtliga hundar drabbades av akut anemi).
Vad gäller lågt intag under lång tid är det som sagt omtvistat om thiobromin kan orsaka akut anemi - däremot torde det inte vara omtvistat att det leder till anemiska tendenser. Jag tror jag uttrycke mig lite klumpigt i mitt förra svar till dig.
(Citat) Att högre doser skulle kunna vara skadligt kan jag mycket väl tänka mej eftersom överdosering verkar ge diarré hos djur.(Citat)
Nu var det ju thiosulfatet i vitlöken (lök) som jag uppfattade diskuterades i tråden och thiosulfat orsakar ju akut anemi och inte diarré. Diarrén orsakas förmodligen av något annat i vitlöken än thiosulfatet.
(Citat) Kan även tänka mej att vitlök i pulverform är mer skonsamt...(citat)
Under förutsättning att pulvret är utblandat med annat än vitlök (och således thiosulfatet mindre koncentrerat) är det rimligt att dra den slutsatsen. Om det endast är torkad, pulvriserad, vitlök är ju mängden thiosulfat konstant.
Men leta gärna i forskningsdatabaser och veterinärmedicinska tidskrifter efter mer information. Det brukar finnas tillgängliga på universitetsbiblioteken runt om i landet (åtminstone i elektronisk form).
Mina egna slutsatser utifrån det lilla jag vet är att allt som innehåller thiosulfat är giftigt för hundar. Ett lågt intag kan ge symptom på sikt.
Vad gör man då med denna information?
Ja, jag som har en hund som knappast alls drabbas av fästingar - max 1-2 om året - (peppar, peppar...) skulle då aldrig ge en nypa vitlök varje dag i syfte att hålla borta fästingar då risken att drabbas av anemi förmodligen är större än att drabbas av fästingrelaterade sjukdomar.
Om jag däremot hade en hund med mångder av fästingar varje dag skulle jag kanske värdera riskerna annorlunda...
Sedan ett tips: För att minimera risken att ge hunden thiosulfat - lägg några vitlöksklyftor i en flaska med matolja (måste dra minst 2-3 veckor och sila sedan bort vitlöksklyftorna) och ge sedan hundarna oljan! Hunden får i sig det vitlökiga, men (förhoppningsvis) inte thiosulfatet.
Sedan ett tips att ta med en liten nypa salt och en stor matsked humor: Man ju alltid gnida in hundens päls med pressad vitlök - det håller nog det mesta borta