Sv: Virka

Jag har blivit inspirerad av era fina alster här i tråden, så idag har jag budat hem virknålar på Tradera! Jag har aldrig virkat någonting i hela mitt liv, inte heller följt mönster, så det här ska bli spännande!

Jag funderar dock på det här med garn. Har varit inne på DROPS och läst lite, och har förstått att det finns en mängd olika garn vad gäller fasthet etc. Hur vet jag vilket garn jag ska använda till vilka prylar? Jag måste ju buda hem lite garn också och hittar massor med fint, men vet inte om jag kan ta "vad som helst". Hilfe? :)

Edit: Kom på en fråga till... Det som kallas virkgarn, är det bara sådant man kan använda? Vad är skillnaden mellan virkgarn och "vanligt garn"? Jag tycker att det ser tunnare och lite mer kompakt ut..? och när använder man vardera?

Det brukar stå i beskrivningarna vad man ska ha för garn. Börja i den änden. Det finns massor med gratis beskrivningar. Kolla på t.ex. www.garnstudio.se eller www.stickamera.se.

Virkgarn är ofta tunnt bomullsgarn avsett till att virka spetsdukar och liknande.

Det går att göra garnfynd på Tradera, men ibland kan man lika gärna köpa det i butik eller från webshop. För populära garner skiljer det ibland så lite i pris i slutet på auktionen jmf med butik eller att säljaren har satt ett högt utgångspris.
 
Sv: Virka

Jag tycker att du ska gå till en hemarbetsbutik och prata med personalen. Kolla om de har mycket alster i fönstren och om de själva gjort dem. I så fall har de nog rätt mycket kunskap och kan då både hjälpa dig med mönster, beskrivningar, garntyper, montering osv. Ta med dig utskrifter på de beskrivningar du är mest intresserad av att göra så får du nog tips till vad som är en bra start osv.

Hemma på min gata i stan, där finns det en hemarbetsbutik. Och hon som äger den hjälper mig att t ex välja ett garn från en annan leverantör än den som står i beskrivningen. Hon vet alltså vilka garner som har liknande egenskaper och kan användas till samma beskrivningar. Perfekt! För då får man ännu mycket mer garnsorter och färger att välja ur! Kanske det finns en sån på din gata i din stad? ;)
 
Sv: Virka

och till Maran;

Tusen tack för tips! Jag har inte ens tänkt tanken att gå till en sådan butik och fråga! Det är klart att de vet sånt ju! :D

Jag har budat hem ett garn nu som verkar vara bra att virka en boll med. Har lite annat garn hemma också så att jag kan testa lite först..

Gah, jag har fortfarande inte fått hem varken nålar eller garn...
 
Sv: Virka

KL

Har hållit på och virkat mössor i veckan.
Den ena har jag bild på.
30750783.jpg
¨
Blommorna är broderade efteråt med ullgarn.
 
Sv: Virka

Alltså, hur fort stickar/virkar du egentligen? För mig tar det minst en vecka att virka en mössa. Har iofs bara nån timme/dag till förfogande men ändå.

Jag förstod väl att jag skulle bli impad av din virkning också! Och broderierna, vilken god idé! Jag tror jag ska brodera en röd nalle på min systersons sommarhatt (han älskar rött). Vi får se hur det blir!
 
Sv: Virka

Du vill inte veta mitt hemliga knep... börja med att åka in på sjukan och bli uppsprättad. Ha sen sjukt tråkigt i några dagar. Ta sedan fram en virknål och sätt igång:p

Sen lägger jag för tillfället väldigt mycket tid på stickning eftersom jag inte har nån tv och istället roar mig med en ljudbok och nåt garnprojekt:)

Kul att du gillar grejerna jag gör! Den här typen av broderi är ny för mig, men det blir så fint med alla färgerna, har suttit och spionerat på andras broderier på nätet innan jag började.
 
Sv: Virka

*trycker upp tråden lite*

I väntan på att datorn ska vakna från sin black out kan man göra en sån här:
4982_85945023.jpg

(Ett kort nyckelband.)

Har även gjort några pulsvärmare, men har ingen bild på dem än. :)
 
Sv: Virka

*gör ett nytt försök*

Det här höll jag på med genom maj månad:


Nu håller jag på med nya rutor, dock mycket större, men tjockare nål. :D

Vill göra en sommarmössa till brorsbarnet, typ jordgubbsmössa, men hittar inget mönster. Tips på hur man gör en sån snygg?
 
Sv: Virka

*uppdaterar*

Imorn, när jag kommer hem och kommer åt mina synålar, ska jag montera ihop 70 mormorsrutor...

31246571.jpg



Nån mer som fortfarande virkar?
 
Sv: Virka

Du har lite att göra när du kommer hem :D
Jag virkar fortfarande just nu letar jag nya mönster. Har hittat en del julmönster men känns dumt att börja med det i augusti. :angel: Jag försöker även lära mig sticka men det går segt. Virka är mycket trevligare och är lättare att sysselsätta sig med på bussen men ha fått svårt att hitta inspirerade mönster.

Jag har hunnit gjort några sjalar och nån filt har dock inga bilder.
 
Sv: Virka

JA, det kommer ta en stund...men det blir finfint när det är färdigt sen! :D



Just nu håller jag på med en kossa. Fick ett mönster av svägerskan som jag övertalade mig själv att orka gå igenom. :)
 
Sv: Virka

kl

jag har en virkperiod nu, så roligt!
några nya alster:

Bild014.jpg


disktrasa


Bild012.jpg


IMG_2643.jpg


virknålsfodral


Bild009.jpg


en skål


IMG_2645.jpg


och en sjal!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 387
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 458
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp