Sv: Virka

72 mormorsrutor virkade, ihopmonterade, ihopsydda och alla ändar gömda/avslutade.

31556244.jpg
 
Sv: Virka

Kl

Återupplivar den här tråden med mitt senaste projekt!

46d23e49.jpg


Virkade mycket när jag var mindre men sen dess har det blivit väldigt lite sånt tills nu! Nu är jag helt såld! Letar mönster hela nätterna och köper garn för en förmögenhet. :p Hoppas att det håller i sig. :laugh: Figuren på bilden är det första riktiga jag har virkat på många år.

Nån mer som fortfarande virkar?
 
Sv: Virka

Japp, har virkat klart rutorna till en bebisfilt. Nu ska den "bara" monteras, vilket är lite mer koncentrationskrävande än själva virkandet. Men jag fick iaf hjälp med trådfästningen av svärmor :love: så jag ska sätta igång med montaget snart, så kommer det en bild på filten sen. :)
 
Sv: Virka

Jag vill börja virka igen! Eller igen och igen... Jag virkade en hel del i vintras, gjorde ett gäng mössor.

Men nu har jag flyttat till varmare breddgrader och kommer troligtvis inte behöva någon ny mössa. :( (Eller kanske kan jag intala mig själv att jag behöver EN ny mössa :angel: )

Jag virkade ett iphonefodral till min mor, och har lyckats lära mig att virka små blommor. Innan har det bara varit fastmaskor rakt av, och då helst i mössform... Har lite kompisar med barn/bebisar i varierande ålder- vad kan man virka till dem som inte är alltför svårt för en analfabet? Funderar på små tofflor, det var ju för sött!!! Men vad finns det mer? Filtar o sånt har redan barnens mor/farmödrar virkat...

Även tips på saker till en själv, förutom vantar o mössor som är för varmt här... :p
 
Sv: Virka

Men du kanske kan göra en lite coolare filt än farmor/mormor? ;) Och små barn behöver mössa/hatt även i varmare breddgrader för att skydda sig mot solen. Det gäller att använda rätt material i garnet så det andas bra. Du också behöver en hatt förresten? Det finns ju jättefina virkade hattar med ett litet brätte. :laugh:
 
Sv: Virka

Håller med Ewa-Lena. Förutom det finns det fina väskor/kassar att virka och sjalar. Kolla runt på t.ex. Garnstudio eller stick/virkforumet Ravelry.
 
Sv: Virka

Jag var visst lite otydlig! Klockan var sent min tid! :D

Barnen bor alla i kalla Sverige, så söta mössor till dom kan jag alltid göra! Det var till mig själv jag inte ville göra mössor. :)
Och det ena barnet har fått den finsate filten jag sett, jag ville ha den själv... Så där vill jag inte konkurrera. ;)

Men väskor o kassar låter ju smart, en matkasse eller två kanske vore en bra idé!

Får åka till garnbutiken och se vilket garn som tilltalar mig mest, så börjar jag med det som passar garnet.... :D
Började på ett glasögonfodral igår, köpte nya solbrillor och efter 1½ vecka är de repiga mitt för vänsterögat....
 
Sv: Virka

Hur gör man när man ska byta färg så att man får en jämn kant och inte en nivåskillnad?

(Försöker virka en flerfärgad mössa med halvstolpar)
 
Sv: Virka

en sak till som förvirrar det i huvudet för mig.
Halvstolpar, helstolpar och dubbla stolpar. Tycker olika beskivningar säger olika saker :confused: Vad är egentligen vad?
 
Sv: Virka

*knappen*

Jag har påbörjat mina första tofflor nu, men har kört fast lite.

1. Om man virkar fastmaskor i bara den ena bågen så att säga, inte bägge, hur gör man då när man virkar på en lapp som man vänder när man kommer till slutet och virkar liksom fram och tillbaka? För då blir det ju att varannat varv blir "avigsida" utåt. Eller måste man virka fastmaskorna i bägge bågar i det läget?

2. Jag kan inte för mitt liv förstå alla beskrivningar jag läst om hur hälar ska virkas. Jag har dock inte kollat instruktionsvideon som fanns för hälar på garnstudio.com än. Men någon som enkelt kan förklara eller får jag kolla videon och hoppas att det ljusnar/köra trial and error? :p
 
Sv: Virka

Men om man virkar i bara ena maskbågen är det väl för att få ett fint mönster? Dvs du får ränder!

Hälar tänker jag inte ge mig in på... :angel:
 
Sv: Virka

Jag löste hälen mha filmen! Inte alls klurigt faktiskt, förutom att veta hur hög häl man ville ha, samt hur mycket större tofflan blev efter att man börjat på hälen! :p

Och jag virkar i ena maskbågen för att det ska gå åt mindre garn, haha... Märkte jag när jag virkade en hel hög med mössor (inte för att jag riktigt förstår hur det kan bli skillnad, men det blev det! med råge!!!)! Tycker ränderna är fula och använder andra sidan... :p

Randen slapp jag ju genom att virka i bakre maskbågen, tyvärr blev det ju ändå "ränder" ändå i och med att man virkar från olika håll, kom inte på något sätt att göra annorlunda och orkade inte vänta med att virka klart så det fick bli så, och blev ändå helt ok. Men lite dumt att man virkar runt för tådelen och inte kan få det enhetligt för hela toffeln.. Eller KAN kan man säkert, men inte jag! :D
 
Sv: Virka

Nu har jag köpte mer garn och ska göra en bikinitopp i svart garn med en silvertråd. Sedan blir det nitar i den, hoppas den blir lite cool och inte bara helt mysko! Köpte också garn till en annan bikinitopp, samma färg som min bil! Silvergrön metallic typ.
 
Sv: Virka

Återuppväcker virka-tråden igen! Jag är mitt i en period och har virkat tofflor, en väska, iphonefodral och ett fodral till virknålarna. Och ja, en misslyckad väska som blev till liten korg för sminket, kompletterade med en högre till penslar och pennor. :)

Hoppas på att få se några av era alster. Cillaramsa, bikinitoppar låter kul! Hur blev de?

Nån som har idéer på vad jag ska hitta på nu? Jag har ett petrolfärgat nystan med bouclégarn, men vet inte om det går att virka med, jag villar bort mig bland alla pluppar... Skulle vilja göra nån fin sjal men då får jag nog köpa annat garn.

Annars tycker jag om att göra små saker som går fort att avsluta... de stora brukar hamna i stora korgen efter ett tag.

Här är min favvotoffla:
img_1929_130814912.jpg
 
Sv: Virka

Återuppväcker virka-tråden igen!

:banana:

Jag ska börja på nya mormorsrutor så fort jag avslutat mitt stick-projekt. Återkommer med bilder då. :D



Jag har en oavslutad ko och en oavslutad "gos-gubbe" som jag inte orkar göra just nu. Gubben började jag på i skolan när mössan jag jobbade på då blev fel (så jag gjorde om den till en gubbe). Den gör jag bara på skoltid, så den får ta den tid den behöver. Kossan fick jag i somras, men har gjort lite då och då. Den är jobbig för mina fingrar att jobba med, så jag tar det lugnt med den. Inte mycket kvar nu dock.

I vår ska jag testa på att kopiera farmors grytlappar. De är mycket fina och håller än (de har några årtionden på nacken) så jag hoppas på att kunna åstadkomma nåt liknande.

Har inga direkta tips. Sök på virka + blogg så borde du få upp några tips. (Sitter tyvärr inte vid min egna dator, så jag kan inte tipsa om några virk-bloggar jag följer.)
 
Sv: Virka

Haha, jaa, jag har också ett antal oavslutade projekt... det är liksom roligare att börja på nya ibland. :)

Har spanat runt bland virkbloggar. Och att bildgoogla på ex "virkad väska" ger också bra inspiration! Idag kunde jag inte hålla mig utan smet förbi garnaffären, köpte vitt och cerise baby-silk som ska bli två scarves. Och sånt där "hårigt" garn, vitt, som var på rea för 10 kr nystanet. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med det dock.

Mormorsrutor är fina, önskar jag skulle våga testa en stor filt eller ett överkast men... tja, det blir nog oavslutat är jag rädd. Gjorde ett litet armband av små mormorsrutor, det blev riktigt fint!

Ser fram emot bilder!! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 387
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 458
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp